michalp78 napisał(a):(...)
Chcę zbudować Tego F4F-4. Samolot był w eksploatacji jeszcze przed wprowadzeniem ANA611.
Czy zatem mam rację przypuszczając, że:
1. Kokpit na Bronze Green
2. Wnętrze osłony silnika na Light Grey (kolor spodu)
3. Płyta za wnęką podwozia j.w.
4. Wnętrze kadłuba widoczne przez wnękę na Grumman Grey
5. No i wnętrze kadłuba w części widocznej przez dolne okienka. Tak jak kokpit, czy tak jak reszta niewidocznej części wnętrza (Gr).
6. I jak było według Ciebie z przedziałami uzbrojenia i z widocznymi po złożeniu częściami skrzydeł. We wszystkich modelach są na IG, ale czy to słuszne w odniesieniu do maszyn sprzed upowszechnienia wzornika ANA. Może BG, a może Gr?
(...)
No i jeszcze taki drobiazg.
Jak szukałem jakichś kwitów do malunków Tamiyi natrafiłem na taką (bardzo rozpowszechnioną) fotografię.
Może wiesz co on ma pod skrzydłem?
(...)
może wyszperasz jakieś fotki przedziału podwozia w widoku w kierunku przodu i tego co było widać przez okienka w kadłubie.
(...)
Nie chcę zanudzać, ale jak porównałem to co da się przeczytać o wprowadzaniu do służby Wildcatów z jakimiś podstawowymi informacjami o VF-41 i karierze USS Ranger, to wyszło mi, że ten samolot pokładu lotniskowca, do którego Grupy jest przypisany, raczej nie miał szans zobaczyć (przynajmniej w tym malowaniu).
Znasz jakieś fotografie F4F-4 z Rangera ze znakami w takiej formie?
Gienek napisał(a):(...)
Pozostaje mi na wszystkie punkty napisać wielkie TAK.
Co do punktu 6 to pozostaję w tej samej wątpliwości czy Grumman Grey czy też dodatkowo położono na to BG.(...)
To, co widoczne przez okienka czyli patrząc w drugą stronęto co widoczne z kabiny przez okienka
na BG.
Natomiast gdy przeglądam niektóre zdjęcia otwartych luków uzbrojenia to widzę dość ciemny kolor (BG):
(...)
Tak, wiem co to na zdjęciu - opisywany miedzy innymi w InAction ćwiczebny wyrzutnik (practice bomb dispencer).
Co do Ranger to dłuższa historia i nie bardzo mam czas (za kilka dni?). Choć wolałbym abyś pytania tego typu umieszczał na forum. To trochę wertowania i szukania zdjęć i innym na przyszłość mogłoby się przydać. Podobnie jak np. komory podwozia. Wklejam parę zdjęć ale przemyśl tego typu dyskusję w kierunku bardziej publicznym![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zatem, proszę o pomoc w kwestii tego znanego z fotek "41-F-8".
Według Jarskiego (str.13 - AJ-Press) seryjne wildcaty zaczęły napływać do dywizjonów na przełomie kwietnia i maja 1942 r. i nie zastępowały F-3/3A, a uzupełniały powiększone w ramach reorganizacji stany (z 18 do 27 maszyn). Prawdopodobnie więc w składzie VF-4/VF-41 jednocześnie były starsze F-3 i nowiutkie F-4
Trzeba to teraz zestawić z karierą CV-4 USS Ranger.
Trochę informacji można znaleźć tutaj:http://www.airgroup4.com/index.htm.
Niestety do listopada 1942 to totalna nuda (wartość bojowa starego lotniskowca była chyba niewystarczająca, więc woził sobie P-40 do Afryki)
U wybrzeży USA przebywał od 19 marca do 22 kwietnia i to byłaby dobra okazja żeby załadować nowiutkie Wildcaty, ale jedna rzecz mnie niepokoi. Załadowano Kittyhawki i nie wiem/wątpię czy w takie rejsy transportowe zabierano komplet własnych samolotów (ile własnych zabierano? Ranger zdaje się był "pakowny"). Być może więc fotka wcale nie jest zrobiona na lotniskowcu, a tylko przedstawia samolot należący nominalnie do jego Air Group 4.
Z tego rejsu Ranger wrócił na Rhode Island 28 maja, a więc już po zmianie zasad oznakowania samolotów. Wątpię, żeby wówczas załadowano "nieaktualne gwiazdy" na pokład. Następnie kręcił się w okolicach NAS Argentina na Nowej Funlandii, potem znów zostawił swoją grupę powietrzną na brzegu, zawiózł jeszcze jeden transport P-40 do Afryki, podjął Air Group 4 z USA i zdążył w sam czas na "Torcha" u wybrzeży Maroka.
Zgadza się?
I jeszcze jedna wątpliwość techniczna.
W modelu Tamiyi we wnęce podwozia jest jeden duży intercooler, natomiast w modelu FM-1 Hobby Bossa są dwa mniejsze po obu stronach, za ścianą ogniową. Czy to zależy od wersji czy Tamiya odwaliła kaszanę?
Jarski w ML 20 dał takie fotki:

Maszyny bez turbo tego po prostu nie miały, ale czy były F-3, F-4, FM-1 z jedną chłodnicą międzystopniową?
















