[pytanie] P51 B/C / III Mustang

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

[pytanie] P51 B/C / III Mustang

Postprzez kohinorek87 » czwartek, 5 czerwca 2008, 13:20

Witam.
Mam małe pytanie dotyczące montowania na samolotach mustang III (P51 B/C) drążków typu "brytyjskiego".
Na poniższym zdjęciu pokazany jest drążek montowany w amerykańskich wersjach mustanga wersji B i C.
Obrazek

Nawet w instrukcji dla pilota wersji brytyjskiej - mustang III widnieje zdjęcie z identycznym.

Jednakże spotkałem się z innym typem drążka w tych samolotach, podobnym do tego, który był montowany w samolocie spitfire.

Jeżeli ktoś orientuje się bardziej w tym temacie prosiłbym o pomoc.
Pozdrawiam...
kohinorek87
 
Posty: 4
Dołączył(a): środa, 4 czerwca 2008, 23:25

Reklama

Re: [pytanie] P51 B/C / III Mustang

Postprzez ame-iro » czwartek, 5 czerwca 2008, 21:18

Brytyjskie Mustangi Mk.III miały chyba typowe amerykańskie drążki.Niżej fotografia kokpitu Mustanga z osłoną Malcolm Hood i uchwytem typowym dla amerykańskich P-51 B/C:
Obrazek
(zdjęcie:internet).
Istnieje oczywiście możliwość ,że to amerykański P-51 z zaadaptowaną osłoną Malcolma,ale jest też inna fotografia przedstawiająca brytyjskiego Mustanga ze zwykłym drążkiem, która znajduje się w "Aeroplanie" 1/97 (zdjęcie przedstawia maszynę z 315 dywizjonu).
Natomiast te okrągłe uchwyty występowały, ale raczej jedynie w Mustangach Mk.I
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 01:53

Re: [pytanie] P51 B/C / III Mustang

Postprzez kohinorek87 » sobota, 7 czerwca 2008, 00:01

Z tego co wiem Brytyjczycy nie produkowali Mustangów na licencji.
Natomiast wzięli sie za przebudowę wersji I na wersje z silnikiem Merlin 61. ( po locie Harker'a) Później Amerykanie z silnikami na licencji Rolls- Royce 'a produkowali następne wersje (Brytyjskie oznaczenie - III)
Więc raczej prawie wszystkie mustangi były produkcji amerykańskiej a później modyfikowane.

Cały problem polega na tym, że nie wiadomo w których samolotach Anglicy przeprowadzali modyfikacje. O ile osłonę Malcolm łatwo można zidentyfikowac w ściśle określonym egzemplarzu tak z drążkiem o wiele gorzej....
kohinorek87
 
Posty: 4
Dołączył(a): środa, 4 czerwca 2008, 23:25

Re: [pytanie] P51 B/C / III Mustang

Postprzez Gienek » sobota, 7 czerwca 2008, 00:56

Mustang był "prywatnym" projektem N.A. Bez akceptacji rządu USA zakłady poszukiwały (i upatrywały) rynku zbytu w Wielkiej Brytanii. Tak więc można zaryzykować twierdzenie, że powstawały wersje rozwojowe pod dyktando GB. Dlatego wydaje się mało prawdopodobne, że drążek miałby być inny. Owszem, Brytyjczycy kombinowali z amerykańskim samolotami ale zmiany w kabinie głównie dotyczyły kwadrantu sterowania silnikiem (ze względu na inny kierunek dźwigni do zmiany obrotów silnika).
Nigdy nie spotkałem się z informacją o rożnych drążkach w Mustangu ze względu na różnych odbiorców jak też nie dostrzegłem takiej różnicy na jakichkolwiek fotografiach.
W podsumowaniu: chyba nikt się nie znajdzie kto zarzuci Tobie błąd merytoryczny w tak wykonanym modelu (dotyczy tylko drążka :twisted: ).
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: [pytanie] P51 B/C / III Mustang

Postprzez RAV » sobota, 7 czerwca 2008, 10:14

Gienek napisał(a):Nigdy nie spotkałem się z informacją o rożnych drążkach w Mustangu ze względu na różnych odbiorców

Obrazek z monografii z serii "Pod lupą", zaczerpnięty z "Mustang in Color" Squadrona:
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3300
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: [pytanie] P51 B/C / III Mustang

Postprzez kohinorek87 » sobota, 7 czerwca 2008, 11:40

Owszem ale to raczej Wielka Brytania zwróciła się do N. A. z projektem budowy samolotu myśliwskiego. (na początku chciano budowac tam P40 na licencji, później po namowach stwierdzono że N.A. zaprojektuje nowy model samolotu - mustang)

Więc pierwsze dostawy (oznaczenie brytyjskie mustang I i Ia) )były stricte dla Wielkiej Brytanii, tak jak Gienek zauważył bez ingerencji Amerykanów. Wydaje się mi, że właśnie w tych partiach produkcyjnych dla RAF mogły byc uwzględniane specjalne życzenia Anglików odnośnie drążka.

Takiego jak pokazał RAV za co mu serdecznie dziękuje.
Niestety mam tę monografie i to zdjęcie dotyczy właśnie wcześniejszych wersji.
W mustangach III (P51 B) montowano zwykle taki
Obrazek
(zdjęcie również z "pod lupą")

A mustangi III były zamawiane już na zlecenie USA a póniej dostarczane w ramach umowy lend lease do U. K.

A cała dyskusje zacząłem z powodu budowanego przeze mnie modelu Mustanga III w kartonie. Tam właśnie projektant umieścił drążek "brytyjski". I dylemat co z tym zrobic. ;)

Pozdrawiam...
kohinorek87
 
Posty: 4
Dołączył(a): środa, 4 czerwca 2008, 23:25


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości