W ramach serii Malta 1940-43 chciałbym Wam zaprezentować model samolotu Supermarine Spitfire Mk.VB w barwach 1435 dywizjonu RAF.
Od dawien dawna nosiłem się z zamiarem wykonania maltańskiego Spita w schemacie Temperate Land lub Day Fighter. Aby wreszczie zrealizować postanowienie przystąpiłem do wertowania materiałów wszelakich, które były i są mi dostępne.
Eskadra (Flight) 1435 zostaje utworzona na Malcie w grudniu 1941 roku. W czerwcu 1942 roku zostaje rozwiązana, by miesiąc później odrodzić się w oparciu o personel i sprzęt 603 dywizjonu RAF oraz jednostki nocnych myśliwców (równocześnie uzyskuje statut dywizjonu). Po zakończeniu kampanii maltańskiej (czerwiec 1943) dywizjon bierze czynny udział z zmaganiach nad Sycylią i Włochami, następnie zostaje włączony w skład Bałkańskich Sił Powietrznych, gdzie wykonuje zadania bojowe nad Albanią i Jugosławią. W dniu 9 maja 1945 zostaje oficjalnie rozwiązany.
Kwestią, która mnie nurtowała to w jaki sposób na Malcie znalazł się Spit w wersji Vb bez filtra i w malowaniu Day Fighter, skoro zgodnie z licznymi informacjami w tym czasie Spity dostarczane na Maltę były standardowo wyposażone w filtr Vokesa, a malowane były wg schematu Desert (przemalowywany potem w różne odmiany "Malta Blue") lub Temperate Land???
Wg mnie (własna interpretacja materiałów dotyczących historii dywizjonów 603, 229 i 1435) jest to ściśle związane ze źródłem sprzętu i ludzi eskadry 1435 - czyli dywizjonem 603:
Dywizjon 603 do kwietnia 1942 stacjonował w południowej Szkocji mając na wyposażeniu Spity Vb (w malowaniu Day Fighter). W kwietniu dywizjon zostaje zaokrętowany na…. USS Wasp i przetransportowany na Maltę, gdzie przez następne cztery miesiące bierze udział w walkach. Nie znalazłem informacji aby przekazał swoje samoloty innej jednostce na wyspach, stąd moje przypuszczenie, że na Maltę popłynął z własnymi samolotami (pozostawienie maszyn na Malcie jest odnotowane - jednakże część materiałów podaje, że odbiorcą był 229 dywizjon. Informacja ta niestety nie współgra z historią powstania eskadry 1435...).
To co łączy 229 i 603 dywizjony to oznaczenie kodowe stosowane na Malcie - 603 dywizjon stosował literę "X" od kwietnia do lipca 1942, z kolei 229 otrzymał to samo oznaczenie w spadku po 603 w sierpniu 1942, gdy ten zmienił lolalizację i przeznaczenie (Cypr, Egipt; Bristol Beaufighter Mk Ic i Mk.VI).
To, że V o S może pochodzić z pierwszego składu sprzętowego dywizjonu pośrednio poświadczają sylwetki barwne innych maszyn z 603 dywizjonu z okresu walk nad Maltą. Wszystkie one przedstawiają samoloty z filtrem Vokesa i w zdecydowanej większości są to Spity w wersji Vc (w różnych odmianach "Malta Blue").
Niestety
Czy na prezentowanym przez mój model egzemplażu latał jakiś as - tego nie udało mi się zweryfikować.
Piloci (mający status asa) dywizjonów 603 i 1435, którzy mogli wykonywać loty na V o S:
Pilot…………….…………Formacja………...…Zwycięstwa Malta……....Zwycięstwa Ogółem
603 Sqn
Parkinson CH……….….RAAF……………...…8.333/3.5/7…..............…….8.333/3.5/7
Mitchell RA…..........RAF……………….....6/3/8……………...................6/3/9.
Ballantyne J H.........RCAF ………..……..5.25/1/7 ……................…….5.25/1/7
Dicks-Sherwood ES….RAF(Rhodesian) …4.5/0/4.5 ………................…6/0/5.5
Douglas WA ……………RAF ….…………...…3/1.5/4 ………................…...6/2.5/7
Duncan-Smith WGG…RAF ……………...….3/1/1 …………................…..18/7/8
Hurst J …………………..RAF ………...……….3.5/2/3.5 ……….................4.5/7/4.5
Nonhcott GW……………RCAF …...………….1.5/1/3.5 ………...............…8.5/1/7.5
603 i 1435 Sqn
McLeod HW ………….….RCAF ……….……..13/2/9.25 …….............…...21/3/12.25
Scott AH ………………....RAF ………….…….5/2/5 ………….................….6/2/5
1435 Sqn
Maclennan IR ……….…..RCAF ……………...7/0/8 ……………..................7/0/8
Walton WC ……………...RAF ……………..….6/3.5/5 ………..…...............6/3.5/5
Lovell ADJ ……………....RAF …………….…..4.75/0/6.666 ….............….18.25/2/10.5
W okresie kwieceń-lipiec 1942 roku, piloci 603 dywizjonu zgłośili zestrzelenie 40,75 samolotu n-pla (najwięcej, 19,25 w kwietniu), zaś piloci 1435 dywizjony w okresie lipiec-grudzień zgłosili 44,5 zestrzelenia (najwięcej, 22 w październiku). Do końca kampanii maltańskiej (czerwiec 1943) 1435 dywizjon dopisał jeszcze 0,5 zestrzelenia.
Historii ciąg dalszy:
1435 dywizjon nadal pełni czynną służbę (w liczbie 4 samolotów) kultywując chlubą tradycję broni innej, ważnej dla Zjednoczonego Królestwa wyspy - Falklandów. W 1988 roku zostaje reaktywowany i wyposażony w myśliwce Phantom FGR 2, w 1992 przesiada się na myśliwce Tornado, a w 2009 na Eurofighter Typhon. Nawiązaniem to maltańskiej przeszłości jednostki było nadanie Phantomom imion jakie nosiły słynne maltańskie Gladiatory (Faith, Hope i Charity). Czwarty Phantom otrzymał imię Desperation. Nie znalazłem informacji aby imiona były przekazywane następcom.
Przebieg procesu twórczego znajduje się w wątku warsztatowym: viewtopic.php?f=153&t=7899
Produkt wyjściowy jaki jest znaczna część z Was wie, więc przejdę od razu do meritum opisu modelu:
Malowany pędzlem farbami:
Olejnymi Humbroll (fotel, golenie, piasty, taśmy na wylotach kaemów).
Akrylowymi Agamy, Model Master (wnętrze i kabina, śmigło, opony oraz oczywiście kamuflaż) oraz lakierami akrylowymi Agamy i Tamiya.
Kalkomanie to mieszanka Italery, HobbyBossa i Techmodu. Proces nakładani kalkomanii wsparty tradycyjnie już przez Mr. Mark Softer.
Wash (lub to coś na jego kształt) wykonany przy zastosowaniu specjalnie do tego opracowanymi farbowymi markerami firmy Gunze.
Pzdr.
Hubert





