Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez greatgonzo » czwartek, 15 lipca 2010, 18:29

ZIO BY NAITT napisał(a):
greatgonzo napisał(a):Choć planowano MkIX z kroplową kabiną to chyba ostatecznie nie pojawiły się takie.


Były i takie, np. TE306

PZDR


O, jednak. Dzięki.

Tę modyfikację kształtu maski jeszcze tropię. Matusiak twierdzi w Modelmanii AJ Pressu, że nie ma na to zdjęć i dokumentów i jest to raczej legenda. Brookes podaje konkretną datę (z dodatkiem, że nie może to dotyczyć żadnego egzemplaża zmontowanego przed majem 1944) i przyczynę modyfikacji ('orurowanie' Merlina 266). Twierdzi też, że da się to wypatrzeć na zdjęciach porównując z profilu np MkVII, VIII i wczesne IX z późnymi dziewiątkami i szesnastkami. Jeszcze nie patrzyłem.

Słyszałem wcześniej, ale nie miałem potwierdzenia, to pominąłem jedną ciekawostkę. Wśród pierwszej serii Spitów przerobionych na MkIX oprócz piątek znalazła się jedna trójka i jedna MkI :!: Przy okazji zdobyłem listę seriali :).

Modyfikacja dotycząca przenoszenia bomb oznacza zmiany konstrukcyjne skrzydeł. Nie wynika z niej jednoznacznie podwieszenie pylonów.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Gujos » piątek, 16 lipca 2010, 07:55

Fajnie dzięki, czyli w moim przypadku nie się co rozdrabniać - wykorzystam tą osłonę która jest w zestawie.
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez greatgonzo » piątek, 16 lipca 2010, 11:10

Jeżeli zdecydujesz się na GGS to zwróć uwagę na manetkę kontroli przepustnicy. Była typu motocykowego (pokrętło sterowało 'krzyżem' w celowniku co miało ułatwić odkładanie odpowiednich poprawek). Celownik łączył się też bodaj dwoma przewodami z korpusem tej manetki.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Gujos » piątek, 16 lipca 2010, 12:43

Hmmm, ale co to jest GGS?
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 16 lipca 2010, 13:36

Gujos napisał(a):Hmmm, ale co to jest GGS?
Pozdrawiam


Odblaskowy celownik giroskopowy GGS Mk.IID
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Gujos » sobota, 17 lipca 2010, 18:16

Ok, dzięki.
Pozdrawiam i udanego urlopu... dla tych co mają ;o)
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Paweł Wymysłowski » czwartek, 22 lipca 2010, 17:25

greatgonzo napisał(a):Słyszałem wcześniej, ale nie miałem potwierdzenia, to pominąłem jedną ciekawostkę. Wśród pierwszej serii Spitów przerobionych na MkIX oprócz piątek znalazła się jedna trójka.

No, nie tak całkiem... Kadłub Mk III + skrzydło MkIA + Merlin 61 oblatane zanim powstał Mk IX to jednak nie Mk IX.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 26 lipca 2010, 00:53

Szczerze mówiąc to bardziej chodziło mi o tę jedynkę w sensie ciekawostki.

Trójka w zasadzie spełniała wszystkie warunki konwersji na MkIX (do listy zmian trzeba jeszcze dodać chłodnice podskrzydłowe). W końcu pozostałe 292 przerobione samoloty, też miały np. skrzydła od wersji MkV i gdyby którejkolwiek dziewiątce doczepić skrzydła 'a' to nie przestałaby nią być. Próbowałem dociec, czy istniał jakiś oficjalny system nadający przerobionym samolotom nowy numer wersji i czy nie obejmował on tego MkIII, ale poległem.
W sumie jednak Twoja uwaga wydaje mi się słuszna, bo choć przeróbki dokonano w RR Hucknall, czyli tam gdzie przerobiono większość MkV, to N3297 w zasadzie całe swoje życie funkcjonował jako samolot doświadczalny i po zainstalowaniu nowego Merlina najbardziej pasuje mi do niego określenie 'prototyp MkIX'.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Jacek Bzunek » poniedziałek, 26 lipca 2010, 08:34

Jak posożyt podepnę do gujosowego wątku ;o) Stałem się dumnym posiadaczem wyprasek Aj Si Em z których można złożyć całkiem porzadnego Mk.IX w dowolnej wersji i kolorze. Aby nie zwariować z nadmiaru szczęścia ;o) wybór ograniczyłem do dowolnego ale polskiego Mk.IX. Jak twierdzą wtajemniczeni ZX-6 i pozostałe z PFT miały inny niż przewidują Ukraińcy wlot powietrza do gaźnika a tym samym budowa takiego prosto z pudełka może spowodować u sklejającego nieodwracalne zmiany w psychice a także lincz na pewnym popularnym forum modelarskim. Aby tego uniknąć zapytam się grzecznie o dostępność poprawnego wlotu do ZX-6 lub jako druga opcja dostępność malowania (czyt. osiągalność kalkomani) Mk.IX PSP w pełnym inwazyjnym malowaniu.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez SokoleOkoPierce » poniedziałek, 2 sierpnia 2010, 11:23

Jeszcze to może ci się przydać:
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
SokoleOkoPierce
 
Posty: 281
Dołączył(a): piątek, 2 października 2009, 21:26
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Paweł Wymysłowski » wtorek, 3 sierpnia 2010, 12:52

greatgonzo napisał(a): W sumie jednak Twoja uwaga wydaje mi się słuszna, bo choć przeróbki dokonano w RR Hucknall, czyli tam gdzie przerobiono większość MkV, to N3297 w zasadzie całe swoje życie funkcjonował jako samolot doświadczalny i po zainstalowaniu nowego Merlina najbardziej pasuje mi do niego określenie 'prototyp MkIX'.

A mnie pasuje: prototyp do testowania nowej wersji silników z pewnymi cechami obecnymi w późniejszych Mk IX (a niektórymi nie, np. chowane kółko ogonowe i uzbrojenie w 8 kaemów).
Wersja ta była oznaczona tak (cytat z raportu A&AEE):
Obrazek
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez greatgonzo » wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:33

Moim zdaniem na jedno wychodzi w sytuacji, gdzie (nie mylę się chyba?) raport powstał przed pojawieniem się wersji MkIX.
Uzbrojenie nigdy nie było wyróżnikiem wersji, a rezygnacja z kółka ogonowego nie wykracza poza typowy zakres różnic między prototypem, a samolotem seryjnym. W praktyce powstał prototyp dziewiątki, choć nie twierdzę, że oficjalnie tak go nazwano.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez Paweł Wymysłowski » czwartek, 5 sierpnia 2010, 14:06

greatgonzo napisał(a):Moim zdaniem na jedno wychodzi w sytuacji, gdzie (nie mylę się chyba?) raport powstał przed pojawieniem się wersji MkIX.
Uzbrojenie nigdy nie było wyróżnikiem wersji, a rezygnacja z kółka ogonowego nie wykracza poza typowy zakres różnic między prototypem, a samolotem seryjnym. W praktyce powstał prototyp dziewiątki, choć nie twierdzę, że oficjalnie tak go nazwano.

Raport jest z grudnia 1942 - czyli Mk IX już istniał. Nie mogę się zgodzić, że to prototyp IX, nawet "w praktyce". Jedyne na co mogę pójść to "przedprototyp" VIII i IX ;o)
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez greatgonzo » czwartek, 5 sierpnia 2010, 22:30

Wziąwszy pod uwagę datę raportu z wdzięcznością przyjmuję tak wspaniałomyślnie wyciągniętą do mnie rekę. :D
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

Postprzez uruk-hai » poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 09:18

Jacek Bzunek napisał(a):(..)Aby tego uniknąć zapytam się grzecznie o dostępność poprawnego wlotu do ZX-6 lub jako druga opcja dostępność malowania (czyt. osiągalność kalkomani) Mk.IX PSP w pełnym inwazyjnym malowaniu.


Znam dwa takie intejki wczesne:

1. Ultracast 480093 (mam, macałem i zastosowałem do HFVII ICMu - jest zalecany do Hasegawy ale mała piła i... :P )
2. Quickboost QUB48127 (wprawdzie do HF VII ale to taki sam intake - też do Hasegawy zalecają)

Do ZX-6 przydadzą się jeszcze koła z deklami i powiększona osłona komory działek na górnej powierzchni skrzydła

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W pełni pasiasty i jedyny jaki zam polski Spit Mk IX to ZF-P , z dziwną literą P - jest u Matusiaka o polskich Spitfire IX/XVI

Jak nie masz dostępu to zeskanowaną wizualizację mogę podesłać na mejla....
uruk-hai
 
Posty: 167
Dołączył(a): środa, 13 lutego 2008, 15:46
Lokalizacja: Gliwice

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości