przez SKYRAIDER » środa, 27 kwietnia 2011, 23:01
Mam nadzieję że w tym dziale można umieścić ten temat.
Prosiłbym zainteresowanych o ustosunkowanie się do tematu
oraz o sugestie z tym związane.
Marek
PROJEKT
Marek Wierzchowski
KRYTERIA OCENY MODELI PLASTIKOWYCH
LOTNICZYCH, KOŁOWYCH I GĄSIENICOWYCH
PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI MODELU
KATEGORIA STANDARD
Wymagana dokumentacja i wykonanie modelu :
• Instrukcja fabryczna wykonania modelu ( w przypadku kilku wariantów - wskazać który wariant jest prezentowany).
• Instrukcja malowania modelu wraz ze schematem nałożenia kalkomanii ( malowanie zgodnie z założonym wariantem ).
• Model powinien być wykonany z materiałów fabrycznie dostarczonych w zestawie handlowym, bez żadnych zmian w malowaniu. Dopuszcza się standardowe ślady eksploatacji, okopcenia z rur wydechowych, otarcia.
• Dopuszcza się anteny i przewody zewnętrzne np. na goleniach podwozia.
• Użycie części foto trawionych i żywicznych bez zmiany bryły traktowane jest jako standard.
Otwarcie awioniki, wycięcie luków i klapek inspekcyjnych jeżeli nie są w zestawie
zaznaczone jako otwarte, dyskwalifikuje model w tej kategorii.
KATEGORIA WALORYZOWANA
Wymagana dokumentacja i wykonanie modelu :
• Plany modelu w co najmniej trzech rzutach
• pełne udokumentowanie malowania wykonanego przez modelarza (widok z lewej
i prawej, z dołu i góry itp.).
• pełne udokumentowanie zmian wykonanych w modelu, w stosunku do fabrycznej
instrukcji wykonania (zdjęcia, publikowane plany, rysunki i opisy).
• W modelach waloryzowanych dopuszczalne jest użycie innych materiałów – model musi jednak zachować cechy modelu plastikowego ( maksimum zmian materiałowych – do 30 % modelu podstawowego).
• Model może pokazywać wnętrze , oraz pokazywać ruchome części , jednak nadal musi zachowywać geometryczne kształty ( pozwalające na ocenę modelu)
• Modele zbudowane od podstaw w/g posiadanej dokumentacji dołączonej do modelu.
KATEGORIA OTWARTA – PRZEKROJE
Wymagana dokumentacja i wykonanie modelu :
• Dozwolone jest praktycznie wszystko, wszelkie zmiany zgodne z dokumentacją
danego modelu, zmiana wersji, typu, oznakowań.
• Zmiany zmieniające geometrię modelu zgodne z przedstawioną dokumentacją.
• Pełne pokazanie wnętrza danego modelu.
• Otwarcie wszystkiego co się otwierało w danym modelu.
• Użycie wszelkiego typu materiałów zastępczych
• Zastosowanie wszelkiego typu części żywicznych, foto trawionych
oraz wykonanych własnoręcznie.
PROJEKT PRZYGOTOWANIA DOKUMENTACJI DO MODELU
Wykonał: Paweł Piwoński
Dokumentacja budowy modelu
Heinkel He 112 V9
I. DOKUMENTACJA OBIEKTU RZECZYWISTEGO 3
1. HISTORIA EGZEMPLARZA 4
2. DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 6
3. PLANSZE BARWNE 7
4. PLANY 8
II. DOKUMENTACJA MODELU 12
1. ZESTAW 13
2. OPIS PRZERÓBEK 15
3. ŚLADY UŻYTKOWE NA MODELU 16
I. Dokumentacja obiektu rzeczywistego
1. Historia egzemplarza
Wśród ponad dziesięciu prototypów He 112 wyprodukowanych przez zakłady Heinkla jednym z najbardziej znanych był prototyp He 112 V9 (W.Nr. 1944), będący jednocześnie wzorcem serii produkcyjnej He 112 B-0. Samolot ten wyprodukowano w 1937 roku i wyposażono go początkowo w silnik Jumo 210C, oraz trójłopatowe śmigło Schwarz (zamienione później na dwułopatowe przestawialne śmigło Junkers-Hamilton). Na uzbrojenie składały się trzy karabiny maszynowe MG 17 kal. 7,9 mm zamontowane po bokach i na górze silnika. Początkowo samolot miał też zamontowaną radiostację Telefunken 276dF z masztem antenowym.
Tak przygotowany egzemplarz oblatano go w pierwszych dniach lipca 1937 roku. Samolot ten posiadał rejestrację cywilną D-IGSI i był używany jako egzemplarz ofertowy przez zakłady Heinkla. Jeszcze jesienią 1937 roku samolot ten był prezentowany przedstawicielstwu Japonii i dokonywano na nim lotów zapoznawczych.
Na przełomie marca i kwietnia 1938 roku samolot ten został przesłany do jednostek frontowych w Hiszpanii mając na wyposażeniu uzbrojenie w postaci dwóch 7,9mm km MG 17 w kadłubie i dwóch działek MG FF kal.20 mm w skrzydłach. Miał zdemontowaną radiostację oraz maszt antenowy. W czerwcu 1938 roku silnik ten zmieniono na mocniejszy Jumo 210Ea (inne źródła podają datę zmiany silnika w czerwcu 1937 roku).
W Hiszpanii samolot był pilotowany przez Hauptmanna Harro Hardera i używano go w lotach bojowych głównie do atakowania celów naziemnych (głównie w okresie kwiecień - czerwiec). Późnij maszyna została przeniesiona na lotnisko La Cenia (k. Saragossy) w celu zaprezentowania Aviacion Nacional, przez Hauptmanna H.Hardera oraz w celu umożliwienia lotów zapoznawczych pilotom hiszpańskim w kilku dywizjonach myśliwskich.
Podczas swego pobytu w Hiszpanii samolot miał naniesione oznaczenia Hiszpańskiego Maroka, oraz był na wyposażeniu Versuch Jagdstaffel VJ./88 (w składzie Versuch Kommando VK./88) podległej bezpośrednio dowództwu Legion Condor.
Ze strony hiszpańskiej samolot był pilotowany przez największego asa myśliwskiego tamtego okresu Comandante Joaquen Garcia-Morato (dowódcę "La Patrulla Azur"), oraz przez Capitan Miquel Garcia-Pardo. Piloci Ci zaopiniowali pozytywnie samolot z powodu bardzo dobrych charakterystyk lotno-pilotażowych, jednakże skrytykowali zbyt małą moc silnika.
Jeszcze w połowie 1938 roku przedstawicielstwo z Węgier zwróciło w Hiszpanii uwagę na parametry i możliwości He 112 V9 i wyraziło chęć dokładniejszego zapoznania się z możliwościami maszyny w locie przez kilku węgierskich pilotów.
W połowie lipca 1938 roku samolot powrócił do Niemiec służąc dalej jako samolot ofertowy do lotów zapoznawczych na terenie Europy. Jeszcze w lipcu 1938 roku He 112 V9 był oblatywany przez trzech węgierskich pilotów wojskowych w zakładach Heinkla w Rostocku (wysłanych do Niemiec jeszcze w czerwcu 1938 roku).
W 1938 roku zapoznawali się z nim Szwajcarzy, i pomimo ich zainteresowania nie doszło do zakupu tych samolotów. Dodatkowo samolot był prezentowany w Austrii, Finlandii, Rumunii i Jugosławii.
Ostatni lot na He 112 V9 wykonano 14 lutego 1939 roku w Budapeszcie, podczas którego został rozbity w trakcie walki pokazowej z Fiatem CR-32.
Materiały źródłowe:
- Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications
- Seweryn Fleisher, "Heinkel 112" Nr. 164, Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2002
-
2. Dokumentacja fotograficzna
Fot.1. Heinkel He 112 V9, kwiecień 1938, po malowaniu na kolor RLM02 [Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications]
Fot.2. Heinkel He 112 V9 na lotnisku polowym, lato 1938, widoczne usunięte swastyki na okręgach kadłubowych [Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications]
3. Plansze barwne
Rys.1. Heinkel He 112 V9 Legion Condor „8-2” w malowaniu z okresu testów w Hiszpanii, na samolocie tym latał w 1938 roku Hptm. Harro Harder, biała swastyka była jego godłem osobistym, całość malowania w kolorze RLM02 [Seweryn Fleisher, "Heinkel 112" Nr. 164, Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2002]
4. Plany
Dołączone plany na stronach 9 i 10 są w skali 1:72.
Materiały źródłowe:
- Seweryn Fleisher, "Heinkel 112" Nr. 164, Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2002
Strona 11 zawiera rysunki poglądowe wybranych detali. Bez zaznaczonej skali.
Materiały źródłowe:
- Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications
Rys.2. Widok powierzchni górnych i dolnych
[Seweryn Fleisher, "Heinkel 112" Nr. 164, Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2002]
Rys.3. Widok powierzchni bocznych oraz widoki z przodu i z tyłu
[Seweryn Fleisher, "Heinkel 112" Nr. 164, Wydawnictwo Militaria, Warszawa 2002
Rys.4. Goleń podwozia głównego z osłoną [Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications]
Rys.5. Goleń podwozia głównego z osłoną [Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications
II. Dokumentacja modelu…………..
1. Zestaw
Firma: RS Model
Skala: 1:72
2. Opis przeróbek
Fot.3. Dodano pasy fototrawione do fotela
Fot.4. Zmieniono Rurkę Pitot’a na wykonaną z igły lekarskiej
3. Ślady użytkowe na modelu
Spaliny:
Fot.5. Fotografia wzorcowa [Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications]
Fot.6. Model zastosowano tu mniejsze zabrudzenia z racji użytkowania samolotu jako maszyny ofertowej i mogącej mieć lepszą obsługę niż standardowo używane samoloty w jednostkach hiszpańskich
Otarcia na skrzydle:
Fot.7. Fotografia wzorcowa [Denes Bernard, "Heinkel He 112 In Action" No.159, Squadron/Signal Publications]
Fot.6. Model
Osmalenia wokół wylotów luf:
Domniemane z powodu braku stosownej dokumentacji fotograficznej.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
KRYTERIA PUNKTOWE
1. WYGLĄD OGÓLNY 10 pkt
1. oceny dokonuje się przez porównanie modeli zaprezentowanych w każdej klasie z odległości ok. 1,5 m. Model robiący najlepsze wrażenie otrzymuje 10 pkt. W przypadku wyrównanego poziomu, 10 pkt. może otrzymać kilka modeli. - 10 pkt
2. WYKONANIE MODELU 40 pkt
1. Ocena technicznej trudności i jakości wykonania modelu, - 10 pkt
2. Dokładności zachowania kształtów, wyglądu i stanu powierzchni, - 10 pkt
3. Porównanie wzajemnego położenia poszczególnych elementów, ich symetrii, zgodności rozmieszczenia z dokumentacją itp., - 10 pkt
4. Określenie staranności i czystości wykonania modelu, - 10 pkt
3 WKŁAD PRACY 30 PKT.
1. Ocena ogólnego wkładu pracy, - 10 pkt
2. Stopień skomplikowania modelu rekonstrukcje uzupełnienia, - 5 pkt.
3. Ocena elementów wykonanych przez modelarza poza elementami znajdującymi się w
a zestawie fabrycznym, - 10 pkt
4. Ocena dokumentacji załączonej do modelu. - 5 pkt.
4 ZGODNOŚĆ 20 PKT.
1. Kompletność wszystkich detali zgodnie z przedstawioną dokumentacją techniczną, - 5 pkt.
2. Malowanie, dobór barw, zgodność z przedstawioną dokumentacją (odcienie barw należy traktować z pewną tolerancją),zachowanie jakości i rodzaju struktury powierzchni malowanej, - 5 pkt.
3. oznaczenia i napisy, ich kompletność, zgodność rozmieszczenia z dokumentacją, z pełnym zachowaniem kolorystyki i faktury powierzchni - 5 pkt.
4. ślady eksploatacyjne standardowe i udokumentowane - w modelu standard
i waloryzowanym - 5 pkt.
Ilość przyznanych punktów z poszczególnych komentarzy, punktów oceny, daje wynik
końcowy w ogólnej klasyfikacji danej kategorii zawodów.
KONSULTACJA
Paweł Piwoński - Krzysztof Musielski – Krzysztof Polakowski – Marek Wierzchowski