Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Moderator: malinowski

Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » środa, 9 września 2009, 16:22

Przedstawiam model samolotu uznawanego przez niektórych za najlepszy myśliwiec 1 wojny światowej. Niezależnie od faktycznie świetnych osiągów, opinia ta jest może nieco przesadzona. Pierwsze testowe egzemplarze wersji D.III i jeden D.IV wprowadzono do jednostek bojowych wiosną 1918 roku. Spotkały się one z pozytywną opinią wielu pilotów, m.in. Rudolpha Bertholda, wychwalających przede wszystkim niezwykłą prędkość wznoszenia. Jednak po dłuższym użytkowaniu rewolucyjne silniki birotacyjne Siemens Halske Sh.III okazywały się zawodne. Silniki poprawiono, ale test długotrwałości pracy (40 godzin) zdały dopiero w lipcu. Między lipcem a listopadem dostarczono co najmniej 136 maszyn obu typów. Jednym z piewców nowego samolotu był dowódca Jasta 22 - Ltn. Alfred Lenz. Na przedstawianym samolocie 29 września 1918 roku "bez problemu dogonił we wznoszeniu S.E.5a i zestrzelił go w trakcie wykonywania zwrotu".

Model Toko jest całkiem ładny. Pozwala na wykonanie wersji D.III lub D.IV, które różniły się przede wszystkim cięciwą górnego płata. O ile D.III można określić mianem półtorapłata, to D.IV powinien nazywać się "podwójnym półpłatem". Oczywiście w trakcie budowy nie obyło się bez poprawek. Przede wszystkim wykorzystałem sporo elementów z blaszki Parta. Ponadto korekty wymagały: kształt statecznika pionowego i steru wysokości, długość słupków międzyskrzydłowych i układ słupków baldachimu (górny płat wypadał dobre 2 mm za wysoko!), kształt kołpaka śmigła (wykorzystałem kołpak od Albatrosa), układ linii podziału arkuszy sklejki na kadłubie, silnik (wymiana na metalowy odlew Aeroclubu), dosyć toporne gniazda montażu osi podwozia do goleni no i kalka z lozengą (wymiana na produkty Techmodu).
Oklejanie płatów zajęło mi ponad tydzień. Dość powiedzieć, że na modelu jest łącznie 232 paski na żebrach! Malowanie drewna, cieniowanie steru, itp. przy tym, to naprawdę przysłowiowy "pikuś".
Dwie rzeczy mnie przerosły i trochę psują moje odczucia. Wycięcie w górnym płacie jest zbyt głębokie i najprawdopodobniej paski na żebrach w SSW D.IV były wycinane z drukowanego płótna, a nie były jednolite.

Miłego oglądania.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 733
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:26
Lokalizacja: Poznań

Reklama

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez piotr dmitruk » środa, 9 września 2009, 16:47

Fajny, widać że dużo pracy wymagał. Rób jednak fotki z jakimś odnośnikiem, bo mało kto wie jaki to drobiazg.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 8542
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez spiton » środa, 9 września 2009, 17:00

Generalnie piękny.
Mam jedno pytanko.
Wydaje mi się, że będąc w Muzeum lotnictwa w Krakowie, widziałem tam kadłub tego samolotu. Urzekł mnie fakt, iż samolot z tamtego okresu miał taki piękny cylindryczny-nowoczesny metalowy kadłub. Wyglądał bardzo imponująco.Zwłaszcza w kontekście stojącego opodal Rolanda .
Ostatnio edytowano środa, 9 września 2009, 18:36 przez spiton, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez badger » środa, 9 września 2009, 17:07

Zasadniczo urzekający. Podziwiam precyzję przy takim lilipucie.
Pozdrawiam Jacek

Każdy patrzy na świat przez własne okulary
Obrazek
Avatar użytkownika
badger
 
Posty: 702
Dołączył(a): sobota, 22 marca 2008, 07:34
Lokalizacja: Kraków

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » środa, 9 września 2009, 17:09

Dzięki, koledzy.

Specjalnie dla Piotrka i dla innych, którzy wolą "namacalnie" zobaczyć skalę:
Obrazek

Spiton - nie wiem, co widziałeś w muzeum, ale jeśli był to stalowy kadłub, to na pewno nie był to kadłub SSW D.IV. Te na pewno były kryte sklejką.
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 733
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez Slash » środa, 9 września 2009, 17:19

A czy model Toko ma coś wspólnego z Extern Expres ?
Bo jakiś czas temu miałem styczność z tym drugim i okazał się o wiele przyjemniejszy, aniżeli się spodziewałem.

Kolejny sympatyczny model do kolekcji ;o) Czy mi sięwydaje czy nie było warsztatu ? :roll:
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3043
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » środa, 9 września 2009, 17:52

Warsztatu nie było. Lenistwo fotograficzne... ;o)
Jestem na 99% pewien, że EE i Toko to te same modele. A gdzie jest ten Twój SSW???
I miło mi, że mój się podoba. :)
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 733
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez spiton » środa, 9 września 2009, 18:01

To co widziałem w Muzeum, to był Albatros H-1. Kurcze bardzo podobny.
Bardzo podoba mi się ten sklejkowy kadłub.Pięknie Ci wyszedł. Cały model jest śliczniutki.
Szkoda, ze te taśmy na skrzydłach są tak ciasno przyklejane, bo niszczą piękno lasagne ;-))
Ale to już nie Twoja wina.
Gratulacje
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez ZIO BY NAITT » środa, 9 września 2009, 18:17

Bardzo ładny , ale ... szkoda że nie zdecydowałeś się na D.III - IMHO zgrabniejszy ;o)

PZDR
Pozdrawiam - Konrad Kozioł
WARSZTAT :
Dzieci + dom rodzinny w skali 1/1
Avatar użytkownika
ZIO BY NAITT
 
Posty: 1236
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:15
Lokalizacja: Warthenau

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez Jaho63 » środa, 9 września 2009, 18:34

Precyzja taka, że muszę zacytować naszą "słynną" piosenkarkę panią D.: "ŁAŁ" :)
Podoba mi się bardzo ta nibyprzejrzystość steru kierunku (ŁAŁ ;o) )
Troszkę, ale naprawdę troszkę mniej te brudzenie przy silniku. W ogóle to z jednej strony kusisz do tych paru szmatopłatów, które chciałbym zrobić (Schuckerta to bym chciał Udeta), ale z drugiej strony to... już widzę te moje produkcje. :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez spiton » środa, 9 września 2009, 18:38

Dodam jeszcze, że świetnie Ci wyszły oklejane płótnem zastrzały.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez Jostein » środa, 9 września 2009, 18:45

Albatros H.1 to nic innego, jak zmodyfikowany SSW D.IV - przebudwano go na samolot wysokościowy. Zastosowano nową komorę płatów, Śmigło wysokościowe dwułopatpwe o dużej średnicy (3,68 m) i odpowiednio wyższe podwozie główne. Samolot został przemalowany i otrzymał napis na burtach kadłuba "pierwszy samolot wysokopułapowy/wysokościowy). Nigdy nie oderwał się od ziemi, ponieważ przy próbach naziemnych okazało się, że płaty o dużej rozpiętości są bardzo wiotkie i lot byłby bardzo niebezpieczny.
rozpiętość - 12,56m
długość - 5,70 m
wysokosć - 3,20 m
powierzchnia nośna - 14,4 m2.
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1127
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 19:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » środa, 9 września 2009, 19:47

Dzięki, Jostein, za przypomnienie mi o H-1. Ale nadal nie rozumiem, co z tym H-1 w naszym muzeum. Spiton, jeśli faktycznie widziałeś tam jego kadłub, to on nie powinien być metalowy, bo tylko płaty przerobiono...

Cóż, ZIO i Jaho, mi znacznie bardziej spodobał się D.IV w naturalnych barwach, a nie czerwony D.III Udeta.

I dzięki wszystkim za miłe opinie.
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 733
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez spiton » środa, 9 września 2009, 19:57

Nie macałem go, ale kształt odkształceń pokrycia wskazywał raczej na blachę.
Obrazek
Oczywiście dopóki tam nie pojadę i go nie obmacam, to pewnym być nie mogę.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Siemens Schuckert D.IV (1/72, Toko)

Postprzez PrzemoL » środa, 9 września 2009, 19:58

:shock:
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 733
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:26
Lokalizacja: Poznań

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości