Kilka pytań o aerograf

Inkubator, tutaj rodzą się tematy godne przesunięcia do FAQ - prawd objawionych. Dyskutujemy na temat technik, narzędzi i chemii modelarskiej.

Kilka pytań o aerograf

Postprzez Jajacek » piątek, 25 marca 2011, 23:57

Parę dni temu kupiłem aerograf i kompresor http://allegro.pl/profesjonalny-aerogra ... 78160.html i http://allegro.pl/kompresor-4-bar-odwad ... 07668.html
Właśnie jestem po pierwszym malowaniu i mam kilka pytań:
1.Jakie ciśnienie powinno być ustawione w kompresorze ?
2.Do czego służy pokrętło na dole z przodu i w jakiej pozycji powinno być ustawione ?
Przygotowywałem silnik motocykla do metalizowania Alcladem II, używałem czarnej, błyszczącej akrylowej Pactry. Farbę rozcieńczyłem wodą w stosunku około 4 części farby = 1 część wody. Starałem się malować z większej odległości, żeby uniknąć zacieków.
Poszło nieźle, ale zamiast połysku wyszedł mi półmat. Wyglądało to tak, jakby farba zasychała zanim zdążyła równomierną warstwą pokryć silnik. Tylko w kilku miejscach jest połysk. Co zrobiłem nie tak ? Ciśnienie w kompresorze ustawiłem na 2 bary, regulator z przodu był w pozycji wykręconej na maksa. Może dałem za duże ciśnienie i prąd powietrza za szybko osuszał farbę ? W trakcie malowania dodatkowo rozcieńczyłem farbę ale nic to nie dało.
Czy malować do skutku, aż do uzyskania połysku, czy mogę na taki półmat położyć Alclad II ?
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Jajacek
 
Posty: 273
Dołączył(a): piątek, 18 marca 2011, 13:27
Lokalizacja: Kłodzko

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez siara1939 » sobota, 26 marca 2011, 00:18

Kolor aluminium, czy chrom?
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 11:19

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez tomek_chacewicz » sobota, 26 marca 2011, 00:21

Woda to nie najszczęśliwszy rozcieńczalnik, weź Leveling Thinner Gunze albo chociaż dolej opóźniacza do akryli do wody. Zmniejsz ciśnienie do ok 1 bara, co do ciśnienia ustawionego na kompresorze to sam musisz dojść do takiego, które Ci odpowiada, poza tym troche innego używa się do gęstych farb, innego do rzadkich, cienkich i grubych linii etc. ja w sumię zawsze lecę na 1,8 bara(może czasem do błyszczących zmniejszam) ale wielu czytając to pewnie się przeżegna. Alclady lepiej kłaść na porządny połysk inaczej nie wykorzystasz możliwości tych farb ale tutaj też wszystko zależy od efektu jaki chcesz uzyskać.
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Jajacek » sobota, 26 marca 2011, 00:24

siara1939 napisał(a):Kolor aluminium, czy chrom?

Chrom, a jakie to ma znaczenie ?
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Jajacek
 
Posty: 273
Dołączył(a): piątek, 18 marca 2011, 13:27
Lokalizacja: Kłodzko

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez siara1939 » sobota, 26 marca 2011, 00:26

Do kolorow jak aluminium, mozna klasc prosto na podklad. Kolor podkladu nie jest wazny i na surfacera tez wyglada ladnie.
Do kolorow na polysk jak chrom musisz miec lustro. Nie dosc ze lustro, to jeszcze kolor czarny najlepiej.
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 11:19

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Marcin Kuźniar » sobota, 26 marca 2011, 08:16

Zaworek z przodu aerka służy do precyzyjnego regulowania ciśnienia - od ciśnienia ustawionego na kompresorze do zera - czyli całkowitego zamknięcia przepływu powietrza. W teorii ma to wyglądać tak że wykręcasz na maksa zaworek, ustawiasz ciśnienie na kompresorze i jeżeli okazuje się że jest trochę za duże - przymykasz zaworek. U mnie, w praktyce zaworek był na stałe otwarty na maksa, ale reduktor na kompresorze mam "pod ręką" i z przywzwyczajenia regulowałem ciśnienie na nim, a nie zaworkiem. Dodatkowo - ten zaworek czasami trochę przeszkadza przy malowaniu z bliska, trzeba uważać żeby nie dotknąć nim powierzchni pomalowanej. Ten model aerografu ma nieprzyjemna cechę - dosyć szybko zbiera się farba na wewnętrznej stronie osłony dyszy - na tej koronce. Trzeba dosyć często w trakcie malowania czyścić to miejsce. Następna sprawa - ja do czyszczenia aerografu po malowaniu w danym dniu rozkładam go całkowicie. W tym modelu aerografu cała trzyelementowa głowica z dyszą wkręcana jest w korpus i uszczelniana gumową uszczelką. Udało mi się dosyć szybko mechanicznie uszkodzić tę uszczelkę ostrą krawędzią gwintowanej końcówki głowicy, i nie udało mi się dopasować dokładnie takiej samej uszczelki. Poza tym to bardzo precyzyjny aerograf - w końcu kopia chyba najwyższego modelu Iwaty.
pozdrawiam Marcin
----------------------
PZL-26 od podstaw - zaczynam
Avatar użytkownika
Marcin Kuźniar
 
Posty: 272
Dołączył(a): wtorek, 25 września 2007, 18:57

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Tomasz Mańkowski » sobota, 26 marca 2011, 16:07

Jajacek napisał(a):Przygotowywałem silnik motocykla do metalizowania Alcladem II, używałem czarnej, błyszczącej akrylowej Pactry.

Jeśli dobrze pamiętam, to na chromie Alclada jest wyjaśnienie że podkład to jedynie czarna, błyszcząca, emalia - nie akryl...
Pozdrawiam TM
Obrazek
Avatar użytkownika
Tomasz Mańkowski
 
Posty: 1259
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 23:27
Lokalizacja: z lasu... na południe od W-wy

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Macio4ever » sobota, 26 marca 2011, 16:59

Niskie ciśnienie ok 15psi + czarny błyszczący podkład najlepiej emalia. Na TS czarnym też wychodzi - musi być absolutniy błysk i gładkość.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Jajacek » sobota, 26 marca 2011, 18:32

Tomasz Mańkowski napisał(a):
Jajacek napisał(a):Przygotowywałem silnik motocykla do metalizowania Alcladem II, używałem czarnej, błyszczącej akrylowej Pactry.

Jeśli dobrze pamiętam, to na chromie Alclada jest wyjaśnienie że podkład to jedynie czarna, błyszcząca, emalia - nie akryl...

Robiłem próby z emalią i akrylem, nie ma żadnej różnicy.
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Jajacek
 
Posty: 273
Dołączył(a): piątek, 18 marca 2011, 13:27
Lokalizacja: Kłodzko

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Tomasz Mańkowski » sobota, 26 marca 2011, 18:40

Jajacek napisał(a):Robiłem próby z emalią i akrylem...

Nie chodzi mi o próby, tylko o to co zaleca producent metalizerów, czyli Alclad II...
Pozdrawiam TM
Obrazek
Avatar użytkownika
Tomasz Mańkowski
 
Posty: 1259
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 23:27
Lokalizacja: z lasu... na południe od W-wy

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » sobota, 26 marca 2011, 18:59

tomek, zalecenia producenta to jedno, praktyka to drugie. dla przykładu- tamiya zaleca swój spirytusowy rozcienczalnik do swoich akryli, a jest on w najlepszym razie przeciętny.
Kamil Feliks Sztarbała
 

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Tomasz Mańkowski » sobota, 26 marca 2011, 19:07

Kamil Feliks Sztarbała napisał(a):tomek, zalecenia producenta to jedno, praktyka to drugie...

Kamilu, ależ oczywiście...
Przecież nie zacytowałem opisu z flaszki Alclada "zaleca się malowanie na czarny błyszczący podkład z emalii, najlepiej Alclad Black Gloss Base" ( czy jakoś tak - cytat z pamięci... )
Ale niewątpliwie emalie i akryle mają nieco inne właściwości mechaniczne...
A że flaszka Pactry kosztuje tyle samo co puszka Humbrola ( i, pi razy oko, sześciokrotnie mniej niż firmowy podkład Alclada... ) to po co kombinować jak koń pod górę...
Przecież ktoś, kiedyś, na tym forum stwierdził... " wódkę można popijać wodą z kranu, tylko po co... " ;o)
Pozdrawiam TM
Obrazek
Avatar użytkownika
Tomasz Mańkowski
 
Posty: 1259
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 23:27
Lokalizacja: z lasu... na południe od W-wy

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Murek » wtorek, 29 marca 2011, 20:54

Co prawda nie używam Alcladów tylko Gunze Super Metallic ale po pomalowaniu elementu czarnym błyszczącym Humbrolem jako podkładem pod metalizer efekt jest za.... :mrgreen: , powierzchnia przypomina chrom. Spróbuj z tym Humbrolem, tylko daj mu dobrze wyschnąć.
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Kilka pytań o aerograf

Postprzez Macio4ever » środa, 30 marca 2011, 07:25

Aż zacytuję sam siebie :P

viewtopic.php?f=21&t=11347
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Modelarstwo redukcyjne - dyskusje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości