Pima Air Museum'11

Nasze wrażenia, relacje z różnych imprez, zawodów, spotkań oraz wizyt w muzeach.

Pima Air Museum'11

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 13 czerwca 2011, 18:49

Witam!

Jako, że Elster i parę innych rozgrzebańców zostało póki co porzuconych w warsztacie, zająłem się robieniem zdjęć.

Pustynie bywają interesujące tak w ogóle, ale pustynia w Tucson posiada dodatkowo pewną bardzo przyjemną cechę: żwir i kaktusy nieznacznie wzbogacono duraluminium i innymi ciekawymi metalami. Oto pierwszy rzut oka na owe "dodatki":

ozdoba wejścia do muzeum:
Obrazek

wcześniejsza wersja wyborczego hasła Obamy a'la B-58:
Obrazek

B-52D prosto znad północnego Wietnamu z dedykacją dla spitona ;o) (wyciek pod skrzydłem):
Obrazek

Connie AWACS 1:
Obrazek

lekko zdekompletowany C-133B:
Obrazek

prezydencka Connie (C-121A Columbine):
Obrazek

jeden z pierwszych Constellationów (L-049):
Obrazek

TWA (L-049):
Obrazek

Connie AWACS 2:
Obrazek

Część zbiorów jest już w hangarach:

fotogeniczny B-29:
Obrazek

polerowane aluminium marki Hamilton Standard (WACO UPF-7):
Obrazek

równie dokładnie wypolerowane wodorowe pióro wieczne (B-61):
Obrazek

F-107A 55-5118:
Obrazek

charakterystyczna, trójkołowa goleń podwozia głównego i J58 (właściciel - SR-71A - nosi nr seryjny 61-7951):
Obrazek

na zakończenie "końcówka robocza" F-4E należącego niegdyś do zespołu Thunderbirds:
Obrazek

Reasumując - jeżeli byłoby to możliwe - chętnie zamieszkałbym na terenie muzeum. ;o) W materiałach promocyjnych chwalą się, że kolekcja liczy ponad 300 różnych maszyn. W dodatku na terenie niedostępnym dla zwiedzających stoją jeszcze dwa zamknięte hangary. Nie powiem, trochę pobudza to moją wyobraźnię...

Mam nadzieję odwiedzić to miejsce jeszcze parę razy w ciągu najbliższych tygodni - w ciągu 5h zwiedzania po prostu nie sposób pooglądać i sfotografować wszystkich maszyn.

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 907
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 13:54
Lokalizacja: WRO

Reklama

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 13 czerwca 2011, 19:03

Łał! A z WW2 coś mają?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 13 czerwca 2011, 19:25

Trochę drugowojennych rzeczy też jest, ciekawe są zwłaszcza tuż-przedwojenne konstrukcje typu B-18 lub B-23.
Oto spis eksponatów: http://www.pimaair.org/aircraft.php
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 907
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 13:54
Lokalizacja: WRO

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez Jaho63 » poniedziałek, 13 czerwca 2011, 19:33

Nooooo, nieźle. Chociaż teraz dopiero rozumiem dlaczego tak Cię ciekawią te zamknięte hangary!
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez spiton » poniedziałek, 13 czerwca 2011, 20:58

Piękne foty Marku.
Mam nadzieje, ze będzie ich więcej.
Fajne te F-23 nadziane na latarnie ,-))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez lejgo_inc » poniedziałek, 13 czerwca 2011, 21:18

Wypas.
Hehe, dwie ostatnie foty ewidentnie kojarzą mi się z grillem.
Zrobiłeś coś więcej blackbirdowi? Bardzo ciekawie wygląda ten pofałdowany tytan z drugiej połowy lat 60'.

Edit: sprawdziłem tego blackbirda u Crickmore'a - drugi wyprodukowany egzemplarz, pierwszy lot w 1965, ostatni w 1978. Początkowo z oznaczeniem YF-12C.
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1245
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 10:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez donalyah00 » sobota, 23 lipca 2011, 07:10

Blackbirda mam nadzieję obfocić jutro, o podbrzuszu F4U-4 też pamiętam.

Tymczasem przy okazji wycieczki do AMARG w bazie Davies-Monthan (praktycznie za płotem muzeum) zrobiłem jeszcze parę zdjęć samolotów na świeżym powietrzu.

Kontynuując tematy grillowe, na początek trochę kolorów na dyszy silnika F-105G, ...
Obrazek

... tutaj zaś nieźle widać jak mocno stal nierdzewna odcina się od lekko zwietrzałego aluminium, F-94C.
Obrazek

Ów wkurzony jegomość to RF-101C ...
Obrazek

... a tu drugi wkurzony - F-86L, linie podziału blach czarne jak w kartonówce.
Obrazek

Futurystyczny F-102A, ...
Obrazek

... jego młodszy kuzyn - F-106A, ...
Obrazek

... oraz braciszek - kandydat na najbrzydszy samolot świata - TF-102A.
Obrazek

UFO (F-89J) ...
Obrazek

... i drugie UFO, tym razem z falistej blachy stalowej - Budd RB-1 Conestoga.
Obrazek

B-52D w plenerze...
Obrazek

... wraz z młodszym kolegą - B-52G.
Obrazek

Kilka fotek B-58A. Piękna maszyna.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Kto powiedział, że NMF musi być nudny?
Obrazek

Akacjowa gałązka pokoju poparta uśmiechniętym Vulcanem.
Obrazek

Logo General Electric na szkle reflektora umieszczonego na przedniej goleni podwozia.
Obrazek

F-15A też potrafi być ładny. Swoją drogą ten obrazek to kompletne zaprzeczenie praw aerodynamiki. ;o)
Obrazek

Wojskowy DC-9 czyli C-9B.
Obrazek

Tired Dude. CH-37B.
Obrazek

L-049. Jedna z moich naj, naj...
Obrazek
Obrazek

Już na sam koniec wizyty pojawiło się niezłe światło (ale bajzel dookoła samolotu niestety nie pomaga :()
Obrazek
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 907
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 13:54
Lokalizacja: WRO

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 08:00

Dorzucę jeszcze trochę fotek - wszystkie oprócz jednej zrobiłem w ciągu jednego dnia.
Pogoda była jak w kalejdoskopie - upał, chmury, burza i na deser piękny zachód słońca.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na początek Heavy Metal.

EB-47E Stratojet. Konstrukcja, na której Boeing wypróbował skośny płat, przed rozpoczęciem swej "pasażerskiej" przygody z silnikiem odrzutowym.
Obrazek

KC-97G
Obrazek

I powtórka, z mocnym zaakcentowaniem lini podziału:
Obrazek

KB-50J - szkoda, że nikt nie robi modelu tego samolotu w skali 1:144...
Obrazek
Obrazek

Śmigła prawie jak w Ta 152H... ;o)
Obrazek

C-124C
Obrazek
Obrazek

C-133B
Obrazek

Podwozie główne - trochę kojarzy mi się z amerykańskim przemysłem motoryzacyjnym lat 50-tych.
Obrazek

DC-7B
Obrazek

C-141B tuż po ulewie.
Obrazek

EC-121T Warning Star. Listwy biegnące wzdłuż zbiorników paliwa na końcówkach skrzydeł służyły za dodatkowe odgromniki - samoloty te często latały w obszarach o bardzo zmiennej pogodzie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A'propos pogody. Na pustyni rzadko pada, ale jak już pada to konkretnie. C-130D.
Obrazek

Tu zaś już po burzy. VC-137B.
Obrazek

Kolorowy C-131F.
Obrazek

Total Heavy Metal...
Obrazek

Dwa rzuty oka za płot (składowisko muzem, tam już nie wolno było spacerować)
Obrazek
Obrazek

Trochę śmigłowców.
Obrazek

CH-37B - dopiero z bliska widać jak nietypowa to konstrukcja.
Obrazek
Obrazek

Podobnież z CH-54A.
Obrazek
Obrazek

Na zakończenie mała próbka wpływu warunków oświetleniowych na percepcję kamuflażu. RF-101C.

Zdjęcie wcześniejsze w zwykły zachmurzony dzień...
Obrazek
... i zdjęcie "burzowe" z bardzo ciemnym niebem.
Obrazek

CDN
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 907
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 13:54
Lokalizacja: WRO

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez lejgo_inc » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 08:59

- bardzo ciekawa obserwacja na przykładzie Voodoo. Weź tu teraz bądż mądry i dobierz odpowiedniego Humbrola, albo zrób odpowiednio mocne i odpowiednio kontrastowe ślady zużycia.
- mokrym C-141 zapewne wywołałeś szeroko zakrojoną dyskusję na temat nietypowego malowania tego samolotu. Nikt przecież nie uwierzy w deszcz na pustyni... :)
- świetnie zmaltretowane śmigłowce - zwłaszcza urzekły mnie notatki/maziaje "tu byłem" na blachach CH-37
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1245
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 10:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 09:54

lejgo_inc napisał(a):- bardzo ciekawa obserwacja na przykładzie Voodoo. Weź tu teraz bądż mądry i dobierz odpowiedniego Humbrola, albo zrób odpowiednio mocne i odpowiednio kontrastowe ślady zużycia.


No, ale przecież Humbrol w różnym oświetleniu też się zachowa jak ta farba na samolocie. To w czym problem?
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez Mac Eyka » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 09:56

Super zdjęcia, fajna wycieczka w "przeszłość".
donalyah00 napisał(a):KB-50J - szkoda, że nikt nie robi modelu tego samolotu w skali 1:144...

Trzeba by kombinować z modelami minicraftu.
Mają w ofercie B-29 i KC-97
Teoretycznie jak by je się przeszczepiło to wyszło by coś zbliżonego do KG-50.
Z tym, że one, a dokładnie B-29 którego miałem nie trzymają skali. Ciut są za małe jak na 1/144.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski

ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3171
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez lejgo_inc » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 15:58

K.Y.Czart napisał(a):No, ale przecież Humbrol w różnym oświetleniu też się zachowa jak ta farba na samolocie. To w czym problem?

Racja, ale popatrz na kontrast np tych plam wzdłuż linii paneli. raz jest minimalny, a raz wyraźny. To zarzewie dyskusji o tym czy ślady eksploatacji są przesadzone, czy nie.
Kolorystyka... no w sumie i tak prezentujemy modele w świetle warsztatowym/namiotowobezcieniowym/półkowym/wystawowokonkursowym, więc rozstrzał może być ogromny.
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1245
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 10:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 18:27

lejgo_inc napisał(a):- bardzo ciekawa obserwacja na przykładzie Voodoo. Weź tu teraz bądż mądry i dobierz odpowiedniego Humbrola, albo zrób odpowiednio mocne i odpowiednio kontrastowe ślady zużycia.

K.Y.Czart napisał(a):No, ale przecież Humbrol w różnym oświetleniu też się zachowa jak ta farba na samolocie. To w czym problem?

lejgo_inc napisał(a):Racja, ale popatrz na kontrast np tych plam wzdłuż linii paneli. raz jest minimalny, a raz wyraźny. To zarzewie dyskusji o tym czy ślady eksploatacji są przesadzone, czy nie.

Pozwoliłem sobie wybrać powyższe cytaty bo nieźle ilustrują zagadnienie. Zgadzam się, model pomalowany Humbrolami (czy jakimikolwiek innymi farbami) będzie również wyglądał inaczej w różnym świetle. Chodziło mi o to, że ten sam kolor (mniejsza z farbą) będzie znacząco się różnił w zależności od warunków zewnętrznych. Samo tło, na którym prezentowany jest samolot potrafi zmienić nasze postrzeganie kolorów.

Tak samo z liniami podziału. Dolne zdjęcie VooDoo przedstawia samolot, który został polany wodą (obfity deszcz) i jeszcze nie zdążył wyschnąć - stąd ciemniejsze linie. W tym przypadku akurat wiadomo co jest przyczyną różnicy. W przypadku oglądania archiwalnych fotek z epoki - już nie. ;o)

Często dobiera się farbę na podstawie fotek z epoki. Wydaje mi się, że czasami po prostu nie warto zbytnio wykłócać się o drobne niuanse jeżeli chodzi o odcień jakiegoś koloru. Rzeczywistość przedstawiana na fotkach (zwłaszcza tych z epoki, kiedy zupełnie nie znamy okoliczności zrobienia zdjęcia) potrafi być aż za bardzo względna...

lejgo_inc napisał(a):- świetnie zmaltretowane śmigłowce - zwłaszcza urzekły mnie notatki/maziaje "tu byłem" na blachach CH-37

:) Pracownicy i ochotnicy pracujący w muzeum sukcesywnie odnawiają eksponaty. Ten się jeszcze nie załapał na remont...

Mac Eyka napisał(a):Trzeba by kombinować z modelami minicraftu.
Mają w ofercie B-29 i KC-97. Teoretycznie jak by je się przeszczepiło to wyszło by coś zbliżonego do KG-50.
Z tym, że one, a dokładnie B-29 którego miałem nie trzymają skali. Ciut są za małe jak na 1/144.

