Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych pojazdach wojskowych lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Moderator: xenomorph

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez Panzer » piątek, 22 października 2010, 21:36

Podwozia były takie same, ale trudno tłumik do podwozia zaliczyć. Nigdy nie spotkałem się ze zdjęciem Nashorna z późną nadbudówką. Podobnie nigdy nie widziałem zdjęć tych pojazdów z kołami napinającymi od Panzer IV Ausf E, a Hummele obie te cechy posiadały na konkretnych etapach produkcji. Pojazdy różniły się również zabudową wnętrza (pomijając kwestie wynikające z innego działa i amunicji) np. innym mocowaniem płyt bocznych przedziału bojowego. Dodatkowo wczesne Nashorny miały podporę lufy typu nożycowego, tak jak w Hummelach. Tutaj podpora jest już późnego typu.

Moim zdaniem nie masz co filozofować = rób wersję późną.
Pozdrawiam, Radek
Obrazek
Avatar użytkownika
Panzer

Animal Planet
 
Posty: 2441
Dołączył(a): poniedziałek, 31 marca 2008, 15:50
Lokalizacja: Tychy

Reklama

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez Marek Jaszczołt » piątek, 22 października 2010, 23:35

Tak popatrzyłem co Jentz pisze o Nashornach i tłumik zaprzestano montować na nich na początku kwietnia 43, natomiast 525 otrzymał pierwsze 3 pojazdy 22 maja 43. Więc raczej mała szansa, aby trafiły do jednostki bardzo wczesne pojazdy. W praktyce oznacza ze pojazdy z tłumikiem trafiły przede wszystkim do pierwszej sformowanej jednostki Nashornów czyli s.Pz. Jg.Abt. 560.
I'm not lazy... I'm motivationally challenged.(Garfield)
Avatar użytkownika
Marek Jaszczołt
 
Posty: 478
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez materiusz66 » sobota, 23 października 2010, 11:34

Widzę, że dyskusja o tłumikach trwa. Może te materiały rozwieją wątpliwości:
Obrazek
Nashorn z wygiętymi w dół rurami...

Obrazek
Pierwsze cztery sztuki wyprodukowane przez Alkett - widać czym się różniły zakończenia wydechu.
Zdjęcia z wyd. Panzer Tract 7-3 pana Jentza.

Pozdrawiam.
materiusz66
 

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez materiusz66 » niedziela, 24 października 2010, 11:24

Ponieważ przypadkowo znalazłem książkę z serii Nuts & Bolts "Nashorn" a w niej zdjęcie pojazdu 211 ale w lepszej jakości niż te co wkleiłem wcześniej więc pozwoliłem sobie je tu zamieścić...
Obrazek

A propos tych rur wydechowych to zauważyłem, że Nashorny z frontu wschodniego (były to wczesne wersje) posiadały tłumiki ale cechą charakterystyczną były też te małe skrzyneczki umieszczone na spodzie tylnych rogów pancerza (co widać na tym zdjęciu od Jentza) oraz błotniki! Ale ta sprawa mam nadzieję jest już wyjaśniona. Inny front, inna wersja...
materiusz66
 

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez skrzat16 » niedziela, 24 października 2010, 12:51

Super :)

Dzięki,znam to zdjęcie ,ale w tej jakości widać dobrze że rura jest bez tłumika. Koło napędowe pochodzi od wczesnych Pz III, a gąsienica są[/color] już późnego typu. Widać że podwozie jest zmontowane z dostępnych podzespołów w zakładach. Widać wyraźnie że pojazd jest bez tłumika. :!:

Jak już jesteśmy w temacie tego pojazdu to napewno zwróciliście uwagę na uchwyty , do których zamocowane są druty na bocznej płycie pancernej. Widać że zostały przyspawane już na pomalowany kamuflaż, i maźnięte jakimś kolorem. (takie jasne placki na płycie)
Ciekawe jaki kolor był użyty do tego celu :?:
Avatar użytkownika
skrzat16
 
Posty: 332
Dołączył(a): niedziela, 17 stycznia 2010, 22:33
Lokalizacja: Sopot

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez rafal_dr » wtorek, 2 listopada 2010, 22:31

"211" to na 100% nashorn wersji Early z tłumikiem z tyłu i kołem nepędowym ze wczesnych Pz. III.
rafal_dr
 
Posty: 235
Dołączył(a): wtorek, 21 września 2010, 12:59
Lokalizacja: Sonthofen, Bayern, Deutschland

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez bartek72 » czwartek, 4 listopada 2010, 11:16

"211" to na 100% nashorn wersji Early z tłumikiem z tyłu

Skąd ta pewność? Jakieś dowody?
kołem nepędowym ze wczesnych Pz. III.

Jak na to wpadłeś, Sherlocku? ;o)
Avatar użytkownika
bartek72
 
Posty: 784
Dołączył(a): poniedziałek, 13 października 2008, 18:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez rafal_dr » czwartek, 4 listopada 2010, 11:31

Aja aj, po co uszczypliwość

Koła napędowe od wczesnych PZ. III były montowane we wczesnych nashornach, wersje późne nashornów miały koło od PZ.III, ale już od np Ausf. J.

Jeżeli chodzi o tłumik i rury wydechowe... Nie widać na zdjęciu rur wydechowych charakterystycznych dla modeli late. Miały one rury w tylnej części kadłuba, niej więcej od 3 wózna jezdnego do końca. Były symetryczne z dwóch stron. Jeżeli na fotce nie widać, znaczy to, że tłumik był z tyłu, zaraz pod drzwiami wejściowymi do przedziału bojowego

Stąd przypuszczenie, że ten Nashorn ze zdjęcia jest modelem wczesnym. Różnicą stanowi podpora pod działo. Jest z wersji później. Wczesne miały podporę składaną na kadłubie krzyżowo, wersje późne miały podporą kładzianą na kadłubie w stronę przedziału bojowego, uruchamianą za pomocą dźwigni wewnątrz przedziału bojowego. Wersje wczesne miały podporę działa skłądaną ręcznie
rafal_dr
 
Posty: 235
Dołączył(a): wtorek, 21 września 2010, 12:59
Lokalizacja: Sonthofen, Bayern, Deutschland

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez bartek72 » czwartek, 4 listopada 2010, 13:09

Oj tam zaraz uszczypliwość... Miejże odrobinę poczucia humoru (również na własny temat). ;o)
Wracając do sprawy - ja nie zgodzę się z Twoim wywodem. Wyznacznikiem wersji wczesnej Nashorna jest przede wszystkim rodzaj podpory pod działo i rodzaj wydechu (oraz takie pseudo chlapacze/skrzynki nad kołem napinającym) - koło napędowe teoretycznie też, ale akurat ten element w odróżnieniu od dwóch poprzednich był z pewnością wymieniany w warunkach frontowych dość często.
W związku z tym fakt, iż dany Hornisse posiada stare koło napędowe nie wynika jeszcze fakt, iż jest to wczesna wersja.
Poza tym przemawia do mnie argument:
pojazdy, które miały tłumik z tyłu zapasowe koła jezdne woziły w uchwytach na przedniej płycie lub montowane na błotnikach po dwóch stronach nadbudówki. Tutaj nie dość, że nie ma kół, to nie ma nawet śladu po uchwytach na nie.

Nie wiem również na pewno, ale tak podejrzewam - pseudo chlapacze/skrzynki nad kołem napinającym = wydech z tłumikiem. Tu skrzynek nie ma...
Poza tym ja tam na tym zdjęciu co prawda nie widzę końcówki rury, ale jej wyprofilowanie wyraźnie wskazuje, że ono tam jest (a może tylko w to mocno wierzę?).
Ja więc również głosuję za brakiem tłumika.
Kolego rafal_dr, zostałeś przegłosowany! A kolega skrzat16 i tak zrobi co zechce.

PS. Jak znajdę się w domu to sięgne do drukowanych żródeł. Może wtedy wypowiem się bardziej kategorycznie. :mrgreen:
Avatar użytkownika
bartek72
 
Posty: 784
Dołączył(a): poniedziałek, 13 października 2008, 18:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez skrzat16 » czwartek, 4 listopada 2010, 13:26

materiusz66 napisał(a):Widzę, że dyskusja o tłumikach trwa. Może te materiały rozwieją wątpliwości:
Obrazek
Nashorn z wygiętymi w dół rurami...

Obrazek
Pierwsze cztery sztuki wyprodukowane przez Alkett - widać czym się różniły zakończenia wydechu.
Zdjęcia z wyd. Panzer Tract 7-3 pana Jentza.

Pozdrawiam.


Pojazd ,o którym rozmawiamy ma podporę pod lufę dokładnie taką jak na zdjęciu powyżej, Czyli późną :idea: I jeszcze jedna sprawa ,brak uchwytów na zapasowe koła na pancerzy przednim. Czyli muszą być z tyłu :!: :!: :!: Po za tym widać że na zdjęciach, że rury wydechowe są wygięte w przeciwną stronę niż jak by tam był tłumik. Moim zdaniem tez wóz nie miał tłumika ,a to że koła są od wczesnego Pz.III nie sugeruje to że pojazd jest wczesny. Może je po prostu wymienili ,bo takie akurat były pod ręką. Moim zdaniem tłumika nie było.
Avatar użytkownika
skrzat16
 
Posty: 332
Dołączył(a): niedziela, 17 stycznia 2010, 22:33
Lokalizacja: Sopot

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez bartek72 » czwartek, 4 listopada 2010, 13:46

O rany, zauważyłem coś ciekawego!
Popatrzcie na dwa pierwsze zdjęcia z tego tematu (jedno skrzata16, drugia Marka).
Pierwszy "211" ma późną podporę pod lufę, a drugi wczesną!!!
W związku z tym, czy to dwa różne egzemplarze (i jeden zastąpił drugiego), czy może to ten sam egemplarz, któremu zmieniono podporę na późniejszą, wygodniejszą w obsłudze?
Poza tym pierwszy ma klasycznie położony reflektor (na błotniku), drugi nietypowo, na środku kadłuba...
W każdym razie oba mają te charakterystyczne dodatkowo dospawane "uszka".
Oj, za trudne to dla mnie...
Avatar użytkownika
bartek72
 
Posty: 784
Dołączył(a): poniedziałek, 13 października 2008, 18:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez materiusz66 » czwartek, 4 listopada 2010, 14:14

To że koło jest od wczesnego Pz III jeszcze o niczym nie świadczy. W jednostce (525-tej) był pojazd nr. 131 z wczesnym kołem, skrzyneczką nad kołem napinającym (z błotnikiem) i tłumikiem (podpora pod lufę utracona). Ale na zdjęciach zniszczonego nr. 121 widać wczesne koło Pz III, brak skrzyneczki, brak tłumika (w tym miejscu są koła zapasowe), podpora pod lufę - późna.
Zauważyłem również że pojazd z Kubinki ma np. tą skrzyneczkę ale rury są wygięte na zewnątrz, bez tłumika...
Sami widzicie, że są różne modyfikacje a ze zdjęć wynika że ten pojazd nie ma tłumika a poza tym był modyfikowany w trakcie użytkowania!
materiusz66
 

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez skrzat16 » czwartek, 4 listopada 2010, 15:06

materiusz66 napisał(a):Sami widzicie, że są różne modyfikacje a ze zdjęć wynika że ten pojazd nie ma tłumika a poza tym był modyfikowany w trakcie użytkowania :idea:



Zgadzam się z Mateuszem66, pojazdy mogły byś remontowane , modyfikowane itp. Przy pracach przy modelu ,chcę się wzorować na tych zdjęciach :
Obrazek




Obrazek

Dają w miarę jasny obraz i co najważniejsze widać obie strony pojazdu. :)Tak sobie pomyślałem że zdjęcia od Marka przedstawiają pojazd przed remontem, lub modyfikacją. Ma on wczesną podporę pod lufę. i już ma charakterystyczne "uszka" z drutem na pancerzu. :idea: (tak to sobie tłumaczę)
Avatar użytkownika
skrzat16
 
Posty: 332
Dołączył(a): niedziela, 17 stycznia 2010, 22:33
Lokalizacja: Sopot

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez koksiaż98 » niedziela, 12 grudnia 2010, 22:05

zalazłem taką fotkę

Ciach !
Wklej, proszę zdjęcie prawidłowo.
Xenomorph
koksiaż98
 

Re: Sd.Kfz 164 Nashorn,2./s.H.Pz. Jg.Abt. 525

Postprzez skrzat16 » niedziela, 12 grudnia 2010, 22:37

Witaj :)
Niestety zdjęcie się nie ładuje. :-/
Ale jestem bardzo ciekawy co tam znalazłeś

Pozdrawiam

Maciek
Avatar użytkownika
skrzat16
 
Posty: 332
Dołączył(a): niedziela, 17 stycznia 2010, 22:33
Lokalizacja: Sopot

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pojazdy wojskowe - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości