Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez siara1939 » czwartek, 30 czerwca 2011, 22:02

Zawsze sie zastanawialem, dlaczego niektore FW 190 mialy opone na kolku ogonowym z bialymi paskami- tzw whitewall tyre.
Juz wiem dlaczego- i bardzo mnie to zdziwilo. Ciekaw jestem, czy ktos zna na to pytanie odpowiedz. :D
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 11:19

Reklama

Re: Whitewall tyre.

Postprzez RAV » czwartek, 30 czerwca 2011, 22:38

Gdzieś czytałem, że było to zabezpieczenie gumy przed nadmiernym nagrzewaniem przez słońce. Zgadza się?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Whitewall tyre.

Postprzez siara1939 » czwartek, 30 czerwca 2011, 23:12

Ja przeczytalem, ze opony te sluzyly jako przewodnik energii statycznej powstalej przy obracaniu sie smigla. Nie wiem na ile to jest prawda, ale taka informacje dostarczyl czlowiek pracujacy przy konserwacji samolotow w Warbird Collection.
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 11:19

Re: Whitewall tyre.

Postprzez tankmania » czwartek, 30 czerwca 2011, 23:58

siara1939 napisał(a):Ja przeczytalem, ze opony te sluzyly jako przewodnik energii statycznej powstalej przy obracaniu sie smigla.


Czyli na nasze po prostu uziemienie. Coś mi się to nie wydaje, bok opony nie ma styczności z ziemią generalnie.
Pierwotną ideą białego paska (później często to była zwykła ozdoba) było zastosowanie na oponach zrobionych z miękkiej mieszanki w celu kontrolowania ścierania się opony i raczej w tym kierunku bym optował.
tankmania
 
Posty: 1074
Dołączył(a): czwartek, 22 października 2009, 03:53

Re: Whitewall tyre.

Postprzez Jarek Gurgul » piątek, 1 lipca 2011, 00:07

siara1939 napisał(a):Ja przeczytalem, ze opony te sluzyly jako przewodnik energii statycznej...

Dokładnie - chodzi o przewodzenie przez koło ogonowe/oponę ładunków statycznych zbierających się na płatowcu.

We wczesnym lotnictwie problem był rzadki, bo większość samolotów miała płozę, która mogła odprowadzać energię statyczną. Wraz z pojawieniem się kół ogonowych z gumową oponą zaczęły się schody, bo guma elektryczności nie przewodziła izolując samolot od ziemi. Ładunek statyczny był niebezpieczny - mógł spowodować na przykład zapłon paliwa/wybuch podczas tankowania albo problem z elektrycznymi zapalnikami bomb...

Jednak w połowie lat 30-tych Amerykanie, a konkretnie Dunlop "wynaleźli" przewodzącą gumę, używaną powszechnie przez aliantów podczas wojny. A biały kolor na oponie kółka ogonowego na niemieckich samolotach oznaczał właśnie taki rodzaj gumy - sama biała farba niczego szczególnego nie powodowała.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6158
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez Kuba P. » piątek, 1 lipca 2011, 00:18

Kółko ogonowe z białym* pasem = uziemienie. Stosowano to nie tylko w Fw 190 ale i innych maszynach.
Koła głównego podwozia z białymi bandażami na 109 / Trop jak sądzę miały właśnie po to malowane na biało ścianki, żeby się nie nagrzewać. Druga, równoległa teoria to oznaczenie w ten sposób wzmocnionego ogumienia przewidzianego dla zestawu Trop.

*ten "biały" kolor w rzeczywistości był raczej kremowy.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Whitewall tyre.

Postprzez tankmania » piątek, 1 lipca 2011, 00:24

Jarek Gurgul napisał(a):Jednak w połowie lat 30-tych Amerykanie, a konkretnie Dunlop "wynaleźli" przewodzącą gumę, używaną powszechnie przez aliantów podczas wojny. A biały kolor na oponie kółka ogonowego na niemieckich samolotach oznaczał właśnie taki rodzaj gumy - sama biała farba niczego szczególnego nie powodowała.


W takim razie to faktycznie jest możliwe, zasugerowałem się bielą jako materiałem przewodzącym.
tankmania
 
Posty: 1074
Dołączył(a): czwartek, 22 października 2009, 03:53

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez Kuba P. » piątek, 1 lipca 2011, 00:27

Najlepiej najpierw zobaczyć jak to wyglądało. Tu opona Conti (oryginalna) w 109 G-6 fundacji Polskie Orły

Obrazek
109lair.com
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez spiton » piątek, 1 lipca 2011, 01:17

Na moje wiejskie oko, to nie bardzo widzę, jak ta opona odprowadzała ładunki z samolotu. Myślałem, że cała była z białej gumy .
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez tankmania » piątek, 1 lipca 2011, 01:20

spiton napisał(a):Na moje wiejskie oko, to nie bardzo widzę, jak ta opona odprowadzała ładunki z samolotu. Myślałem, że cała była z białej gumy .


Jarek to opisał. Biały pas to było tylko oznaczenie, a cała opona była z materiału przewodzącego prąd.
tankmania
 
Posty: 1074
Dołączył(a): czwartek, 22 października 2009, 03:53

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez Jacek Bzunek » piątek, 1 lipca 2011, 17:53

Cyz ktos moze wyjasnic z czego stworzono przewodzaca gume?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez Mecenas » piątek, 1 lipca 2011, 18:07

Jacek Bzunek napisał(a):Cyz ktos moze wyjasnic z czego stworzono przewodzaca gume?


Pewnie z jakiegoś metalu ;P
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez Jarek Gurgul » piątek, 1 lipca 2011, 19:46

Jacek Bzunek napisał(a):Cyz ktos moze wyjasnic z czego stworzono przewodzaca gume?

Do gumy dodano jakąś pochodną węgla, najprawdopodobniej węgiel amorficzny, czyli po naszemu sadzę.

Jeszcze dla sprostowania - byłem święcie przkonany, że przewodzącą gumę wynaleziono w amerykańskim oddziale Dunlopa, ale już taki pewien nie jestem. Większe szanse na to ma chyba jednak macierzysty, brytyjski oddział, więc laury za "odkrycie" nowej gumy należą się chyba Anglikom.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6158
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez spiton » piątek, 1 lipca 2011, 20:07

Fajne oponki miał też SR-71 ,-)).Obrazek
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Whitewall tyre - białe boki opony kółka ogonowego Foki

Postprzez Soris000 » piątek, 1 lipca 2011, 20:46

Akurat sadza jest jednym z podstawowych składników wszystkich produkowanych opon (pomijając opony "białe"), więc to chyba będzie jakiś inny komponent :?:
Avatar użytkownika
Soris000
 
Posty: 1405
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 13:18
Lokalizacja: Sopot

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości