Moderator: xenomorph
Marek Barański napisał(a):Niemieckie samochody pancerne miały burty pochylone w celu zwiększenia odporności na przebicie przez pociski. Należy pamiętać że ukośne burty kończyły się w zetknięciu z ramą pojazdu (całkiem szeroką). Przeważnie były to przystosowane podwozia samochodów ciężarowych, tudzież specjalnie zaprojektowane podwozia ale generalnie nawiązujące do rozwiązań w autach terenowo-ciężarowych. Rama taka była przykryta cienką (pewnie kilka mm) płytą stanowiąca podłogę przedziału bojowego pojazdu. O odporności takiego rozwiązania na wybuchy min nie ma co rozmawiać. Fala uderzeniowa wali pomiędzy podłużnice i robi z podłogi oraz wnętrza "jesień średniowiecza". Pojazdy południowoafrykańskie mają romboidalny (w przekroju) kształt kadłuba zbudowany z solidnych płyt zbiegających się pod dużym kątem w dolnej części co powoduje że fala uderzeniowa jest jakby rozcinana i idzie na boki urywając wszystkie nieistotne z punktu widzenia bezpieczeństwa załogi elementy (koła, mosty, zawieszenia).
Tu jednak pojawia się problem - po pierwsze skorzystanie z takiego rozwiązania wymusi znaczny wzrost wysokości pojazdu, a to z kolei pociągnie za sobą przyrost masy." O co chodzi w tym stwierdzeniu ? Niby czemu pojazd z pionowymi ścianami ma być jakiś hiperwysoki a ten z ukosnymi nie ? Chyba że czegoś nie rozumiem.
Co więcej uważam że najzwyczajniej w świecie zdawano sobie sprawę że w przypadku ukośnej płyty trafiajacy pocisk ma trudniejsze zadanie jeśli nie z powodu grubszego pancerza do spenetrowania to z racji zwiekszonej mozliwości rykoszetowania. Chęć ukrycia "kół" też do mnie nie przemawia, zawsze można zrobić najzwyklejsze nadkola.
Hubert Michalski napisał(a):Czy Anglicy i Amerykanie przed wybuchem wojny zdawali sobie z tego sprawę to niestety nie wiem, ale moim zdaniem Niemcy raczej nie. Wystarczy prześledzić eksperymentalne projekty ich czołgów , które powstały przed 1941 r. i skądinąd miały być demonstratorami technologii - chyba żaden z nich nie posiadał ukośnych płyt pancerza zamontowanych i nachylonych pod takim kątem, aby skutecznie ochraniały przed pociskami przeciwpancernymi.
pozdrawiam,


Powrót do Pojazdy wojskowe - rzeczywiste
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości
