Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez dewertus » poniedziałek, 8 marca 2010, 23:34

Witam,
W ramach serii Korea 1950-53 chciałbym Wam zaprezentować model, który udało mi się ukończyć w ramach projektu „ostateczne wykańczanie rozpoczętych modeli:lol: . Tym modelem jest F-84E o indywidualnej nazwie „SANDY” ze składu 9 FBS, 49 FBG stacjonującej w latach 1951-52 w bazie Taegu.

Rys historyczny:
9 dywizjon myśliwsko-bombowy "Flying Knights" jest spadkobiercą 9 dywizjonu pościgowego w którym podczas drugiej wojny światowej służyli min: Gerald Johnson (22 zestrzelenia), Richard Bong (40 zestrzelenia ), James Watkins (12 zestrzeleń). Po zakończeniu wojny na Pacyfiku jednostka wraz z dywizjonami 7 i 8 tworzy 49 Grupę Myśliwsko – Bombową, która zostaje włączona skład FEAF w Japonii. W wonie koreańskiej jednostka bierze udział praktycznie od samego początku. Początkowo loty wykonuje z bazy Misawa i Itazuke. Po desancie pod Inchon i rozwinięciu ofensywy UN, 49 FBG przenosi się do bazy Taegu skąd wykonuje loty bojowe do początku 1953. Ostanie miesiące wojny operuje z bazy Kunsan. W początkowym okresie wojny 9FBS lata na samolotach F-80C, przezbrojenie na F-84 następuje w 1951.

W trakcie całej kampanii koreańskiej 9 FBS uzyskuje tylko 2 zwycięstwa: 29 czerwca 1950 roku William T. Morris pilotując F-80C odnosi zwycięstwo nad północnokoreańskim Ła-7, drugie zwycięstwo dla jednostki uzyskuje w dniu 19 sierpnia 1951 roku na F-84 Kenneth L. Skeen, jego ofiarą pada Mig-15 pilotowany przez Iwana Tuliajewa z 523 IAP.

Prezentowany przez ze mnie „SANDY” wykonuje loty bojowe przez ponad rok zanim w dniu 9 września 1952 nie zostaje utracony nad Północną Koreą. Pilot kapt. Warren O'BRIEN szczęśliwie się katapultuje, lecz jego dalszy los pozostaje nieznany (MIA). Pogromcą 51-687 bez wątpienia jest pilot sowiecki (Chińczycy i Koreańczycy nie zgłaszali w tym dniu żadnych zwycięstw). Początkowo zebrane informacje wskazywały na któregoś z pilotów latającego w 133 IAD / 147 IAP, ale potem okazało się, że ta jednostka zgłaszała zestrzelenie F-86, zaś zestrzelenia w tym dniu zgłaszali także piloci z 216 IAD / 518 IAP. Jednym z nich był Michaił Iwanowicz Michin, który w tym dniu uzyskał piąte zwycięstwo i tytuł asa (ogółem w Korei uzyskał wynik: 9 samolotów zestrzelonych i 3 samoloty uszkodzone) – niestety w miarę szczegółowy wykaz zgłoszeń pilotów sowieckich kończy mi się na grudniu 1951… więc wszystko co było potem jest bardziej zgadywanką i interpretacja danych pośrednich z innych źródeł.


Budowa modelu:
Model wykonałem z zestawu Hobby Bossa – jest to jeden z pierwszych modeli serii „easy assembly kit” gdzie producent znacznie powiększył liczbę detali (w tym kabiny). W odróżnieniu do wcześniejszych modeli tej serii integracja kabiny z kadłubem została ograniczona do wanny i paneli bocznych. Fotel (do wyboru dwa typy), zagłówek, drążek sterowy i tablica przyrządów to oddzielne elementy. Model wymagał w kilku miejscach drobnych łatek szpachlą, ale w tej roli doskonale sprawdził się Mr. Surfacer 500. Problemem było wyważenie modelu – cześć ciężarków ołowianych niestety musiałem „upakować” w komorze przedniego podwozia :? . Malowanie wykonałem pędzlem - akrylami i lakierami Agamy. Wash zrobiłem z zastosowaniem markera Gunze w kolorze „burn iron”. Kalkomanie pochodzą z zestawu HB i podczas nakładania zostały lekko wsparte Mr. Mark Softer. Początkowo Thunderjet w stanie złożonym, ale nie pomalowanym leżakował sobie na półce już dobre kilkanaście m-cy. Jego los odmienił się od czasu gdy posłużył mi jako poligon doświadczalny dla pomysłów rodzących się podczas budowy F-51D ROKAF. Tym sposobem dobrnąłem do koca budowy. ;o) Największy moim zdaniem babol tego modelu to przekrzywiona gwiazda na lewej burcie kadłuba - przesunęła mi się podczas usuwania nadmiaru chemii...


