Zamierzam zbudować 2 Corsairy i to dokładnie w tej samej wersji F4U-1A. Pierwszy to świetny model firmy Tamiya, bez wątpienia najlepszy w 1/72:

Wyprasek nie będę pokazywał, to znany i dość popularny model Corsaira. Można go spotkać także pudełkowanego jako "Bird Cage" oraz F4U-1D.
Drugi zestaw jest znacznie starszy, to Heller pakowany przez czeski Smer. A w zasadzie czechosłowacki, bo nabyłem go gdzieś na przełomie lat 80/90ych ubiegłego wieku. Wygląda ubogo (szczególnie przy modelu firmy Tamiya heh), wypukłe linie, mało detali (np w ogóle brak podwieszeń). Z plusów to fajnie odtworzona płócienna faktura skrzydeł i cieńkie, przezroczyste szkło kabiny. Wątpie aby ktoś był tak szalony żeby go obecnie składać, także inbox dla ciekawych:





Jak widać kalki są strasznie pożółkłe i nie nadają się do zastosowania.
Plan na wykonanie mam taki:
1) Tamaję zrobię pudełkowo, ale bardziej "na serio", z washem i śladami użytkowania. Malowanie będzie pudełkowe Kepforda "29".
2) Smer/Heller wykończę vintagowo. Nie zamierzam kupować jakiś kalkomanii aftermarketowych (kosztujących z reguły więcej niż ten cały model) i wykorzystam jedno z malowań z modelu firmy Tamiya. Prawdopodobnie VMF-111 "Devil Dogs" z licznymi oznaczeniami bombek na burcie. Oprócz kalek Tamiya ma sporo alternatywnych i zbędnych części w swoich wypraskach. Wykorzystam je do drobnego upgrejdu Hellera. Z tego co zauważyłem na pewno da się użyć: bomba z zaczepem, śmigło, kółko ogonowe z hakiem, maszty antenowe... Dodatkowo podział technologiczny w Hellerze zaprasza do zrobienia skrzydeł w pozycji złozonej, co też uczynię, przynajmniej z jednym skrzydłem (prawym). Zastanawiałem się także nad zrobieniem z Hellera F4U-1D (W Tamai są rakiety i dwa zbiorniki z podwieszeniami oraz osłona kabiny do tej wersji), ale nie mam kalek...
Tutaj malowania i kalki Tamiya:

Taka symultaniczna budowa niemal identycznego samolotu ma swój cel. Ciekawi mnie porównanie wykonania zestawu serio (oczywiście na moim poziomie) vs vintage, zarówno jeśli idzie o efekt końcowy, jak i czas/pracochłonność każdego z tych modeli.



















