Uzywam kilku aerografow tej firmy od ponad dziesieciu lat i dotychczys absolutnie zadne problemy techniczne nie wystapily.
Nie chce nikogo posadzac o zla obsluge aerografu, ale sadzac ze zdjecia, wyglada to raczej na niewlasciwa regulacje igly w polozeniu zamknietym. Zupelnie tak, jakby sprezyna zbyt mocno dociskala igle do krawedzi otworu dyszy. Wlasciwa regulacja polega na takim ustawieniu igly, by mozliwie szczelnie zamykala otwor dyszy, a jednoczesnie nie wywierala zadnego nacisku na scianki dyszy. W zadnym wypadku nie moze dochodzic do wyczuwalnego (nawet minimalnego) klinowania sie igly w dyszy.
W razie watpliwosci, korzystniej jest pozostawic minimalny luz (im mniej, tym lepiej), anizeli doprowadzic do zbyt mocnego wciskania sie igly w otwor dyszy. Wystarczajacy luz mozna rozpoznac poprzez rozpylanie czystego rozcienczalnika na biala kartke papieru, z odleglosci rzedu kilku milimetrow. Wowczas, przy calkowicie zamknietej igle, na kartce papieru da sie zaobserwowac po kilku sekundach malutka (okolo 0,2-0,5mm), wilgotna plamke. Taki luz wystarczy, by podczas malowania farba dysza byla calkowicie szczelna.
Do blokowania polozenia igly w stanie zamknietym sluzy sruba zaciskowa na koncu mechanizmu (pod odkrecana, tylna czescia korpusu aerografu).
Oczywiscie, inna przyczyna moglo byc zbyt "intensywne" czyszczenie dyszy.
Zdaje sie (czytalem o tym gdzies na forum), ze dysze w P-Iwatach wykonane sa z aluminium. Dysze takie sa mniej wrazliwe na niewlasciwa regulacje igly - gdy igla jest zbyt mocno dociskana do otworu dyszy, miekki material dyszy po prostu sie poddaje. Evolution posiada dysze z twardego i odpornego na scieranie materialu (o ile pamietam - stop brazu i niklu badz chromu), ktory jest wprawdzie wytrzymaly na zuzycie, ale mniej tolerancyjny (bardziej kruchy) w wypadku nieprawidlowej regulacji igly.
Aha, moze Tutaj zakup czesci zamiennych bedzie nieco tanszy:
http://shop.grossmodell.com/index.php?cPath=1_119
Dysza kosztuje jakies 16,00-17,00 EUR plus koszta przesylki. Jesli dobrze pogadac z handlarzem, przy zalozeniu zaplaty "z gory", byc moze wysle ja nawet listem (taniej).
Gwoli uzupelnienia: kwestia, czy lepiej jest stosowac aerografy firmy Tamiya, Gunze, Iwata, czy wlasnie Harder & Steenbeck, akurat w tym przypadku nie powinna odgrywac wiekszej roli. Dysze we wszystkich aerografach wyzej wymienionych firm wykonane sa z tego samego materialu. Slyszalem takze opinie, ze zaopatrzenie w czesci zamienne do Iwaty pozostawia w Europie wiele do zyczenia. Ale o tym juz bylo w odpowiednim watku na s'PWM.