Tym razem nieco nowego na temat oryginalnego (nie)malowania samolotu.
Wypłynęły ostatnio przynajmniej cztery nieznane mi do tej pory zdjęcia, dwa z nich o jakości przysłowiowej żyletki. Jako, że temat "polskiego 109" wraca regularnie co kilka miesięcy pozwalam sobie wrzucić na forum zdjęcia i opisać zjawisko.




Zdjęcia: EBay, http://homepage.mac.com/vizcarraguitars/OtherAircraft/
Co jest takiego ciekawego i doniosłego. Otóż patrząc na zdjęcia na których widać dolne powierzchnie płata, szczególnie dobrze widoczne na jednym z prezentowanych zdjęć, można się dopatrzeć charakterystycznego dla końcowej produkcji maszyn wykończenia spodu skrzydeł.
Wygląda na to, że skrzydła od spodu były niepomalowane, jedynie linia nitów na dźwigarze, okolice chłodnic, krawędź natarcia były pokryte jasną farbą. Elementy produkowane i malowane osobno - klapy, lotki, sloty, końcówki skrzydeł były pomalowane. Być może osłony chłodnic cieczy także. Ciekawe jest, że wygląda na to, że pomalowane mogły być wnęki podwozia (zdaje się, widać ślady malowania na brzegu wnęki na poszyciu prawego skrzydła) choć to kwestia osobistej wiary we własne oczy.
Widoczny jest ślad zamalowania niemieckiego krzyża i namalowane nieco bliżej końcówki znaki chorwackie.
Biorąc pod uwagę powyższe można próbować zweryfikować malowanie dolnych powierzchni samolotu w barwy RAF i założyć, że dolne powierzchnie skrzydeł raczej nie zostały w niemieckich barwach.
Więcej na temat dla zainteresowanych na LEMB http://www.luftwaffe-experten.org/forums/index.php?showtopic=7629&st=0 gdzie toczyła się dyskusja m.in. o kolorystyce skrzydeł.
ps - oczywiście póki nie wypłynie zdjęcie kolorowe, doskonałej jakości, zdjęcie od spodu itp itp to powyższe proszę traktować jako bardzo prawdopodobne wnioski oparte o analizę dostępnych zdjęć niemniej bez jednoznacznego dowodu na jasne poparcie tezy.