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 8 marca 2010, 23:50

Hubert, no fajny. Ja swojego (Academy) już 3 razy wrzucałem w aukcje, i nie znalazł (myślę, że na szczęście) kupca, więc jest nadzieja, że go zrobię. Bo Korea mieści się w kręgu moich zainteresowań jak najbardziej, jak wiesz. Pędzlowanie w twoim wykonaniu, jak zwykle, bardzo mi się podoba. Gwiazda mnie się w oczy nie rzuciła, w każdym razie nie bardziej niż nieco nierówno pomalowana ramka osłony kabiny. To bym poprawił. Kolejne gratulacje :lol:

PS. "A propos" ołowiu, ja bym z komory przedniego podwozia, przeniósł ile się da w czubki zbiorników skrzydłowych i podskrzydłowych. A jak by nie pomogło, to dopiero do podwozia, ale raczej wzdłuż jako płaską taśmę (wędkarską). Ja na przykład w Tigercacie, Invaderze, Meteorze dużo ołowiu pchałem w gondole silnikowe (w każdym razie przed linią podwozia głównego).
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez Jaho63 » wtorek, 9 marca 2010, 00:26

Moim skromnym, naprawdę udany model. Teraz powiem, że niektóre Twoje Hubert modele, były troszkę... modelowate. Ale ten HB może spokojnie stanąć obok "prawdziwych" modeli, choćby wsponiany przez Krzyśka Academy.
Jeśli idzie o rys historyczny (Korea nie jest moją "ulubioną wojną" ;o) ), ale z tego co mam, to Michin zgłosił 9-go F-86, a dzień wcześniej faktycznie F-84 i miał to być pilot z 9FBS/49FBW B.R.Campbell.
Tą Academkę mam i chyba będzie to Jacob E.Kratt z 523 FES.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez Mac Eyka » piątek, 12 marca 2010, 21:51

No nie ma co.Modelik jak na pędzlowany wyszedł ci całkiem zgrabnie.
Jednakże widzę, że nie poszukałeś zdjęcia oryginału a zawierzyłeś instrukcji producenta.
Pozostawiłeś takie dwie rury przy zbiornikach dodatkowych, to są chyba końcówki do pobierania paliwa w powietrzu, choć nie jestem tego pewien.
A po poszukaniu zdjęć oryginału.
Obrazek
okazuje się , że on takich rurek nie posiadał.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski

ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3171
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez dewertus » piątek, 12 marca 2010, 22:59

Mac Eyka napisał(a):...Jednakże widzę, że nie poszukałeś zdjęcia oryginału a zawierzyłeś instrukcji producenta...


Niestety kolego, ale masz błędne założenia :lol: prezentowane przez Ciebie zdjęcie także mam w swoich zbiorach. Niestety jak na razie jest to jedyne zdjęcie jakim dysponuję. Co do wspominanych przez Ciebie elementów to mam pewne podejrzenia, ale są one nadal w trakcie wyjaśniania, jeżeli okaże się że ich być nie powinno to je usunę (jest to czynność zdecydowanie łatwiejsza do korekty, niż ewentualne sztukowanie / doklejanie). Punkt za czujność :mrgreen:


K.Y.Czart napisał(a):PS. "A propos" ołowiu, ja bym z komory przedniego podwozia, przeniósł ile się da w czubki zbiorników skrzydłowych i podskrzydłowych. A jak by nie pomogło, to dopiero do podwozia, ale raczej wzdłuż jako płaską taśmę (wędkarską). Ja na przykład w Tigercacie, Invaderze, Meteorze dużo ołowiu pchałem w gondole silnikowe (w każdym razie przed linią podwozia głównego).


Krzysiek, dzięki za podpowiedź, niestety te rozwiązania nie są możliwe do zastosowanie a modelach HB - tutaj po prostu nie ma miejsca...
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez lejgo_inc » sobota, 13 marca 2010, 10:47

Bardzo efektowny a jednocześnie w miarę stonowany schemat malowania. Popieram.
Jestem cały czas pod wrażeniem efektu jaki uzyskujesz za pomocą pędzlowania, natomiast ciekawi mnie jak na żywo (albo na fotce w większym zbliżeniu) wygląda to cieniowanie lini podziału.
Mogłeś trochę bardziej uplastycznić podwozie, jakimś washem je potraktować. Poza tym golenie były chyba stalowe, przez to ciemniejsze od powierzchni blach.
No i malowanie ram oszklenia - jak pisał Krzysiek - do korekty.
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1245
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 10:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez spiton » sobota, 13 marca 2010, 11:09

Robisz postępy !
Wygląda bardzo fajnie !
Rewelacyjne cieniowanie !
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez Miroslav » sobota, 13 marca 2010, 14:01

Czešć! Przepraszam, jeśli mam dobry żołnierzy marynarki przed i po kabinie jest ciemny szary? Myślę, że powinny być czarne lub kolorowe ili olive drab...
Avatar użytkownika
Miroslav
 
Posty: 81
Dołączył(a): czwartek, 26 lutego 2009, 22:51
Lokalizacja: Serbia, Novi Sad

Re: Z serii "Korea 1950-53" - F-84E 9FBS/49FBG, HobbyBoss 1/72

Postprzez dewertus » sobota, 13 marca 2010, 19:16

Miroslav,
Pas na kadłubie jest w kolorze olive drab ;o)
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości