przez obłok » poniedziałek, 8 czerwca 2020, 23:04
Pierwszy prototyp Invadera był trzyosobowym bombowcem szturmowym z przezroczystym nosem dla nawigatora / strzelca i otrzymał oznaczenie XA-26-DE. Drugi samolot był dwumiejscowym nocnym myśliwcem i otrzymał oznaczenie XA-26A-DE. Początkowa umowa na dwa prototypy została poszerzona o produkcję trzeciego prototypu pod nazwą XA-26B-DE. Trzecim egzemplarzem był trzyosobowy samolot szturmowy, wyposażony w działo 75 mm w metalowej obudowie nosa. Wszystkie trzy prototypy miały zostać wykonane w fabryce Douglas w El Segundo.
Większość pierwszych nocnych testów przeprowadzono na pierwszym prototypie XA-26. Wkrótce rozpoczęły się równoległe testy nocnego myśliwca i maszyny z nieprzezroczystym nosem, chociaż lwia część testów w locie została przeprowadzona właśnie na XA-26. Oprócz słabego chłodzenia silnika nie było żadnych szczególnych problemów z samolotem, chociaż, jak zawsze w przypadku nowej maszyny, pojawiło się wiele drobnych problemów.
W początkowej umowie na prototyp Invadera ustalono, że jeden z dwóch zamówionych samolotów powinien zostać ukończony jako myśliwiec nocny pod oznaczeniem XA-26A-DE. Po wyprodukowaniu samolot otrzymał numer seryjny 41-19505. Zgodnie z projektem załoga XA-26A składała się z dwóch osób - pilota i operatora radaru / strzelca. Na dziobie był centymetrowy radar MIT AI-4. Broń strzelecka całkowicie różniła się od wersji samolotu szturmowego i bombowca. Wewnątrz zasobnika podkadłubowego zainstalowano cztery przednie działka 20 mm. Zapas amunicji umieszczono w komorze bombowej. Dodatkowo na grzbiecie umieszczono jedną zdalnie sterowana wieżę z czterema karabinami maszynowymi 12,7 mm.
Chociaż testy w locie zakończyły się powodzeniem, XA-26A nie wszedł do produkcji, ponieważ samolot nie wykazał żadnych znaczących osiągów w porównaniu ze specjalnym nocnym myśliwcem Northrop XP-61 Black Widow, który rozpoczął testy około dwa miesiące wcześniej niż XA-26A.