Panther F DRAGON - Das Reich

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Moderator: xenomorph

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Rayl » piątek, 8 lipca 2011, 23:57

Owszem wśród pojazdów produkcji MAN tzw "final" jest wiele różnic. Jedną z bardziej widocznych jest kamuflaż. Otóż za czołgi "MAN late" uznaje się wozy posiadające ostatnie stalowe koło. Wśród tych pojazdów są maszyny, które ja roboczo określę "early". Są to czołgi o trójbarwnym(zazwyczaj) kamuflażu posiadające pierścień pod MG oraz haki(nie wszystkie czołgi) na dodatkowe ogniwa gąsienic na wierzy. Czołgi te też posiadają osprzęt na kadłubowych zaczepach oraz schurtzeny. Za przykład podam te oto maszyny:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Natomiast czołgi, roboczo określę je, "late" posiadają uproszczony uchwyt na MG, oraz charakterystyczne zaczepy w formie "uszów". Pojazdy te charakteryzują się również dwubarwnym kamuflażem o ostrych krawędziach(o kolory toczy się spór).
To właśnie pojazdy o dwubarwnym kamuflażu nie mają tuby (sądzę, że są to ostatnie wyprodukowane maszyny). Ponadto czołgi malowane w powyższy kamuflaż nie mają osprzętu ani Schurtzenów.
Przykład:
Obrazek

Marcinie mam do Ciebie pytanko odnośnie finalnych maszyn z DB. Jakie charakterystyczne elementy posiadały te pojazdy?
Wiem, że kamo było trójbarwne. Po za tym malowano im krzyż na środku kadłuba(brak "tuby"). Jaki kolor dać za bazowy? Zieleń? Tu ciekawi mnie właśnie kwestia kadłubów "F" malowanych na piaskowo.
Zgodzę się również z Twoją opinią, iż po prostu brakło "rur" :mrgreen: .
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Reklama

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Patterson » sobota, 9 lipca 2011, 01:04

Za brak osprzętu na burtach obstawiałbym raczej szaber, niż specyfikę produkcji.

Do twojej wyliczanki dodałbym jeszcze wersję "MID" serii MAN. Są fotki Panther z dwubarwnym kamuflażem ale z miękkimi przejściami kolorów i tubą :P Także tych rur to im brakło przy końcówce produkcji.

Co do kolorystyki to MNH pierwsze zaczęło malować wozy na zielono, rozkaz dostali 20 Grudnia 44'. inne fabryki zapewne nieco później, ale co do konkretnie DB to mam wątpliwości. Oni chyba naprawdę późno przeszli na malowanie na zielono, albo mocno wspomagali się częściami, kiedyś trafiłem na jedno zdjęcie opisane jako wóz z DB, pojazd miał zdjęty pierwszy szereg kół i moim zdaniem były piaskowe. Choć z drugiej strony coraz częściej zadaje sobie pytanie czy na pewno każdy nowy wóz był piaskowy, czy braki w farbach nie wymusiły powrotu do piaskowego, choćby wspomniane kadłuby do F-ek, by na to wskazywały.

To ta fotka, zwróć uwagę na grzybki wentylacyjne na klapie silnika, kiedy takie weszły do produkcji?

Obrazek
Avatar użytkownika
Patterson

rpm2
 
Posty: 2230
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 16:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Rayl » niedziela, 10 lipca 2011, 14:11

Te grzybki wydają się być inne. Ale nic nie słyszałem o jakichś nowego typu. A czy koło napinające nie jest czasem starego typu?
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Rayl » sobota, 16 lipca 2011, 13:12

Ma ktoś może zdjęcia panther produkcji DB które ukazują sposób malowania krzyża na prawej stronie kadłuba? Mam kilka zdjęć ukazujących lewą, z prawą jest już gorzej.
Wielkie dzięki za pomoc.

Zacząłem się zastanawiać nad malowaniem panther z końca wojny na piaskowo. podzespoły panther i jagów z MNH podobnie jak kadłuby F-ek są piaskowe Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Marek Jaszczołt » wtorek, 26 lipca 2011, 21:15

Rayl napisał(a):Ma ktoś może zdjęcia panther produkcji DB które ukazują sposób malowania krzyża na prawej stronie kadłuba? Mam kilka zdjęć ukazujących lewą, z prawą jest już gorzej.

Np coś takiego może być:
Obrazek
Obrazek
I'm not lazy... I'm motivationally challenged.(Garfield)
Avatar użytkownika
Marek Jaszczołt
 
Posty: 478
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Rayl » piątek, 29 lipca 2011, 08:10

Pewnie, że może być!!! :D
Lepszych fotek nie mogłeś zamieścić :) .
Serdecznie dziękuję.
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Rayl » wtorek, 16 sierpnia 2011, 11:17

Wie ktoś może coś więcej o ślizgaczach podtrzymujących gąsienice stosowanych w ostatnich pantherach? Wiem, że takie ślizgacze stosowały zakłady M.A.N. natomiast nie mam żadnych informacji o czołgach produkcji M.N.H. i DB. Spotkałem się ze stwierdzeniem, że DB do końca produkcji używało kółek z bandażami gumowymi. Ślizgacze ukazuje kilka zdjęć uszkodzonych panther produkcji MAN. Ciekawi mnie czy było to rozwiązanie wprowadzone w tych zakładach, coś jak ostatnie stalowe koło nośne, czy też miało stać się ono rozwiązaniem standardowym. Na słynnych zdjęciach kadłubów panther F z DB ciężko dostrzec co posiadają te czołgi. W mojej pantherze zastosowałem ślizgacze i waham się czy nie zamienić je na kółka.
Kolejna kwestia to okrągłe wloty powietrza na płycie silnikowej. Wiem, że w przypadku późnych czołgów, które posiadały powiększoną osłonę po lewej stronie zakłady DB i M.N.H. stosowały prawą osłonę z trzema odbijaczami natomiast czołgi M.A.N. Nie posiadały "zwykłą" bez odbijaczy. Mojhe pytanie o czołgi wcześniejszych serii które to miały dwie płaskie osłony. Jakie zestawienie stosowano? Czy dwie z odbijaczami w DB i M.N.H. oraz dwie bez odbijaczy w M.A.N.? A może stosowano jeden i drugi typ na konkretnym czołgu niezależnie od zakładów?

Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Patterson » wtorek, 16 sierpnia 2011, 14:03

Pozwolę sobie zacytować Jentza:

"At the end of the production run, M.N.H had replaced the rubber tire return roller with a cast steel Gleitschus (skid shoe) (Fgst.Nr. 129113)... Rubber tire return rollers were still being installed at M.A.N at the end of the war"

Zatem takie ślizgacze stosował tylko MNH, niestety nie wspomina nic o DB, dlatego przyjąłbym, że też pozostał przy rolkach.
Avatar użytkownika
Patterson

rpm2
 
Posty: 2230
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 16:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panther F DRAGON - Das Reich

Postprzez Rayl » wtorek, 16 sierpnia 2011, 21:18

Patterson napisał(a):...Zatem takie ślizgacze stosował tylko MNH....

MAN także:
Obrazek
Miałem gdzieś foto ze zbliżeniem ślizgacza u tej MANowskiej panthery. Ewidentnie ślizgacz widać.

Co do DB to stosowali kółka do końca. Mam dylemat czy w mojej pantherze F zmieniać :?: :?: :?:
Co proponujesz?
Pzdr

Oto wspomniane zdjęcia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Miałem jeszcze gdzieś na starym kompie zdjęcie wyostrzone tego fragmentu z pomocniczymi liniami.
Zaczynam mieć dylemat z tym DB. Pooglądam dziś kadłuby panther f. Możne jakimś cudem dostrzegę ten detal :mrgreen:
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Poprzednia strona

Powrót do Pojazdy wojskowe - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości