Widzisz, nieprecyzyjnie może to ująłem, rozbiłem odpowiedź na dwie części, a nie chciałbym Cię wprowadzić w błąd.
Jestem pewien, że jeśli 'późny' StuG, bez tarczy ma
Saukopf, to ma również wystające śruby. Nie znaczy to jednak, że nie było 'niemieckich' pojazdów z wystającymi śrubami i jednocześnie z tarczą, a nie
Rundumsfeuer'em. Były, natomiast pewności nie mam co do tego, czy wszystkie 'późne' MIAG'i miały wystające śruby, czy zdarzały się także 'późne' MIAG'i jeszcze ze śrubami wpuszczanymi, bo z kolei wszystkie 'późne' Alketty według mojej wiedzy miały śruby wystające. Ale to była taka dygresja 'nie na temat' i obok Twojego pytania.
Także spokojnie możesz przyjąć, że były 'późne', czy raczej 'średnie' StuG'i z wystającymi śrubami i tarczą, choć jednak bardzo trudne 'do trafienia'. Byłaby to produkcja z późnego 1943. Ja kojarzę zdjęcie tylko jednego takiego i z tego, co pamiętam, miał on już dopancerzenie wieżyczki dowódcy.
Podsumowując, żeby uprościć moje zagmatwane wywody i przypuszczenia w tym nieco zawiłym temacie
:
1. na 'wczesnych' StuG'ach wystających śrub nie uświadczysz,
2. StuG'i z
Saukopf i sterowanym z wewnątrz km-em (czyli z 'późną' nadbudową) miały wystające śruby,
3. bywały 'średnie' StuG'i z wystającymi śrubami i 'oryginalną', niemiecką tarczą, czyli bez gniazda
Rundumsfeuer'a, ale rzadko (produkcja z końca 1943, jeszcze bez
Saukopf'a),
4. nie mam pewności, czy wszystkie 'późne' MIAG'i miały wystające śruby, czy zdarzały się także z wpuszczanymi.
Tak w ogóle, jak w przypadku innych pojazdów produkowanych w bardzo dużych ilościach, określenia 'wczesne', 'średnie', 'późne' trzeba ująć w duży cudzysłów. StuG IIIG co prawda nie przechodził tylu modyfikacji, co na przykład T-34, czy Sherman, ale i tak sporo, by nie dało się wyodrębnić ścisłych, konkretnych podwersji. Zawsze trzeba przyjrzeć się wybranemu 'przypadkowi'.
Są ogólne zasady, ale bez problemu można znaleźć od nich wyjątki. Lista (niepełna) modyfikacji w wątku w dziale konkursu 'Panzer Master'
http://pwm.org.pl/viewtopic.php?t=3130 jest długa. Część z tych modyfikacji (zwłaszcza, jeśli chodzi o kadłub, dopancerzenie nadudowy, czy rolki podtrzymujące gąsienice) da się z większą pewnością przypisać do tych 'wczesnych'/'późnych'/'średnich' podwersji StuG'a, ale wiele z modyfikacji występowało równolegle przez prawie całą produkcję pojazdu. Na przykład wsporniki błotników montowane przez Alketta - 'późne' tłoczone, stosowane były od pierwszej połowy 1943, ale znaleźć można 'wczesne' rurowe na pojazdach budowanych później. 'Wczesne' skrzynkowe, spawane osłony jarzma armaty stosowane były przez MIAG'a do końca produkcji w 1945. I tak dalej, i tak dalej...
Jarek