Spitfire PR XI - osłona kabiny

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez Kuba P. » środa, 8 września 2010, 16:21

Panowie, małe pytanie, czy PR XI miał montowane dwa rodzaje osłon kabiny?
Czy w tym wariancie wykorzystywano typowy wiatrochron Mk IX czy tylko ten lekki, jednoczęściowy tłoczony?

Czy PR XI z zewnątrz to płatowiec Mk VIII bez uzbrojenia, gładkie skrzydło, głębszy zbiornik oleju i dwie kamery pionowe za kabiną? Coś jeszcze z zewnątrz powinno być widoczne?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez LazyCat » czwartek, 9 września 2010, 15:24

Kuba P. napisał(a):Panowie, małe pytanie, czy PR XI miał montowane dwa rodzaje osłon kabiny?
...?

- Na szybko, bo jestem w pracy.

Dwie kabiny ale w sensie oslony nie wiatrochronu. Niektore mialy blisters inne byly gladkie. Szukalem kiedys jakichkolwiek zdjec z wiatrochronem jak w MkIX i nie znalazlem nic poza odbudowanymi. Takie byly na FRIX.
Trzy kamery, dwie do dolu i jedna albo w lewo albo w prawo za kabina, tu bylo wymenne ustawienie.
Tak zwane "wet wing" na rysunkach znajdziesz podzial blach.
Kolejne blisters (kropelki) na oslonach podwozia.
Podobnie jak w MkIX dwa stateczniki pionowe (zaostrzony i okragly).
Obrazek
Avatar użytkownika
LazyCat
 
Posty: 1119
Dołączył(a): czwartek, 11 października 2007, 17:41
Lokalizacja: Greensboro, North Carolina

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez Kuba P. » czwartek, 9 września 2010, 15:28

Dzięki.
Nie rozumiem tylko jak z tym wiatrochronem, oba używano?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez PiotrekS » czwartek, 9 września 2010, 18:19

Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.
Obrazek
Avatar użytkownika
PiotrekS
 
Posty: 240
Dołączył(a): wtorek, 11 listopada 2008, 10:29

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez K.Y.Czart » czwartek, 9 września 2010, 19:17

PiotrekS napisał(a):Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.


Wydaje się, że nie do końca sprawa jest taka prosta. W książce Morgana/Shckladyego jest cały rozdział opisujący zagadnienie wersji PR X/XI/XI(T), czy inaczej Supermarine Type 362/365/370/374. Na etapie rozwoju tych wersji używano obu typów wiatrochronów. W skrócie. Materiał wyjaśniający wykracza poza ramy wątku, niestety.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez LazyCat » czwartek, 9 września 2010, 19:24

PiotrekS napisał(a):Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.


"Lobelle" pojawila sie na MkVII (testowana na MkVI) a potem na MkXIX, to byla kabina cisnieniowa.
Windshield: byl gladki pol okragly, hood: byly dwie z i bez blisters (lezki jak na wczesniejszych fotogarficznych).
Nie wykluczam wyjatkow, ale wiekszosc tak wygladala (zasada bylo ze bez uzbrojenia to tak samo jak na PRIV).

Zdjeca dodam za kilka godzin :!:

EDIT

OK, kilka godzin uplynelo ;o)

Kabina PRIV z widocznymi "lezkami" (foto "Spitfire in Action")

Obrazek

Ta sama kabina na MkXI (foto "Spitfite the Flying Legend")

Obrazek

MkXI ze zwykla kabina (foto "Spitfite the Flying Legend")

Obrazek


Obrazek


Lobelle na MkVI, tak wygladala na MkX (foto "The Spitfire Story")

Obrazek
Ostatnio edytowano piątek, 10 września 2010, 03:13 przez LazyCat, łącznie edytowano 2 razy
Obrazek
Avatar użytkownika
LazyCat
 
Posty: 1119
Dołączył(a): czwartek, 11 października 2007, 17:41
Lokalizacja: Greensboro, North Carolina

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez PiotrekS » czwartek, 9 września 2010, 19:47

PR X, który powstał później niż PR XI, w liczbie 16 egzemplarzy miał wiatrochron "myśliwski", PR XI, 471 egzemplarzy, miał wiatrochron "Lobelle"-wg Price'a/Matusiaka.
Obrazek
Avatar użytkownika
PiotrekS
 
Posty: 240
Dołączył(a): wtorek, 11 listopada 2008, 10:29

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 9 września 2010, 19:54

PiotrekS napisał(a):Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.


PR X i XI były obie robione "od początku" jako rozpoznawcze. PR .X na bazie myśliwskiej Mk.VII ( z kabiną ciśnieniową Lobelle) i PR.XI na bazie Mk. VIII i IX.
Przeszukałem moje książeczki i wychodzi, że PR.XI miał na wszystkich zamieszczonych w nich zdjęciach tylko gładkie wiatrochrony , bez pancernej szyby. Jest zdjęcie SR396 opisywane u Morgana jako PR XI z szybą pancerną, ale u Lairda/Matusiaka jest to już PR.X i zgadza się to z http://www.spitfires.ukf.net/p102.htm
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez PiotrekS » czwartek, 9 września 2010, 20:18

Grzegorz2107 napisał(a):PR X i XI były obie robione "od początku" jako rozpoznawcze. PR .X na bazie myśliwskiej Mk.VII ( z kabiną ciśnieniową Lobelle) i PR.XI na bazie Mk. VIII i IX.

Znalazłem też stwierdzenie, że PR XI to połączenie płatowca Mk VIII z rozwiązaniem skrzydłowych zbiorników PR IV. Mając na myśli "od początku" kojarzyłem to jeszcze z PR IX, który był doraźnym dostosowaniem F. IX, z dwoma aparatami foto, bez uzbrojenia i dodatkowych zbiorników paliwowych w skrzydłach.
Obrazek
Avatar użytkownika
PiotrekS
 
Posty: 240
Dołączył(a): wtorek, 11 listopada 2008, 10:29

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez uruk-hai » czwartek, 9 września 2010, 21:56

BTW, dt PRX, jeszcze jedna niejako ciekawostka, często 'niezauważalna', ktoś mi zwrócił ostatnio na zaprzyjaźnionym forum na to miejsce uwagę przy okazji omawiania HF VII
Otóż ta tylna przeźroczysta, stała część osłony kabiny w PR X sięgała aż do osłony prowadnicy po której poruszała się odsuwana osłona kabiny - (upraszczając) wygląda na to że Dziesiątka otrzymała taką 'kabinę' w spadku po HFVII....
uruk-hai
 
Posty: 167
Dołączył(a): środa, 13 lutego 2008, 15:46
Lokalizacja: Gliwice

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez Darek Trzeciak » czwartek, 9 września 2010, 23:23

Kuba P. napisał(a):... dwie kamery pionowe za kabiną? Coś jeszcze z zewnątrz powinno być widoczne?

W opcji montowano kamery (pod)skrzydłowe.
Pozdrawiam Darek
"Doświadczenie powiększa naszą mądrość, nie zmniejsza jednak naszej głupoty." - Josh Billings
***** ***
Avatar użytkownika
Darek Trzeciak
 
Posty: 2216
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 22:23
Lokalizacja: EPWA

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez chincz » piątek, 10 września 2010, 12:36

uruk-hai napisał(a):BTW, dt PRX, jeszcze jedna niejako ciekawostka, często 'niezauważalna', ktoś mi zwrócił ostatnio na zaprzyjaźnionym forum na to miejsce uwagę przy okazji omawiania HF VII


Czy można poprosić o linka?
chincz
 
Posty: 190
Dołączył(a): środa, 21 stycznia 2009, 12:41

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez uruk-hai » piątek, 10 września 2010, 23:26

uruk-hai
 
Posty: 167
Dołączył(a): środa, 13 lutego 2008, 15:46
Lokalizacja: Gliwice

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

Postprzez Paweł Wymysłowski » poniedziałek, 13 września 2010, 12:13

Kuba P. napisał(a):Panowie, małe pytanie, czy PR XI miał montowane dwa rodzaje osłon kabiny?
Czy w tym wariancie wykorzystywano typowy wiatrochron Mk IX czy tylko ten lekki, jednoczęściowy tłoczony?

Wg Matusiaka jedyny seryjny PR z "myśliwskim" wiatrochronem to Mk X.
Kuba P. napisał(a):Czy PR XI z zewnątrz to płatowiec Mk VIII bez uzbrojenia, gładkie skrzydło, głębszy zbiornik oleju i dwie kamery pionowe za kabiną? Coś jeszcze z zewnątrz powinno być widoczne?

PR XI miał być na bazie Mk VIII, ale że rozwój tego się ślimaczył to powstał na bazie Mk IX (patrz np. dłuższe lotki) z elementami Mk VIII (np. chowane kółko ogonowe, ale wczesne Mk XI go nie miały).
Do różnic między myśliwcem, a rozpoznawczym trzeba też dorzucić kroplowe owiewki pomp paliwa na dolnej powierzchni skrzydeł, przed chłodnicami.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości