Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Paweł Wymysłowski » czwartek, 28 października 2010, 12:52

Oddział Awiacyjny I Korpusu Polskiego używał w 1917 roku Nieuporta 11 nr 1125, który wyglądał tak:
Obrazek
Obrazek
Źródło: A. Morgała "Polskie samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924"

Czy da się ustalić jakiej produkcji był ten samolot? Czy wszystkie Ni11 produkcji Duksa miały owiewkę za głową pilota? Czy ten samolot jej nie ma, czy nie da się powiedzieć, czy ma? Gdzieś spotkałem opinię, że wszystkie francuskiej produkcji Ni11 wyeksportowane do Rosji były z wczesnej produkcji i w malowaniu "żółtym", a tylko produkcji rosyjskiej "srebrne". Prawda to?
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Reklama

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Tomasz » niedziela, 31 października 2010, 15:27

Ten Nieuport ma rosyjskie kokardy naniesione w 12 miejscach (4 na górnym skrzydle, 2 na dolnym, 4 na usterzeniu poziomym, 2 na sterze kierunku). Według obiegowej opinii była to praktyka stosowana w zakładach Duks i tak można rozpoznać Nieuporty przez nie produkowane. Nie wiem jakie jest źródło tej informacji ale póki co lepszej nie znam.

Francuskie Nieuporty XI były początkowo pozostawiane w naturalnych kolorach płótna. Potem zaczęto eksperymentować z różnymi kamuflażami:
- górne powierzchnie w plamy kamuflażowe
- cały samolot w kolorze niebieskim
- cały samolot w kolorze kremowym
Kamuflaże nanoszono już do końca produkcji Ni XI i Ni XVI, a także na wczesnych Ni XVII. Pokrycie całego samolotu srebrnym cellonem zaczęto praktykować dopiero na Nieuportach XVII ze środkowych serii produkcyjnych. Tak więc nie było srebrnych Nieuportów XI produkcji francuskiej.

Do Rosji na pewno trafiło sporo francuskich Nieuportów XI pozostawionych w naturalnym kolorze płótna i trochę Nieuportów XI w plamy kamuflażowe. Nie wiem niestety, czy znalazły się tam Nieuporty niebieskie lub kremowe.
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Paweł Wymysłowski » środa, 3 listopada 2010, 14:13

Dzięki za rozjaśnienie. A jak w kwestii owiewki za głową? Czy gdyby była, to na tych zdjęciach byłoby ją widać? Bo mi trochę wyobraźnia przestrzenna szwankuje...
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Tomasz » niedziela, 7 listopada 2010, 12:16

Moim zdaniem nie ma:

Obrazek
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Paweł Wymysłowski » poniedziałek, 7 lutego 2011, 22:43

Jeszcze jedna sprawa mnie zastanawia. Czy narty były drewniane, czy metalowe?
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Adam » wtorek, 8 lutego 2011, 11:53

Na dolnym zdjęciu widać samą głowe pilota, więc chyba zagłówka nie było.
Na temat Nieuportów wyszła broszurka Kowalskiego
http://sklep.kagero.pl/product_info.php ... cts_id=187
mam ją w domu jak wrócę to postaram się ją odnaleść.
Adam
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 10:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Adam » wtorek, 8 lutego 2011, 21:11

Niestety w / w książece nie ma nic nowego, nie ma nawet żadnych zdjęć :(
Adam
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 10:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Jaho63 » wtorek, 8 lutego 2011, 21:29

Tomeczku, w 14 miejscach?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Tomasz » wtorek, 8 lutego 2011, 22:35

no tak:

górne skrzydło od góry i od dołu - 4
dolne skrzydło od dołu - 2
kadłub z obu stron - 2
ster kierunku z obu stron - 2
usterzenie poziome z góry i z dołu - 4

to razem 14. Chyba tak wychodzi :->
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

Postprzez Jaho63 » wtorek, 8 lutego 2011, 23:36

Tomasz napisał(a):Chyba tak wychodzi

No własnie. ;o)
Ale swoją drogą to nieźle szaleli z tymi oznaczeniami.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości