Messerschmitt 109 V13/V14

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » czwartek, 21 stycznia 2010, 21:14

Kupiłem sobie taki zestawik. Czy ma ktoś może informacje/zdjęcia dotyczące tych samolotów? Głównie interesują mnie rury wydechowe, chłodnica w rekordowej wersji, no i co się da.
Planuję zrobić tego czerwonego i szarego rekordowego (inna kabina, opływowy kołpak śmigła). W tym drugim przypadku zaszpachlowane były linie podziału blach, na pewno na kadłubie, być może na skrzydłach też.
Liczę na pomoc...
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 21 stycznia 2010, 23:22

Coś tam kiedyś pościągałem, nie pamiętam skąd.
V-13
Obrazek
Co do V-14 to są wątpliwości, czy przypadkiem nie był niebieski
Obrazek
Planiki, co należy przerobić w V-14
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pokrywy kół
Obrazek
I jeszcze parę zdjęć
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez net_sailor » piątek, 22 stycznia 2010, 08:46

piotr dmitruk napisał(a):Co do V-14 to są wątpliwości, czy przypadkiem nie był niebieski

Raczej kiedyś tak myślano.
Teraz prawie na pewno wiadomo, że był ciemnoczerwony - takie wzmianki pojawiają się w prasie relacjonującej zawody w Zurychu (to w Szwajcarii :mrgreen: ).
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » piątek, 22 stycznia 2010, 11:49

A wnętrze kokpitu? RLM 02.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » piątek, 22 stycznia 2010, 13:11

Raczej tak będzie prawidłowo.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez net_sailor » piątek, 22 stycznia 2010, 13:31

Tak, RLM 02.

Co mi się jeszcze rzuciło w oczy a może niektórym umknęło:
:arrow: zwróć uwagę na sposób mocowania wyważenia masowego lotek - w tych samolotach wsporniki były opływowymi profilami a nie zwykłymi "tyczkami"
:arrow: chłodnice podskrzydłowe w V-13 "ausf. Zurych" były podzielona na 3 części!
http://www.me109.info/display.php?a=e&fid=1595
:arrow: kółko ogonowe zaopatrzone było w nożyce

To tak na szybko, jak coś mi się przypomni to dopiszę.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » sobota, 23 stycznia 2010, 14:49

Dziękuję wszystkim serdeczne.
Trochę też poszperałem i parę fotek znalazłem. Nie rozumiem tylko tego podziału chłodnic na 3 części, ze zdjęcia niewiele chyba wynika.
Polecają na podstawę wersję E-3, chyba tu nie ma błędu? Różnice były w kokpicie tylko, bo oryginał to chyba przerobiony B?
Najbardziej mnie cieszy znalezienie fotki przerobionego oszklenia kokpitu. Szkoda, że ten zmodyfikowany nie był czerwony...
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez net_sailor » sobota, 23 stycznia 2010, 16:06

Maciek_66 napisał(a):Dziękuję wszystkim serdeczne.
Trochę też poszperałem i parę fotek znalazłem. Nie rozumiem tylko tego podziału chłodnic na 3 części, ze zdjęcia niewiele chyba wynika.

Zauważ, że V13 i V14 miały podrasowane silniki (odpowiednio: Rekordmotor III i II) i dlatego potrzebne było wydajniejsze chłodzenie. Ten podział podskrzydłowego wlotu na 3 części miał właśnie zapewniać optymalny przepływ powietrza.
Maciek_66 napisał(a):Polecają na podstawę wersję E-3, chyba tu nie ma błędu? Różnice były w kokpicie tylko, bo oryginał to chyba przerobiony B?

Znaczy oba kadłuby z zewnątrz mają cechy samolotów serii B tzn. umiejscowienie pod kabiną:
1. po lewej - wlewu paliwa
2. po prawej - gniazd elektryki oraz tlenu
Zdjęcia kokpitu są fragmentaryczne - przeważnie z pilotem więc trudno jednoznacznie określić co tak naprawdę powinno być w środku.

Aha, na początku pytałeś czy Weltrekordowy V13 miał szpachlowane skrzydełka. Odpowiadam: miał :)

A na koniec zagadka, czy czerwony V14 nie miał aby przypadkiem kolistych wnęk podwozia? Tak mi jakoś na jednym zdjęciu wygląda :?
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 21 marca 2010, 10:29

Skompletowałem 2 zestawy Tamiya i zacząłem szpachlować. Na poważnie wezmę się za nie jak przygotuję Pittsa do malowania. Po uważnym obejrzeniu żywic postanowiłem przerobić plastik. Usunąłem bąble pod skrzydłami, zaszpachlowałem wyloty z karabinów. W jednym zestawie szpachluję też linie podziału blach - to będzie V13 z inną kabiną i kołpakiem śmigła. Myślę, że poszpachluję w nim linie podziału, ale wzierniki zostawię - przecież jakoś obsługiwali ten samolot?

Nie bardzo wiem, co zrobić w kokpicie. Jeden z modelarzy zastąpił drążek sterowy takim podobnym do Spitfire (wolant, czy jak mu tam...). Szwajcarzy chyba takie mieli w swoich E. No i podobno fotel pilota był jakiś inny?

Zorientowałem się też, o co chodzi w tym kółkiem ogonowym:
Obrazek
Po lewej Tamiya i dwa niezidentyfikowane. Po środku to najlepsze, może Hasegawa? Tylko skąd się ono u mnie znalazło? Ale najważniejsze - muszę je skopiować, a nie umiem...
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » niedziela, 21 marca 2010, 10:38

Oba niezydentyfikowane to Hasegawa, tylko w dwóch rozmiarach. To środkowe będzie najlepsze.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 21 marca 2010, 10:51

Tak myślałem, ale nie wiem skąd się u mnie wzięło? Jedyną Hasegawę, jaką miałem to G-14. Ale dobrze, że jest, tylko muszę znaleźć sposób skopiowania.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » niedziela, 21 marca 2010, 10:52

No właśnie, unifikowane wypraski. W G-14 masz trzy kółka, wczesne dla G-2, potem większe na niskiej i na wysokiej goleni.
Ja mam swoje z G-6 :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 21 marca 2010, 10:54

Kuba Plewka napisał(a):Ja mam swoje z G-6 :)

Może niepotrzebne?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » niedziela, 21 marca 2010, 10:54

nie nie, też mam dwa Emile Tamki.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 21 marca 2010, 11:23

Kuba Plewka napisał(a):nie nie, też mam dwa Emile Tamki.

Och, jaka szkoda... Podobno Hasegawa lepsza, to po co Ci Tamiya?

Zastanawiam się też nad slotami i klapami. Kusi zrobić w jednym wysunięte, ale na zdjęciach mają wsunięte.

Na pokrywie silnika z tyłu, u góry był taki bębel:
Obrazek

Na zdjęciach V13 i V14 go nie widać, linia pokrywy jest prosta, ale pod pewnym kątem na niektórych widać coś. Ciekawe, jak to wyglądało?

Obrazek

Na lepszych zdjęciach V13 jest chyba gładko...
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 10 gości