Messerschmitt 109 V13/V14

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » niedziela, 21 marca 2010, 11:41

Maciek_66 napisał(a):Na pokrywie silnika z tyłu, u góry był taki bębel:
Na zdjęciach V13 i V14 go nie widać, linia pokrywy jest prosta, ale pod pewnym kątem na niektórych widać coś. Ciekawe, jak to wyglądało?
Na lepszych zdjęciach V13 jest chyba gładko...


Ta wypukłość osłaniała synchronizator karabinów. Skoro ich nie było, zbędny był też ten bąbel.


Maciek_66 napisał(a):Och, jaka szkoda... Podobno Hasegawa lepsza, to po co Ci Tamiya?


Hasegawy mam 3 sztuki. Jedną Tamiyę właśnie robię i trochę poprawiam.
Zawsze możemy kupić sobie wspólnie 109 G Hasegawy, ja będę udziałowcem we wszystkim poza kółkiem :mrgreen:
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez RAV » niedziela, 21 marca 2010, 12:33

Maciek_66 napisał(a):Zastanawiam się też nad slotami i klapami. Kusi zrobić w jednym wysunięte, ale na zdjęciach mają wsunięte.

Bf 109 miał sloty automatyczne.To oznacza, że mogły się wysuwać samoczynnie przy pewnym (dużym) kącie natarcia - punkt spiętrzenia (tam, gdzie struga powietrza napływająca z przodu zatrzymuje się i rozdziela na dwie - maksymalne ciśnienie statyczne) trafiał wtedy w szczelinę pod slotem i ciśnienie wypychało go do przodu. Na postoju slot opadał pod własnym ciężarem, wsuwając się na miejsce. Żeby pozostał wysunięty, musiałbyś coś wetknąć w szczelinę lub postawić samolot na nosie (a i to mogłoby nie pomóc, jeśli sloty były blokowane w pozycji zamkniętej - Kuba na pewno wie, jak było).
Ostatnio edytowano niedziela, 21 marca 2010, 21:20 przez RAV, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » niedziela, 21 marca 2010, 15:57

A same klapy możesz zostawić w takiej pozycji, jaka Ci się podoba. Mechanizm napędzający klapy poruszany był ręcznie.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » piątek, 30 kwietnia 2010, 20:37

Męczy mnie ten Me V13 - wyszpachlowany na gładko. Zastanawiam się, że jakieś panele inspekcyjne musieli zostawić. Itak bok kadłuba na zdjęciu wygląda tak, jakby nawet tego luku i stopni nie było:
Obrazek
A w skrzydłach to któreś z tych paneli musiały chyba być:
Obrazek
Obrazek
Czy się mylę?

No i cały czas nie wiem, co zrobić z wnętrzem kokpitu. Zostawić jak w zestawie, bo i tak nie wiadomo jak było naprawdę? Czy coś wiadomo (oczywiście na podstawie domniemania) - np. prawdopodobny jest inny drążek sterowy (jak w szwajcarskich), wczesny (inny) fotel?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez net_sailor » piątek, 30 kwietnia 2010, 21:25

Kadłub: uchwyt i stopień zaszpachlowane, ale tak, że widać było ich zarys na wypolerowanej powierzchni (wysłałem Ci chyba zdjęcie dr Wurstera w kabinie V13 i tam widać uchwyt). Proponuję zaszpachlować a potem przemyć wacikiem nasączonym w zmywaczu Wamodu tak żeby linie były lekko zapadnięte. To samo z lukiem radio (samego radia nie było - brak masztu i linek anteny).
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez net_sailor » sobota, 1 maja 2010, 14:33

Maciek_66 napisał(a):Obrazek

Na górnej pow. skrzydła na pewno możesz zaszpachlować wziernik dla przewodu kamery ESK2000a mocowanej na lewym skrzydle (w widoku z góry jest to górny przykadłubowy).
Pozostałe wzierniki pośrodku skrzydeł służą do regulacji napędu lotek. Taką regulację przeprowadza się raz na jakiś czas więc można założyć, że w toku przygotowań do rekordowego lotu lotki zostały wyregulowane a wzierniki zaszpachlowane i do sprawy nie wracano. Jednak należy traktować to jako domniemanie.
Maciek_66 napisał(a):Obrazek

Dolne powierzchnie.
Wzierniki na krawędzi natarcia służyły do regulacji mechanizmu slotów. Moje domniemanie jak w przypadku lotek tzn. zaszpachlować.
Wzierniki na styku lotek i klap to fikcja! Bezwzględnie zaszpachlować.
(uzasadnienie tutaj: viewtopic.php?f=3&t=4490&p=48283&hilit=lotki#p48256 )
Wzierniki przy chłodnicach są do regulacji klap. Także sugeruję szpachlowanie.

Kokpit to trochę niewiadoma. Mógł ale nie musiał zawierać elementy wcześniejszych wersji - w końcu to prototyp Emila będący przeróbką Berty. Wątpię, aby Niemcom chciało się wywalać wszystko ze środka i robić pod "standard seryjny", który wówczas nie istniał.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 2 maja 2010, 09:48

Dziękuję za informacje. Zaszpachlowałem.
W kokpicie chyba przerobię drążek i może fotel, ale jeszcze nie wiem dokładnie... Muszę popatrzeć na wygląd kokpitu wersji B i D na 109 Lair i coś może wymyślę.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » niedziela, 2 maja 2010, 10:44

Maciek, a po co zmieniac fotel, skoro byly takie same? Wnętrza 109 B szukaj na stronie moskit.ru
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » wtorek, 4 maja 2010, 20:59

Dzięki, uspokoiłeś mnie. Przynajmniej więc kombinowanie z fotelem sobie odpuszczę. Pomyślałem o nim, bo gdzieś w przeróbkach na V13/14 czytałem, że był inny, jakiś kwadratowy, niższy. Ale rzeczywiście zajrzałem na moskittech.ru i nie będę go zmieniał, bo jeśli płatowiec był B to i tak miał ten sam fotel.

Ale pozostaje kwestia drążka sterowego. W B na stronie Moskita i 109.lair.hobbyvista.com drążek jest taki:
Obrazek
Więc pytanie - czy przerobić, czy pozostawić tradycyjny:
Obrazek?
Zdjęcia pochodzą ze strony 109.lair.hobbyvista.com .

Jeśli chodzi o tablicę przyrządów to pozostawię z E, może coś zmienię w burtach. Sugerują pominąć regulator tlenu, bo waży, a w wyścigówce nie był potrzebny...
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Kuba P. » wtorek, 4 maja 2010, 21:26

Maciek_66 napisał(a):Przynajmniej więc kombinowanie z fotelem sobie odpuszczę. Pomyślałem o nim, bo gdzieś w przeróbkach na V13/14 czytałem, że był inny, jakiś kwadratowy, niższy. Ale rzeczywiście zajrzałem na moskittech.ru i nie będę go zmieniał, bo jeśli płatowiec był B to i tak miał ten sam fotel.


Na przynajmniej dwóch zdjęciach D-ISLU po wypadku widać górną krawędź fotela i wygląda na standardowy dla B czy E.


Jeśli chodzi o tablicę przyrządów to pozostawię z E, może coś zmienię w burtach. Sugerują pominąć regulator tlenu, bo waży, a w wyścigówce nie był potrzebny...


Szczerze mówiąc to w B i E one są dość podobne. To, co było ważne dla rekordowego samolotu i inne jak w 109 B to przyrządy kontroli pracy silnika DB i mechanizmu skoku śmigła. Zerknij na zdjęcie tablicy 109 B i wczesnej produkcji E i raczej musisz sam się zdecydować.
Ja brałbym pod uwagę tablicę seryjnego E albo przerabianą tablicę B. One są w sumie dość podobne.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » sobota, 8 maja 2010, 19:28

Podpowiedzcie coś z tym drążkiem sterowym, please! W kilku miejscach piszą, że te prototypy powstały z wersji B. A w B były chyba te podobne do tych w Spitfire (nie wiem, jak się to nazywa). No to wygląda, że duża szansa jest na to, że był właśnie takiego typu. Czy się mylę bardzo?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez meser6 » sobota, 8 maja 2010, 21:22

Tu masz Maćku rysunek z książki ''German Aircraft Interiors"
Obrazek
A co do tego drążka w stylu Spitfire'a to wg książki występował on w pierwszych seriach produkcyjnych
W budowie:He-219, Su-22 "3508", Fw-190A-3
meser6
 
Posty: 142
Dołączył(a): poniedziałek, 11 stycznia 2010, 22:22
Lokalizacja: Poznań

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez tomek_chacewicz » sobota, 8 maja 2010, 22:52

Ale Cię Maciek wzięło na racery ;o) ale nie dziwię się, mi też bardzo się podobają bojowe maszyny w cywilnych malowaniach.
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 9 maja 2010, 09:20

Zawsze mi się racery podobały. Zrobiłem Gulfhawka G-22, Pitts praktycznie gotowy do malowania, Messerschmitty dłubię, a w pudełku czekają: Mustang "Red Baron" i Zlin 50.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

Postprzez tomek_chacewicz » niedziela, 9 maja 2010, 10:13

Tak... Twoje modele to ja dobrze znam :) a tak odchodząc na chwilę od tematu, jakiej firmy jest konwersja do Gulfhawka? i z jaką wersji modelu ACC trzeba go pożenić?
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości