Siły Aliantów w kolekcji maltańskiej wzbogaciły się o kolejny model - O.M.C* Spitfire Mk.Vb Trop w barwach 249 Dywizjony RAF, baza Ta Kali, Malta 1942. Po V-S z 1435 eskadry to drugi typowy Spit - Maltańczyk w kolekcji. Do zbudowania zostały mi jeszcze LF. Mk.Vb, Mk.IXc i oczywiście Mk.Vc...
Rys historyczny
EP706 trafił do RAF w lipcu 1942 prosto z fabryki Castle Bromwich Aircraft Factory, w następnym miesiącu znalazł się na pokładzie HMS Furious płynącego na Maltę. Tutaj trafił na stan 249 Dywizjonu. Służbę bojową pełnił do marca 1943, gdy w wyniku awarii silnika został poważnie uszkodzony podczas awaryjnego lądowania na północ od portu Valetta.
T-L EP706 był pilotowany przez wielu pilotów, ale najwięcej lotów na niej wykonał Sqn/Ldr Maurice Stephens (do którego podobno ten Spit był przypisany) i ... słynny F/O George “Buzz” Beurling. O Buzzie Beurlingu rozpisywać się nie będę (jego sylwetkę prezentowałem jakiś czas temu przy okazji Spita "S" w malowaniu malta blue, a także był On opisywany przez Janusza (Jaho63) przy okazji prezentacji Jego Spita-Maltańczyka). Wsponę tylko, że na tej maszynie Buzz uzyskał 4 zwycięstwa (po dwa BF-109 w dniu 25.09 i 10.10.1942). Tym razem skoncentruję się na sylwetce drugiego pilota.
Sqn/Ldr Maurice Stephens rozpoczął służbę w 3 Dywizjonie RAF, z którym brał udział w kampanii francuskiej 1940. W jej trakcie zestrzelił 4 samoloty wroga za co został odznaczony DFC. W trakcie Bitwy o Anglię dowodzi 232 Dywizjonem wchodzącym w skład 13 Grupy. Na Maltę przybywa we wrześniu 1942 prosto z Egiptu, gdzie latał w... 57 Grupie Mysliwskiej USAAF. Na Malcie już jako doświadczony pilot i as (do tego czasu ma na koncie 11,5 zwycięstwa, w tym dwa bombowce SM.84, które zestrzelił jako... pilot Tureckich Sił Powietrznych w 1941) obejmuje dowodzenie 249 Dywizjonu, które z czasem zamienia na dowodzenie skrzydłem HAL FAR. Konto zestrzeleń w obronie Malty otwiera w dniu 10 października 1942 uszkadzając Bf-109. W tym locie na EP706 towarzyszył mu ... Buzz Beurling, który zestrzelił dwa Bf-109 i kolejnego uszkodził. Dwa dni później sam musiał ratować się skokiem na spadochronie po celnym ostrzelaniu jego Spita przez Bf-109, chwilę wcześniej zdążył zespołowo zestrzelić Ju-88 i samodzielnie Bf-109 (pilotował Spita T-E, AB377). W sumie w trakcie walk nad Maltą Stephens zestrzelił 7 samolotów , 1 prawdopodobnie i 3 uszkodził. W/g różnych źródeł wojnę zakończył z wynikiem 17 lub 22 zestrzelonych na pewno, 3 prawdopodobnie i 5 uszkodzonych.
Budowa modelu
Proces budowy przedstawiony jest w wątku warsztatowym: viewtopic.php?f=12&t=16604
Model malowany akrylami Agamy przy pomocy coraz częściej stosowanego przez ze mnie aerografu. Wash i brudzenia wykonane przy pomocy Dark Wash'a i Neurtal Wash'a firmy MIG. Niewielkie odrapania to naniesiona suchym pędzlem srebrna "11" Humbrola. Kalki to mix liter kodowych i seriala Italeri, kokardy i fin wzięte zostały z zestawu Airfixa. Na koniec naniosłem bardzo delikatny filtr wykonany z matowego lakieru Agamy i niewielkiej ilości koloru popielato-brązowego.
*O.M.C - o mało co












