MarCo napisał(a):...poszerzenie profilu lotniczego to "rozdęcie" w kierunku pionowym - od góry i ew. od dołu...
A tu się akurat nie zgodzę
Dąbrowski nie dość, że zwiększył grubość profilu z 12 do 14%, ale równocześnie przesunął maksymalną grubość profilu do tyłu, z 30 do 40% długości cięciwy (J.B.Cynk, Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, strona 44). To właśnie przesunięcie sprawiło, że profil nabrał - a nie stracił - cech profilu laminarnego. To że nie był to profil stricte laminarny, wynikało po prostu z nieznajomości całego zjawiska. O ile mnie pamięć nie myli (wybacz - MEiL skończyłem 15 lat temu), pierwszym samolotem mający profil laminarny był P-51 Mustang. Rozmawialiśmy kiedyś o tym na zajęciach.
Muszę sprawdzić, czy nie mam u siebie danych dotyczących profilu IAW-743. Mam wrażenie, że coś takiego widziałem gdzieś w moim archiwum...
Jeśli by kto chciał zobaczyć, jak dziś projektuje się profile laminarne,
tutaj pod pozycją 103 jest wykład dra Kubryńskiego. Tylko dla zaawansowanych...
Nie wiem, czy nie wydzielić odpowiedniego tematu na nasze dywagacje... chyba nieco odbiegliśmy od głównego wątku...