Hurricane MkI w 303 - płócienne skrzydła

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Hurricane MkI w 303 - płócienne skrzydła

Postprzez kowaltom99 » piątek, 11 marca 2011, 22:13

Witam

Trafił do mnie ostatnio model samolotu Hurricane MkI Early z AZ Model w 1/72. Jest tam "polskie" malowanie RFoO - podane jako malowanie Frantiska.
Model ten przedstawia wczesną wersję Hurricana z płóciennymi skrzydłami. Nie wiem skąd Czesi wzięli, że ten RFoO Frantiska miał płócienne skrzydła - jest to mało prawdopodobne, bo wyczytałem, że od numerów seryjnych od ok L1700 i dalej, montowano już skrzydła metalowe.
Ale jak mam już model, to chciałbym go zrobić oczywiście w "polskim" malowaniu.
Z dokumentacji wynika, że jednym z "najstarszych" Hurricane'ów w 303 był L1696 RF-T, na którym 27.09.1940 roku zginął Witold Paszkiewicz.
Zacząłem grzebać w necie i znalazłem bardzo ciekawą informację.
Tu http://naca.central.cranfield.ac.uk/reports/arc/rm/2562.pdf jest raport z badań w tunelu aerodynamicznym Hurricanea MkI z numerem seryjnym właśnie L1696 !!!!!
Zdjęcie z raportu:
Obrazek
Opis z raportu mówi:
"Opis testowanego samolotu - Hurricane L1696, jeden z pierwszych wyprodukowanych, samolot był wyposażony w fabrycznie pokryte skrzydła ..... "
Na zdjęciu widać płócienne pokrycie (końcówka prawego skrzydła od spodu - widać naciągnięte płótno).
Wygląda na to, że po badaniach w tunelu, Hurri został usprawniony do lotu i wszedł do słuzby w 303.
Tylko dziwna jest data opracowania raportu - Sierpień 1941 - czyli rok po zestrzelenieu L1696 - tak długo pisali raport??


I tu prośba o pomoc - czy ktoś posiada jakieś informacje, zdjęcia itp czy ten Hurricane (lub jakis inny) w 303 miał płócienne skrzydła starego typu?

PS - dalsze info o L1696 - w 2008 roku ktoś chciał sprzedać elementy Hurricana Paszkiewicza na e-bayu. Na szczęście historycy w UK to wychwycili i udało się przekonać sprzedawcę, aby te elementy trafiły do muzeum RAF w Northolt.
http://www.uxbridgegazette.co.uk/west-london-news/uxbridge-history/2008/06/16/hurricane-mk1-no-l1696-back-at-raf-northolt-113046-21082933/
kowaltom99
 
Posty: 119
Dołączył(a): niedziela, 26 października 2008, 09:30

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Hurricane MkI w 303 - płócienne skrzydła

Postprzez Mecenas » piątek, 11 marca 2011, 22:19

Obawiam się, że w tłumaczenie części raportu wkradł się błąd. Użyłeś określenia "fabrycznie pokryte skrzydła", w oryginale pewnie "fabric covered wings". Moim zdaniem powinno to oznaczać raczej "skrzydła kryte płótnem (tkaniną, włóknem)". W takim znaczeniu dociekania idą chyba w trochę innym kierunku :)

Edit: zacząłem czytać jeszcze raz ten raport na spokojnie i faktycznie, już na samym początku potwierdza się moje przypuszczenie o "fabric-covered wings".
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Hurricane MkI w 303 - płócienne skrzydła

Postprzez RAV » piątek, 11 marca 2011, 22:24

kowaltom99 napisał(a):Opis z raportu mówi:
"Opis testowanego samolotu - Hurricane L1696, jeden z pierwszych wyprodukowanych, samolot był wyposażony w fabrycznie pokryte skrzydła ..... "

Ucieszę Cię korektą tłumaczenia: "fabric-covered" znaczy "pokryte płótnem".

Gratuluję ciekawego znaleziska. Pozostaje tylko pytanie, czy między lipcem 1939 a latem 1940 nie wymieniono skrzydeł na metalowe. I czy w interesującym Cię okresie nadal miał takie wydechy, jak w testach.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Hurricane MkI w 303 - płócienne skrzydła

Postprzez kowaltom99 » piątek, 11 marca 2011, 22:26

Mecenas napisał(a):Obawiam się, że w tłumaczenie części raportu wkradł się błąd. Użyłeś określenia "fabrycznie pokryte skrzydła", w oryginale pewnie "fabric covered wings". Moim zdaniem powinno to oznaczać raczej "skrzydła kryte płótnem (tkaniną, włóknem)". W takim znaczeniu dociekania idą chyba w trochę innym kierunku :)



Faktycznie tak jest w raporcie "fabric-covered wings"- tłumaczyłem tak na szybko z pdf-a i strzeliłem babola.
Czyli jest wiadomo, że L1696 miał w oryginale płócienne skrzydła. Tylko czy w takim stanie trafił do 303?

Edit
Poszperałem trochę w zasobach mojego kompa i znalazłem serią zdjęć z muzeum Science Museum Londyn. Jest tam powieszony Early Hurricane MkI z płóciennymi skrzydłami. Malowanie z BOB. Litery kodowe KWoZ nr seryjny L1592 z 312 Czeskiego SQ, sformowanego w Lipcu 1940 roku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Skoro Hurri o numerze o 100 wczesniejszym od Hurii Paszkiewicza przetrwał do naszych czasów z płóciennymi skrzydłami, to znaczy, że nie we wszystkich wymieniano skrzydła z płóciennych na metalowe.
kowaltom99
 
Posty: 119
Dołączył(a): niedziela, 26 października 2008, 09:30


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości