Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Postprzez dewertus » piątek, 14 maja 2010, 11:25

Czy któryś z kolegów jest w posiadaniu informacji co się stało ze Spitami należącymi do Cyrku Skalskiego po zakończeniu kampanii tunezyjskiej i jego rozwiązaniu?

Wiem, że ZX-1 EN459 trafił do 93 dywizjonu RAF i brał udział w kampanii sycylijskiej (w dodatku miał bardzo ciekawe malowanie - Temperate Scheme ze spodem w kolorze Azure lub Light Mediteranian. Dywizjon w trakcie tej kampanii stacjonował na Malcie (czerwiec - lipiec 1943). Czy ktoś wie kiedy trafił on do nowej jednostki?

A jaki los spotkał ZX-6 EN315? Czy też zmienił malowanie i właściciela?
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 14 maja 2010, 11:55

dewertus napisał(a):Czy któryś z kolegów jest w posiadaniu informacji co się stało ze Spitami należącymi do Cyrku Skalskiego po zakończeniu kampanii tunezyjskiej i jego rozwiązaniu?

Wiem, że ZX-1 EN459 trafił do 93 dywizjonu RAF i brał udział w kampanii sycylijskiej (w dodatku miał bardzo ciekawe malowanie - Temperate Scheme ze spodem w kolorze Azure lub Light Mediteranian. Dywizjon w trakcie tej kampanii stacjonował na Malcie (czerwiec - lipiec 1943). Czy ktoś wie kiedy trafił on do nowej jednostki?
A jaki los spotkał ZX-6 EN315? Czy też zmienił malowanie i właściciela?


Hubert wg metryczek eksploatacji ze strony Spitfire aircraft production, rzecz wygląda tak (nota bene, nie ma w nich służby w PFT :!: :?: ):

EN459: FF 17-1-43, R-RH Cv IX, 6MU 1-2-43, 47MU 9-2-43, Llan 11-3-43, Gibraltar 24-3-43, SOC 5-6-45

EN315: FF 8-1-43, 6MU 11-1-43, 47MU 25-1-43, Clearpool 5-2-43, Gibraltar 25-2-43, Malta 1-7-43, Engine cut overshot landing and hit rocks Luqa 10-7-43, SOC 16-7-43

FF - opuszczenie fabryki, SOC - data spisania ze stanu

Morgan/Shacklady uzupełnia o:

EN459 - Gib 7-3, NWA 31-3, Malta 1-7, Sic 1-8, NA 30-11 (chodzi o rok 43)

Poza numerami jednostek uzupełnień numerów dywizjonów brak.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Postprzez Jaho63 » piątek, 14 maja 2010, 13:28

EN459 to chyba jedyny z "naszych" Spitów, który miał późniejsze bojowe sukcesy. 15.10.1943 pilot Irving F. Kennedy (10+5v) zestrzelił na nim Gustawa nad Sparanise we Włoszech. Spit nosił oznaczenia HN-D.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Postprzez dewertus » piątek, 14 maja 2010, 14:43

K.Y.Czart napisał(a):EN315: Malta 1-7-43


Bardzo ciekawe, szkoda że nie wiadomo w jakiej jednostce się ulokował (chociaż w tym czasie pierwszy gospodarz - czyli 145 dywizjon miał występy gościnne na Malcie w ramach lądowania na Sycylii).

Panowie, dzięki za info.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Postprzez Paweł Wymysłowski » środa, 19 maja 2010, 14:25

EN459 (ex ZX-1) po remoncie trafił z powrotem do 145 squadronu, ale brytyjskiej eskadry. Np. 6 V 43 pilotował go S/L Wade, później trafił do 601 squadronu i w lipcu parę lotów wykonał na nim Skalski, a potem, jak już pisaliście, do 93 squadronu.
Obrazek
Źródło: "Cyrk Skalskiego. Czym, kto, kiedy..." T. Drecki, Aeroplan 4/97
EN462 (czyli też ex ZX-1) był też w lipcu używany przez 601sqn i też latał nim tam Skalski.
EN268 (ex ZX-7) również trafił do 601 (tym latał w lipcu Horbaczewski), a potem do 87 sqnu (LK-B).
Obrazek
Źródło: "Cyrk Skalskiego. Czym, kto, kiedy..." T. Drecki, Aeroplan 4/97
EN286 (ex ZX-8) na koniec służby trafił do lotnictwa greckiego.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Postprzez dewertus » środa, 19 maja 2010, 14:53

Paweł Wymysłowski napisał(a):EN268 (ex ZX-7) również trafił do 601 (tym latał w lipcu Horbaczewski),


Paweł czy to znaczy że 601 i 43 korzystały z tych samych maszyn? Pytam, bo Hormaczewski latał w 43 a nie 601...
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

Postprzez Paweł Wymysłowski » środa, 19 maja 2010, 14:59

Zanim trafił do 43 był krótko w 601.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości