Historia budowy tego samolotu zaczęła się w 1909r , był to jednopłat konstrukcją przypominający Bleriot XI .
Różnica w budowie polegała na tym iż konstrukcja Tańskiego posiadał nastawne sterowanie całym płatem oraz podwozie podobne do tego z Avro triplane.
Podwozie i śmigło konstruktor wykonał u siebie w mieszkaniu
Natomiast pod koniec 1910 roku Tański przeniósł się z budową do hangaru nr 2 użyczonego przez nowo co powstał Towarzystwo ,,Awiata".
W zimie zbudował skrzydła oraz kadłub, a w nim zainstalował trójcylindrowy silnik Anzani o mocy 25 KM.
Samolot gotów był do startu jesienią 1911 roku na lotnisku mokotowskim,podczas prób których dokonali pilot Supniewski oraz M.Scipio del Campo samolot niestety nie oderwał się od ziemi
Dotyczyło to także płata no i zastosowania zbyt słabej mocy silnika.
Próby jednak ponawiano w 1912 roku.
Niestety w tymże roku władze carskie zlikwidowały Awiate i samolot pozostawiony w jednym z hangarów uległ zniszczeniu.
Ta pionierska konstrukcja w zasadzie jeśli chodzi o budowę nie odbiegał znacznie od konstrukcji tamtego okresu ,więc pomimo skromnego planiku postaram się jednak wykonać ten model .
Wzorował się bedę na samolocie Blerio a także na innych konstrukcjach czerpiąc z nich rozwiązania które prawdopodobnie i posłużyły konstruktorowi do zbudowania tej konstrukcji ,model będzie budowany w skali 1:35

















