Spitfire, łom w kabinie.

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez greatgonzo » środa, 5 maja 2010, 16:37

Może ktoś dysponuje jakimkolwiek wizerunkiem łomu z kabiny Spitfire, z okresu poprzedzającego umiejscowienie go na drzwiach?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez Jaho63 » środa, 5 maja 2010, 17:50

Radku, (nie mylić z Sikorskim) ostatnimi czasy przekopuję troszkę makulatury i zasobów sieciowych z naciskiem na wczesne Spitfiry, ale nie kojarzę takiego elementu w ogóle. Gdzie miał się znajdować ów atrybut myśliwego JKM? Gdzie w kabinie! Jeśli wiesz...
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez K.Y.Czart » środa, 5 maja 2010, 18:03

Jaho63 napisał(a):Radku, (nie mylić z Sikorskim) ostatnimi czasy przekopuję troszkę makulatury i zasobów sieciowych z naciskiem na wczesne Spitfiry, ale nie kojarzę takiego elementu w ogóle. Gdzie miał się znajdować ów atrybut myśliwego JKM? Gdzie w kabinie! Jeśli wiesz...


No właśnie, sam jestem ciekaw. Ostatnio przeglądałem Pilot's Manual do Mk.IIA i B (nie wiem na ile wiarygodny) i jedyna wzmianka o łomie na wyposażeniu brzmi:

Obrazek

Czy to znaczy, że go nie było :?:
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez greatgonzo » środa, 5 maja 2010, 19:22

Od 3.02.1941 wprowadzono łom na wyposażenie i umieszczono go przy siedzeniu, po prawej stronie.
Od 23.01.1942 przeniesiono go na drzwi. Mógł być czarny, brązowo zielony lub stalowy.
Niestety rysunki fabryczne zaginęły, być może zostały zniszczone po wprowadzeniu modyfikacji 'na drzwi'. Mam nikłą nadzieję, że gdzieś pęta się jakaś fotografia.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez Jarek Gurgul » środa, 5 maja 2010, 19:41

Mała wskazówka. Na mieście chodzą słuchy, że w tej pierwszej wersji łom był umocowany przy fotelu podobnie jak w Hurricanie. Może warto poszukać zdjęć kokpitu Hurriego i zaryzykować 'niepewność' wobec braku fotek Spitfire'a z łomem w tym miejscu?

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6158
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez Jaho63 » środa, 5 maja 2010, 20:10

greatgonzo napisał(a):Od 23.01.1942 przeniesiono go na drzwi

Ale ta data to mi nie pasuje, przecież są zdjęcia I-nek z łomem nawet z BoB?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez greatgonzo » środa, 5 maja 2010, 21:23

Pokaż koniecznie!
Jedyne wczesne Spity z łomami na drzwiach jakie znam to samoloty, w których przeprowadzono modernizację zgodnie z nowymi zasadami. Niebojowe, służące na tyłach albo wykonujące misje Air Sea Rescue.

Pomysł z Hurricane ma swój urok, ale dostępne mi materiały i rozpaczliwe przeszukanie sieci nie pozwoliły mi zobaczyć jak ten łom w Hurrim mocowano.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez Jaho63 » środa, 5 maja 2010, 22:43

Przeglądam, przeglądam i na szybko wpadł mi Lock - zdjęcie z lata 1941. Zaskoczony natomiast jestem, że na tylu zdjęciach Spitów z BoB łomu BRAK!
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spitfire, łom w kabinie.

Postprzez greatgonzo » czwartek, 6 maja 2010, 00:10

Podobna Mk V z końca 1941 z takim łomem to też wpadła mi dzisiaj w oko. Zanim poznałem wspomniane wcześniej daty byłem przekonany, że łom na drzwiach pojawił się wraz z tą wersją. Ale ostatnio zwróciłem uwagę na piątkę z trzysta drugiego z drzwiami bez kija. Fakt, że samolot po przejściach i ewidentny składak.
Daty są wynikiem treści papierów wyszperanych w archiwach. Formalności mogły się mijać nieco ze stanem faktycznym. Nie widzę nic na przeciw by modyfikacja zaistniała w praktyce, a formalnie usankcjonowana została jakiś czas później, np. po ukończeniu produkcji zamówionej serii (wersji), jeszcze bez tej modyfikacji. Choćby po to by nie produkować wbrew regulaminowi. Ale sprawa jest ciekawa i zamierzam ją podrążyć.

Nadal jednak nie widziałem wczesnych (Mk I, Mk II ), operacyjnych Spitfire z łomem na drzwiach ;).
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości