Jacek Bzunek napisał(a):Jesteś pewien? Kolor wnek może być zielony ale pokrywy wyglądają na szare.
W 1941 wprowadzono standaryzację schematów malowania Tavola 10. Oprócz zmian kolorów kamuflażu wprowadziła ona również zmianę barwy na jaką malowano wnętrza płatowców. Kolor verde aticorrosione miał być zastąpiony kolorem grigio azzurro chiaro 1. Jednocześnie instrukcja pozwalała na wykorzystanie istniejących zapasów farby. Zapis miał być stosowany od 1942 (dokładna cezura czasowa nie jest mi znana). Powstaje więc pytanie kiedy powstał egzemplarz, którego malowanie wybrałeś. Jeśli gdzieś do wiosny 1942, to myślę, że prawidłowa barwa to zieleń. Jeśli później, to
raczej sięgnij po szarą.
Tyle teoria. Z tego co wiem zachowały się tylko 2 C.202. Jeden jest w Waszyngtonie (ten niestety z zamkniętymi pokrywami dumnie lata zawieszony pod sufitem) oraz drugi w Bracciano. Ten bardziej nas interesuje, ponieważ stoi o własnych siłach i łatwo go obfotografować. Jego zdjęcia można znaleźć w Mushroomie i Areodetail. Jest to płatowiec z XI (nie jak sugeruje Aero Detail III) serii produkowanej w zakładach Breda w okresie od listopada 1942 do kwietnia 1943. Szary więc ma być w środku i basta! Ale...
Otwieramy Aero Detail i wszystko się zgadza. Aby się upewnić sięgamy po Mushrooma i soczysta zieleń wypala oczy! Przemalowany, tylko jak jest prawidłowo? Również zieleń widoczna jest na zdjęciach pokazanych w Pod Lupą. Tam dodatkowo jest zdjęcie ściany ogniowej (głównej wręgi), wykonane w trakcie remontu. Jest ona zielona. Żeby było jeszcze ciekawiej pokazany w Aero Detail C.205 wyprodukowany w 1943 przez zakłady Macchi ma całe wnętrze zielone, ale już pokrywy podwozia są szare. Może więc klucz stanowi zawarte w Tavoli 10 pozwolenie na używanie zapasów?
Kończąc ten nieco przydługi wywód uważam, że wariant "zielen naprzód" jest poprawny, choć i szary (od 1942) jest też OK.