Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Gienek » wtorek, 1 lutego 2011, 20:55

Kupiłem, ucieszywszy się z, co prawda niemałego wydatku, ale niby nowego opracowania Kagero.
Otwieram sobie książeczki a tu - kompletna fikcja:
Obrazek
Skąd autorzy planów to „wytrzaskają”? Zwyczajnie kopiują od innych czy wymyślają „z kapelusza”? :(
Na oryginalnych, dość słabych zdjęciach widać z góry dwie mniejsze pokrywy!
Ale dość. Poszukuję zdjęć, ewentualnie rysunków skrzydłowych przedziałów uzbrojenia wczesnych P-40 (C, Tomahawk II, Hawk 81) posiadających w wyposażeniu po dwa skrzydłowe Browningi.
Potrzebuję też informacje o wyglądzie skrzynek amunicyjnych widocznych w skrzydłach z dołu oraz tych kadłubowych.

Przy okazji: czy komory podwozia głównego w Hawkach AVG miały pokrowce czy nie?
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez michalp78 » wtorek, 1 lutego 2011, 21:50

Pewnie znasz, ale gdyby nie:
http://downloads.hyperscale.com/guides/longnosehawkshb_1.pdf
A co świadczy o tym ,że miałyby nie mieć pokrowców?
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Gienek » wtorek, 1 lutego 2011, 22:02

Dziękuję lecz nie widać ani z góry ani z dołu :(
Znaczy, nie wiem jak wyglądała i była instalowana amunicja czyli jak to wygląda gdy w modelu pootwieram te pokrywy :)

Z pokrowcami nie wiem, nie znam jeszcze za dobrze P-40. Za to widziałem zdjęcia późniejszych wersji z Chin bez nich (widać od dołu dźwigary) to i zapytuję. Masz może foto kompletnie zamontowanego pokrowca? (chodzi o sposób mocowania do "sufitu").
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez piotr dmitruk » wtorek, 1 lutego 2011, 22:21

To jest co prawda P-75 Eagle, ale skoro odziedziczył skrzydła po P-40...
Obrazek
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez michalp78 » wtorek, 1 lutego 2011, 22:30

Jest fotka w D&S nr 61 str 70. Jeśli nie masz to podeślę, ale w sumie to nic ciekawego. Lepiej byłoby dla modelu gdyby te pokrowce nie były używane. Nie jestem też przekonany czy to co tam sfotografowali to wierna rekonstrukcja. Jakoś mi się to nie składa z tymi z Life'a.
Edit: o tu jet lepsze zdjęcie tego samego egzemplarza co w D&S:
Obrazek
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Gienek » wtorek, 1 lutego 2011, 22:47

To straszne. Myślałem, że "pokrowce" to tylko pas jak na zdjęciach z Life. A tu na całość? Coś nie tak - na wywróconym Hawku z AVG widać podłużne wzmocnienia blachy "sufitu". W fabryce (wspomniany Life) też tylko pas montują :(

A amunicja? Ma ktoś?
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Jaho63 » środa, 2 lutego 2011, 00:18

Od spodu jest parę zdjęć, ale od góry faktycznie mało. Ale "klapki" dwie były jak mówisz. Nie za bardzo z resztą pasujące do rysunków technicznych!
Obrazek
źródło: internet
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Gienek » sobota, 5 lutego 2011, 20:35

Jaho63 napisał(a):Od spodu jest parę zdjęć

Podziel się, proszę.

To jak z pokrowcami?
1) brak (bo nikt w modelach ich nie robi :twisted: )
2) pełny, brezentowy "worek" jak na zdjęciu od Michała
3) pełna, twarda wytłoczka jak ze zdjęcia od Piotra
4) tylko "kołnierz" (bez sufitu) jak na zdjęciach z Life (P-40B w Curtiss - zdjęcie poniżej)
Obrazek

A co z uzbrojeniem? Sposób montażu (bo same browningi to wiem jak wyglądają) kadłubowych i w skrzydłach.
Niby tylu fanów P-40. Ba, nawet dział specjalny "peczterdziestki" z deklaracjami :-/
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez michalp78 » niedziela, 6 lutego 2011, 23:29

Przejrzałem co miałem (czyli pewnie sporo mniej niż Ty masz) i wgooglowałem wszystko co mi przyszło do głowy, ale żadnych fotek uzbrojenia nie znalazłem, z wyjątkiem fotki skrzynki uzbrojenia Tomahawka wyciągniętego z jeziora u Ruskich, która nie wiadomo co przedstawia
Obrazek
źródło:http://lend-lease.airforce.ru/english/articles/sheppard/p40recovery/index.htm
Może warto napisać meila do kogoś kto tak samolot restaurował. W końcu jest kilka sztuk.
Koncepcja wora w charakterze pokrowca jest tak dalece zniechęcająca, że odrzyciłbym ją z pobudek estetycznych. Te z Life'a to jest jakaś podkładka, więc może to?
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 19:30

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Gienek » poniedziałek, 7 lutego 2011, 16:10

Michał, dzięki za próbę pomocy. Założyciele i uczestniczy projektu grupowego zamilkli. Mianujących się P-40-holikami nie ma. Fanów "peczterdziestek" też wcięło :twisted:
To może ktoś coś ma o tym jak w "długonosych" wyglądał zbiornik za kabiną pilota (ten z okładzinami zewnętrznymi) oraz pozostałe wyposażenie widoczne przez otwarty luk bagażowy?
Tę skrzynkę amunicyjną znam i jest to szeroka, z góry ładowana - późniejsze wersje niestety.
Stosowne zapytania wysłałem licząc właśnie na sprawy związane z uzbrojeniem. O pokrowcach pewnie napiszą tyle, ile sami zrobili w restaurowanych a te wszystkie mają "pełne worki" :)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
(oczywiście to są "długonosy").
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez wjaworski » czwartek, 17 lutego 2011, 15:04

Siedziałem w temacie P-40B/C dość długo (to rezultat), ale wnętrz, których szukasz, nie widziałem. (Tylko do późniejszych: Od P-40E w górę). Może niespecjalnie intensywnie szukałem, bo w moim modelu i luk w kadłubie, i pokrywy km są zamknięte) :).

Przyszło mi jednak do głowy pewne miejsce, z któego nie zdecydowałem się skorzystać, z instrukcjami do P-40:
http://www.aircraft-manuals.com/p41.html

Trudno wyczuć, czy te instrukcje zawierają tekst, czy też są tam jakieś rysunki (sądząc po cenie, obawiam się, że tekst).
Jeżeli chodzi o pokrowce we wnękach kół, to wyszedłem z założenia, że w polowych warunkach AVG nawet jeżeli były, to szybko poszły w strzępy (wystarczyło parę razy zapomnieć po starcie zaciągnąć hamulce - i wirujące koło chowało się w płat...).

Błędny rozkład pokryw płatów, który słusznie wskazujesz, ciągnie się co najmniej od rysunków Jacka Jackiewicza dla AJ-Press, sprzed ponad dziesięciu lat. Zresztą to nie jedyny błąd na tych rysunkach. Postaram się w ciągu najbliższych dwóch tygodni wrzucić jakiś post na temat korekty kształtu szkrzydeł i usterzenia poziomego, do jakich doszedłem porównując rysunki Mariusza Łukasika i Jacka Jackiewicza z rysunkami fabrycznymi, udostępnionymi na http://p40warhawk.com.
wjaworski
 
Posty: 8
Dołączył(a): niedziela, 16 maja 2010, 22:00

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Jaho63 » czwartek, 17 lutego 2011, 16:06

Oglądałem "Armament, hydraulic and Fuselage tank service instruktions" gdzie są piękne rysunki i zdjęcia wielu detali (może zdjęcia jakością nie powalają) niestety, pomimo ogólnego tytułu "P-40 Series Airplanes" wszystko dotyczy późniejszych, 6-cio lufowych wersji.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Gienek » piątek, 18 lutego 2011, 16:43

Bardzo dziękuję Witku za próbę pomocy. Przy okazji szacunek za ogrom modelarskiej, wirtualnej pracy. To świetne modelarstwo redukcyjne.
Rzeczywiście w „manualu” jest kilka rzeczy wyjaśnianych. Do tej pory z pomocą przyszedł niezawodny gonzo ale nade wszystko otrzymałem niemałą pomoc od specjalistów, w tym z muzeów i od restauratorów. Otrzymałem porządne zdjęcia Hawków z AVG (1942) z muzeum San Diego czy zdjęcia skrzydła Tomahawka z NE Muzeum (niestety wszystkie materiały otrzymałem bez prawa upubliczniania).
Ogólnie więc mam większość ‘obczajoną” :)
Co do pokrowców, które i tak są dla mnie tematem pobocznym, to niestety nie zgodzę się z Tobą a jak sam się zastanowisz…
Konstrukcja płata z pomocniczym dźwigarem z otworami ulgowymi – to właśnie w warunkach polowych dbałość o pokrowce musiała być szczególnie istotna. Błoto i kurz z kół szybko doprowadziłby nie tylko do korozji ale szczególnie do nieprawidłowej pracy mechanizmu uruchamiania klap i lotek. Mówienie o takim zaniedbaniu mogłoby mieć podobne konsekwencje jak brak dbałości o poziom glikolu w układzie chłodzenia przy jego wyciekach :)
Zresztą otrzymałem zdjęcie przedstawiające pełny, nieuszkodzony, zamontowany pokrowiec w uszkodzonym i wyeksploatowanym paromiesięczną służbą Hawku z AVG (jego skrzydle).
Męczy mnie jeszcze sposób montażu taśm amunicyjnych w skrzydłach. Browningi montowane były zamkiem do góry, załadunek pojemników i wprowadzenie taśm od dołu. Jak zamykano zamki po wprowadzeniu taśmy przez tak małe (i usytuowane poprzecznie w stosunku do karabinów) otwory na skrzydłach z góry?!

Co do planów Kagero to jestem tak oburzony jak mało kiedy. W każdej chwili odkrywam coraz to inne błędy. I to wszystko przy założeniu, że nie znam za dobrze P-40 i robiąc model podpatruję sobie na oryginalne, ogólnie dostępne zdjęcia.
Trzeba było skopiować ze starszych wydawnictw i podać źródło a nie je pacykować i tuningować na niby nowoczesne i … własne. Bo to i pierwowzór był zły i ten „tuning od czapy”. Wstyd!
A jak Tobie się zechce rzetelnie to opisać to tym lepiej (ominą innych takie "przyjemności" jak np. wycinanie na podstawie planów uchwytu na kadłubie dla pilota aby chwilę później go zaklejać bo na zdjęciach jest w innym miejscu :) ).
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez wjaworski » piątek, 18 lutego 2011, 21:20

To zdjęcie to szczegóły zamka skrzydłowego km 7.65mm w Hawk 75Q. Nie jest to dokładnie to, o co pytasz, ale przypuszczam, że Curtiss stosował podobne rozwiązania i w P-40B/C - może Ci się przyda:

Obrazek

Dzięki za info o zachowanym pokrowcu w komorze podwozia - przedstawiałem tylko swoje domysły. Takie się rodzą, gdy brak faktów. A tak, to teraz wiem, że muszę je dorobić w swoim modelu :). Gorzej, że jak się mówi "a", to trzeba powiedzieć "b" i dorobić taki pokrowiec także w komorze kółka ogonowego... Oj, ciężko będzie teraz będzie je składać i wysuwać....

Przypuszczam, że przygotowanie ilustracji do wątku z porównaniem planów P-40 zajmie mi parę dni, więc sądzę, że zacznę go gdzieś pod koniec lutego.
Czy mogę liczyć na Twoje uwagi, gdy będę omawiał efekty porównania planów ze zdjęciami? Z tego co piszesz wydaje mi się, że zgromadziłeś o wiele dokładniejszy materiał ode mie. Więc jak coś pomię, albo "pójdę w maliny", będę wdzięczny za korektę!
P.S. I dzięki za wizytę na stronie "WM" i pozytywną opnię! ;o) . O tej książce też napiszę na forum jakieś ogłoszenie...
wjaworski
 
Posty: 8
Dołączył(a): niedziela, 16 maja 2010, 22:00

Re: Curtiss P-40 wczesny - uzbrojenie (Browning)

Postprzez Gienek » piątek, 18 lutego 2011, 22:27

Niestety w Hawku 75 to było inaczej. W Tomahawkach (Hawkach 81) wyposażonych po 2 browningi w skrzydle wyglądało to z dołu (komora amunicyjna) tak:
Obrazek
odrestaurowany P-40B

a z góry tak:
Obrazek
skrzydło Tomahawka z Muzeum w Anglii

Co ciekawe osie poprzeczne do cięciwy skrzydła owych otworów nie pokrywały się!

Tak, pokrowiec z tyłu też :)
A do ewentualnej konsultacji zgłaszam akces.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości