Fw 190G owiewka

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Fw 190G owiewka

Postprzez momas1 » niedziela, 9 maja 2010, 18:40

Witam serdecznie brać modelarską.

Przedstawię się pokrótce a potem przedstawię sprawę. Mam na imię Maciek, lat 30 i kilka. Do modelarstwa wracam po kilkunastoletniej przerwie. Interesuje mnie przede wszystkim Luftwaffe z okresu WW2, choć nie wykluczone są chwilowe odstępstwa od normy. Biorąc pod uwagę ile się zmieniło w modelarstwie, czuję się jak kompletny amator, choć kilkanaście modeli na koncie mam. Tyle wstępu. A teraz pytanie dot. tytułowej maszyny i jej owiewki: Wg Pana A. Skupniewskiego w Monografiach Lotniczych nr 17 powiększoną owiewkę wprowadzono w modelu F pod koniec '44, a później modernizowano inne wersje (A, G). O ile A to rozumiem, o tyle wersja G nie bardzo mogła mieć taką owiewkę, ponieważ jej produkcja trwała do lutego '44. Mówimy oczywiście o produkcji seryjnej, a nie modyfikacjach w trakcie remontu. Czy ktoś mógłby mi naświetlić tą sprawę, ponieważ, chciałbym zrobić sobie wersję G-8 z podskrzydłowymi ETC503.

Pozdrófka
Because I was inverted.
momas
momas1
 
Posty: 114
Dołączył(a): niedziela, 9 maja 2010, 18:25

Reklama

Re: Fw 190G owiewka

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 10 maja 2010, 13:46

Witaj Maciek,

powiększoną owiewkę wprowadzono w modelu F pod koniec '44, a później modernizowano inne wersje (A, G). O ile A to rozumiem, o tyle wersja G nie bardzo mogła mieć taką owiewkę, ponieważ jej produkcja trwała do lutego '44. Mówimy oczywiście o produkcji seryjnej, a nie modyfikacjach w trakcie remontu.


Montaż ostatnich "seryjnych" Fw 190 Jabo-rei rozpoczął się w marcu 1944 w zakładach Focke-Wulfa w Malborku (seria 190 xxx). Nie wiem do kiedy budowano te maszyny, znalazłem informację jakoby ukończono montaż jedynie 83 (85?) maszyn* i były one dostarczane do jednostek do lipca 1944.
Montaż "wypukłych" osłon kabin faktycznie zaczął się jesienią 1944 i w przypadku zakładów macierzystych Fw zużyto najpierw zapas starszych osłon kabiny, w tym także "uproszczonych" bez zwijarki a potem dopiero zaczęto montować "wypukłe".
Na ile przypominam sobie fotografie Fw 190 G-8 to nie pamiętam zdjęcia tej maszyny z nowego typu osłoną. Można założyć, że raczej powinna być zwykła "płaska" ale najbezpieczniej po prostu poszukać zdjęcia konkretnej maszyny.
Osłony kabiny zresztą były wymienne między sobą i w katalogu części figurują oba typy dla "gwiazdowych" 190.
Nie znam się za dobrze na tych ciężarówkach, kiedyś trafiłem kilka ciekawych artykułów na ich temat z czego jeden bardzo dobry w sieci z rozpiską kodów rejestracyjnych i numerów. Jak go odnajdę to postaram się wkleić.

*w ramach tego bloku zbudowano także wariant G-8/R5, ważne przy konfiguracji podskrzydłowych węzłów dla zbiorników/uzbrojenia.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190G owiewka

Postprzez momas1 » poniedziałek, 10 maja 2010, 14:30

Dzięki serdeczne za odpowiedź Kubo.
Czyli można założyć, że seryjnie ich nie było, a jeżeli znajdę zdjęcie z wypukłą, to raczej będzie maszyna po remoncie lub coś w tym stylu.
Nie buduję na razie konkretnej maszyny. Po prostu w ML17 jest sylwetka boczna G-8 w konfiguracji zbiornik centralnie i 2x250 kg pod skrzydłami i bardzo mi się spodobała.
Jeszcze raz dzięki za info, a jakbyś przypadkiem wpadł na zdjęcie G-8 z wypukłą owiewką to daj znać. Mam do wyboru dwie różne i nie wiem na którą się zdecydować.

Pozdrófka
Because I was inverted.
momas
momas1
 
Posty: 114
Dołączył(a): niedziela, 9 maja 2010, 18:25

Re: Fw 190G owiewka

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 10 maja 2010, 17:24

momas1 napisał(a):Czyli można założyć, że seryjnie ich nie było, a jeżeli znajdę zdjęcie z wypukłą, to raczej będzie maszyna po remoncie lub coś w tym stylu


Raczej tak. Sprawdziłem w katalogu części Fw 190 A/F/G z czerwca 1944 i jest tylko jedna osłona kabiny przewidziana dla wszystkich wariantów, tj standardowa z rolką do zwijarki.
Zresztą, zdjęcia Fw 190 G-8 to dość rzadka rzecz, ciekawe też od kiedy zarzucono montowanie ETC 503 pod skrzydłami i czy te ostatnie G-8 nie występowały tylko w wariancie R5. Tego to już nie wiem, nie chcę Ci bzdur pisać.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190G owiewka

Postprzez momas1 » poniedziałek, 10 maja 2010, 19:46

Dzięki za info. Zrobię w takim razie ze zwykłą, a jak znajdę jakieś foto z wypukłą, to będzie okazja na następny projekcik.

Ja podejrzewam, że ciężko będzie dotrzeć do takiej informacji. Najbardziej prawdopodobne jest to, że stało się to w momencie podjęcia decyzji o zarzuceniu produkcji wersji G na rzecz wersji F. Przecież G-8/R5 to prawie F-8/R1, zatem nie zdziwiłbym się, gdyby cała ostatnia partia, a może i wcześniejsze, to były R5.
Because I was inverted.
momas
momas1
 
Posty: 114
Dołączył(a): niedziela, 9 maja 2010, 18:25


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości

cron