Martlet Mk.V, 846.sqn FAA, D-Day

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Martlet Mk.V, 846.sqn FAA, D-Day

Postprzez michalp78 » czwartek, 8 października 2009, 20:30

Szukałem jakiegoś Martleta, którego można by zbudować z dostępnych zestawów bez specjalnych przeróbek.
Wpadłem na takiego.
Obrazek
Znalazłem też jego zdjęcie:
Obrazek Obrazek
Osprey, Wildcat Aces of WWII, Squadron Signal "Fleet Air Arm..."
I już się ucieszyłem, bo dzięki Kagero mam kalki, ale nasuwa się kilka wątpliwości.

1. Wbrew podpisowi z "Kagero" to jest Mk. V czyli po prostu FM-1 produkcji Eastern Aircraft, czy tak?
2. Wszystko co w środku kadłuba powinno być (inaczej niż u Grummana) na ANA 611 IG? A co z płytą za wnęką podwozia (kolor spodu)?
3. Malowany DuPontami (zbliżonymi do dark slate grey i extra dark sea grey i bardziej niebieskim sky)? W monografi Kagero pojawia się informacja, że od roku 1944 malowano samoloty dla Brytyjczyków ANA 603, ANA 621 i ANA 620. To to samo co powyżej wymienione DuPonty, co innego, bajka?
4. Lotki wydają się jaśniejsze na zdjęciu - to światło, czy inny kolor. Chciałem zrobić szare, na spodzie białe, jak w atlantyckim amerykańskim kamuflażu. Ma to sens?
5. Do czego mocowane jest lusterko? Tam na górze gdzie wydaje się stykać z wiatrochronem nie ma ramy. Znacie jakieś dokładniejsze zdjęcie tego elementu?
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Reklama

Re: Martlet Mk.V, 846.sqn FAA, D-Day

Postprzez Mapet » niedziela, 13 grudnia 2009, 18:38

Witam

Trochę późno ale lepiej późno niż wcale.
Tak się składa, ze tez od dłuższego czasu przymierzam się do tego Wildcata, to spróbuję coś pomóc.

1. Tak w podpisie jest błąd i jest to Wildcat Mk V, i miał najprawdopodobniej numer BuNo 15840, produkcja mniej więcej z pierwszej połowy 1943 roku.
2. Kolor wnętrza (kokpit), to nie będzie jeszcze ANA 611, ze względu na zbyt wczesny okres produkcji, ale mimo wszystko kolor jest określany jako Interior Green. Według chronologii użycia farb wewnętrznych wychodzi na to że powinien być Dull Dark Green (czyli spokojnie można zastosować Dark Green No.30), natomiast pozostałe elementy powinny być pomalowane Zinc Chromate Primer.
3. Niemal na pewno samolot powinien być pomalowany farbami z serii DuPont. OD góry Extra Dark Sea Gray (DuPont 71-19324) i Dark Slate Gray (DuPont 71-19323, można tez spotkać numer 71-9323), od dołu na Duck Egg Blue (DuPont 71-021, czyli ten samo kolor co Sky Grey, tylko inaczej określony w dokumentacji Grummana, ale stosowany tez na innych maszynach przeznaczonych dla Brytyjczyków i posiadający ten sam numer).
Natomiast w książce nie ma błędu, bo mniej więcej od września 1943 roku były stosowane farby ANA, nie pasują mi natomiast podane odpowiedniki, powinny być od góry ANA 603 i ANA 613, a od dołu ANA 610 lub później ANA 602.
4. Faktycznie wydaje się, że lotki mają jaśniejszy kolor (tak jak by bardzo wyblakł, lub były one w kolorze Duck Egg Blue także na górze), natomiast malowanie ich według Schematu Atlantyckiego raczej nie ma sensu.
5. lusterko jest mocowane do ramy w części przyległej do odsuwanej limuzyny (przynajmniej tak wynika z planów, z tym wyjątkiem, ze mocowanie jest na styku tej ramy z oszkleniem).

Mam nadzieję, że trochę pomogłem.

Pozdrawiam
Mapet
 
Posty: 31
Dołączył(a): poniedziałek, 11 maja 2009, 13:50

Re: Martlet Mk.V, 846.sqn FAA, D-Day

Postprzez michalp78 » środa, 16 grudnia 2009, 12:06

Dzięki serdeczne za odpowiedź.
Kolor wnętrza to już pozamiatane, ale ciekawi mnie jakie są te zasady chronologii stosowania farb przed wprowadzeniem wzornika ANA. Skąd wiesz, że Eastern Aircraft stosował Dark Dull Green i kiedy to czynił. Masz jakieś twarde dane?

Zinc chromate primer - masz na myśli żółty, czy jak bywało u innych producentów zabarwiony (pyłem aluminiowym lub pigmentami) - w efekcie zielony. Nie ma dla mnie znaczenia jak zabezpieczona była np. wewnętrzna struktura płata czy kadłuba, bo model będzie pozamykany, ale interesuje mnie sposób malowania wnętrza przedziału podwozia. U Grummana rama silnika, system składania podwozia powinny być chyba na szaro, ale w produktach General Motors nie wiem. Na odrestaurowanym egzemplarzu Mk.VI, udającym podobną do mojej maszynę, wszystkie rurki w przedziale podwozia są szare, podobnie jak jego ściana. Ja ścianę chcę pomalować na kolor spodu. Macie jakieś inne sugestie.

Jeśli chodzi o kolory zewnętrzne, to czy zetknęliście się gdzieś z porównaniem odpowiedników morskich kolorów duPonta z brytyjskimi oryginałami. Na górze ewentualne różnice miałem zamiar pominąć - czy słusznie?
Kwestia "sky" jest sporna, więc jednoznacznego rozstrzygnięcia się nie spodziewam, ale może ktoś jest w stanie zasugerować gotową farbę odpowiadającą temu bardziej niebieskiemu odcieniowi 71-021.

Lotki - faktycznie ten atlantycki schemat to mocno naciągana koncepcja. Ale nie rozumiem też dlaczego od góry miałyby być Duck Egg Blue. Można prosić o uzasadnienie tej koncepcji?

Mam jeszcze problem z malowaniem pasów inwazyjnych od spodu.
Widać, że biały skrajny od wewnątrz namalowano od góry na owiewce łączenia skrzydła z kadłubem. Ta owiewka na spodzie kadłuba rozszerza się znacznie od krawędzi spływu skrzydła do otworu podwozia. Całej chyba nie będę malował, a jedynie pasek stałej szerokości odpowiadający górnej powierzchni. Jak sądzicie? A może ktoś widział zdjęcie Wildcata z pasami inwazyjnymi od spodu?

Dzięki za wskazówki i proszę o jeszcze.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: Martlet Mk.V, 846.sqn FAA, D-Day

Postprzez Mapet » piątek, 18 grudnia 2009, 19:56

Witam

Jeżeli chodzi o to skąd wziąłem taką informację, to jest ona zaczerpnięta po przeanalizowaniu tych dwóch artykułów i wyciągnięciu własnych wniosków. Tak naprawdę to dużo kolorów które są potocznie nazywane Interior Green to farby bardzo zbliżone do Dark Green 30 i Medium Green 42, lub też Bronze Green 9 (jeżeli chodzi o kabiny), lub Zinc Chromate Primer z różnymi domieszkami pigmentów nadającymi im odpowiedni odcień (jeżeli chodzi o luki podwozia i inne elementy wewnętrzne)

Ja bym proponował na wnętrze Zinc Chromate Primer Green, co prawda nie ma tu jakiejś jaśniejszej wytycznej, ale ten kolor (a raczej pochodna) wydaje się bardziej odpowiednia.

Co do farb zewnętrznych to mam odpowiedniki FS do różnych farb DuPont ale tak się składa, że akurat do Extra Dark Sea Gray i Dark Slate Gray nie mam i też jestem ciekaw w jakim stopniu różnią się od odpowiednika.
Natomiast Sky Grey ma odpowiednik FS 36463, ja proponuje 28 Humbrola lub A84 Pactry. A nazwą w dokumentacji się raczej nie sugeruj bo ona jest raczej szara niż niebieskawa.

Lotki są wyraźnie jaśniejsze od całej reszty i możliwe że zastosowano na całej powierzchni jeden kolor nie zależnie od tego czy to góra czy dół, ale to tylko moja sugestia.

Na to nie zwróciłem wcześniej uwagi, ale wydaj mi się że pasy powinny mieć stała szerokość zarówno u góry jak i na dole.

PS. Wspomniane artykuły:
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... urs_us.htm
http://www.clubhyper.com/reference/avia ... erdb_1.htm

Pozdrawiam
Mapet
 
Posty: 31
Dołączył(a): poniedziałek, 11 maja 2009, 13:50


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 19 gości