Zgadza się. Posiadam nawet artykuł opisujący taką konwersję. Trochę za dużo roboty jak dla mnie. W dodatku oba zestawy Minicraftu są mooocno uproszczone. O niebo lepsze B-29 w tej skali robi Fujimi. Alternatywy dla C-97 póki co nie ma.

Swoją drogą, to całkiem niezły magazyn, jeżeli ktoś lubi US-lotnictwo Złotej Ery (lata 50-60-te). Cały komplet numerów można jeszcze kupić tu.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 907
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 13:54
Lokalizacja: WRO

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 19:09

Dorzucę jeszczę parę fotek z hangarów i pora już opuścić to niezwykle interesujące miejsce.

Odrobinę śmigłowców:

Kolejne dziwadełko - McCulloch HUM-1.
Obrazek

Straszna AH-1S w dwóch odsłonach.
Obrazek
Obrazek

Sidewinder. Zastanawiają mnie te mosiężne opaski - czy była to część pocisku, czy też mocowanie używane do transportu?
Obrazek

Blackbird.

Znając mniej-więcej tajniki konstrukcji samolotu, wrażenie jej delikatności i wiotkości jest spotęgowane przy bliższych oględzinach. Wszystkie egzemplarze były produkowane w zasadzie ręcznie i widać to w niektórych miejscach płatowca. Stojąc obok samolotu w muzeum, ciężko uwierzyć, że ten oto kawałek tytanu, stali i aluminium latał z prędkościami większymi niż 3-krotna prędkośc dżwięku...

Bardzo ciężko jest zrobić ciekawą fotkę temu samolotu. Długie toto, płaskie, czarne i w dodatku otoczone innymi eksponatami. Oto co udało mi się pstryknąć.

Cała ekspozycja:
Obrazek

Zdjęcie paszportowe:
Obrazek

Jeden z wymiennych nosów samolotu zawierający urządzenia rozpoznawcze (częściowo przeszklony aby pokazać wnętrze):
Obrazek

Sprytny sposób na pokazanie kombinezonu kosmo..., przepraszam, pilota:
Obrazek

Przednia komora podwozia. Ściany wyglądają jak wyłozone papierem pakowym:
Obrazek

Rzut oka do jednej z komór podwozia głównego:
Obrazek

...oraz na jej wypełnienie ;o):
Obrazek

Nówka, nie śmigana.
Obrazek

"Opony Blackbirda wykonane były z gumy zaimpregnowanej aluminium. Pozwalało to im wytrzymać wysokie temperatury, panujące wewnątrz samolotu poruszającego się z prędkością > Ma = 3. Producentem opon był B.F. Goodrich, każda z nich napełniana była azotem pod ciśnieniem 415 PSI. Koszt jednej opony to ponad 2000 USD. Opona wystarczała na ok. 15 lądowań." Kosztowna sprawa...
Obrazek

Silnik J58.
Obrazek

Bardzo charakterystyczne dukty powietrzne pobierające sprężone, chłodne powietrze zza 1 stopnia sprężarki i przekazujące je do dopalacza. Jeden z elementów poprawiających ciąg dopalacza na dużych wysokościach obecnych w silniku J58.
Obrazek

A oto i rzeczony dopalacz:
Obrazek

Końcówka z lekkim przymrużeniem oka (F-4E i pamiątka z Czasu Apokalipsy):
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 907
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 13:54
Lokalizacja: WRO

Re: Pima Air Museum'11

Postprzez lejgo_inc » wtorek, 9 sierpnia 2011, 00:21

Aach, kolejna porcja równie smakowita jak poprzednie. Zerknięcie na podwozie blackbirda bardzo interesujące. Wierzyć sie nie chce że ten kawał tytanu pojawił się na deskach kreślarskich w latach 50'tych ubiegłego wieku...

[Nie wiem jak z tą ręczną manufakturą - A-12 owszem, ale SR-71 miały już regularną linię produkcyjną, skądinąd zezłomowaną niecały rok po zakończeniu produkcji ostatniego szpiega, w 1968 albo 1969 - z głowy nie pamiętam dokładnie. Wrażenie ręcznej robótki może być powodowane faktem że zmaltretowany termicznie metal stracił swoją "industrialną" regularność i gładkość. I jednocześnie zaczął trochę przypominać wytwory zza żelaznej kurtyny]
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1245
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 10:23
Lokalizacja: Wrocław

Następna strona

Powrót do Imprezy - relacje - spotkania - muzea

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości