Malowanie nocnych myśliwców Luftwaffe

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Malowanie nocnych myśliwców Luftwaffe

Postprzez Rayl » czwartek, 6 października 2011, 09:27

Witam,
ostatnimi czasy w kręgu moich zainteresowań znalazły się nocne myśliwce Luftwaffe z lat 1944-45 i póki co staram się zdobyć troszkę wiedzy merytorycznej na ich temat :) . Najmniej informacji jest o sposobie ich malowania. Interesuje mnie to czy pod koniec wojny zaniechano stosowania RLM 22 na spodnich powierzchniach? Aktualnie mam na warsztacie Bf-110 G-4 edka - o jego "cudowności" jedna sobie daruję :mrgreen: - i interesuje mnie czy zdarzały się późne bf 110 z czarnymi spodami? Nie ukrywam, iż ten typ malowania podoba mi się najbardziej i chciałem wydłubać maszynę malowaną wg takiego schematu. Z obserwacji zdjęć Ju-88G i Bf 110 z końca wojny doszedłem do wniosku, że przeważająca większość malowana była w RLM 76 po całości a następnie uzupełniano kamuflaż najczęściej RLM 75 bądź RLM 75/74. Wśród he 219 zdarzają się nieliczne z czarnymi spodami i są to najczęściej A-2, raczej z początkowych serii. Zastanawiałem się nad opcją, że konkretne zakłady produkcyjne stosowały odmienne malowania spodów kadłuba, jednak RLMowych 22 ;o) jest bardzo mało
Czy może zastosowanie spodów w kolorze RLM 76 miało ułatwić identyfikację myśliwca artylerii przeciwlotniczej gdy ten został złapany przez reflektor? - RAF stosował czarne spodnie malowanie do końca wojny na swoich nocnych maszynach.
O ile malowanie górnych powierzchni w schematy RLM 76/75 czy też RLM 76/75/74 jest zasadne, gdyż cząstko malowaniem starano się "stworzyć obraz warstwy chmur" o tyle jasne spody są troszkę dziwne. Najbardziej zasadne wydaje mi się tu uproszczenie schematu malowania. Ciekawym jest jednak fakt pomalowania nocnych Me 262B-1/U1 wg schematu z RLM 22. Jeśli ktoś ma jakieś info to zachęcam do wnoszenia uwag :D .

Pozdrawiam

Paweł
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Reklama

Re: Malowanie nocnych myśliwców Luftwaffe

Postprzez MIRO » czwartek, 6 października 2011, 12:41

Rayl napisał(a):Interesuje mnie to czy pod koniec wojny zaniechano stosowania RLM 22 na spodnich powierzchniach?

Czasem stosowano, ale raczej już w jednostkach. Przykładem może być G-4 o oznakowaniu C3+BR z 7./NJG4. Ten samolot ma czarny spód skrzydeł i do połowy gondole silnikowe. Jego fotkę możesz zobaczyć w Famous Airplanes nr 41 na 77 stronie

Obrazek
żródło j.w.
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1743
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 09:36
Lokalizacja: Opole

Re: Malowanie nocnych myśliwców Luftwaffe

Postprzez Kuba P. » piątek, 7 października 2011, 18:45

Dość często można spotkać malowane na czarno jedno skrzydło (prawe?) od gondoli silnikowej do końca
Tu ładny przykład:

Obrazek
Monogram 1986
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Malowanie nocnych myśliwców Luftwaffe

Postprzez Rayl » niedziela, 9 października 2011, 14:47

Spotkałem się w materiałach z takim pojedynczym czarnym skrzydłem :D. Nasuwa się szkolne pytanie "... o co chodziło poecie..." :mrgreen:. Ja chciałem wykonać mojego Bf-110 jako maszynę ostatnich serii tzn. z radarem SN-2d oraz z późnymi tłumikami płomieni. Eduard zamieścił malowanie takiej właśnie maszyny. Jest ona na ironię jasna tzn. cała w RLM 76 z nielicznymi plamkami w kolorze rlm75. Może ktoś ma zdjęcia innych maszyn o takiej konfiguracji.
Mam jeszcze zapytanie czy na nocnych maszynach stosowano kolory RLM 81/82/83 do kamuflażu " z plamkami" na górnych powierzchniach?
Avatar użytkownika
Rayl
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 14 października 2010, 09:26

Re: Malowanie nocnych myśliwców Luftwaffe

Postprzez Kuba P. » sobota, 15 października 2011, 23:34

Rayl napisał(a):Ja chciałem wykonać mojego Bf-110 jako maszynę ostatnich serii tzn. z radarem SN-2d oraz z późnymi tłumikami płomieni. Eduard zamieścił malowanie takiej właśnie maszyny. Jest ona na ironię jasna tzn. cała w RLM 76 z nielicznymi plamkami w kolorze rlm75. Może ktoś ma zdjęcia innych maszyn o takiej konfiguracji.


Dość wysoko postawiłeś wymagania, fajny samolot masz na myśli ale ze zdjęciami jest nieco trudniej.
W każdym razie ten samolot, o którym wspominasz, to maszyna W.Johnena znajdująca się na złomowisku w Neubiberg. On jest na moje oko nie tyle cały jasny co może nosić standardowe późne uproszczone malowanie - spód i boki jasne 76, góra i wierzch kadłuba RLM 75. Na to ma naniesoną "siatkę" farbą RLM 76, takie odwrócone plamkowanie ciemne na jasnym tle w rzeczywistości efekt rozjaśnienia ciemnej góry kadłuba.

To ta fura:

Obrazek

Inny ciekawy przykład późnego G-4 z SN-2d i wydechem Eberspächer:

Obrazek

Malowanie ciekawe, niestety nie wiadomo nic więcej o oznakowaniu samolotu.

Jest też seria znanych zdjęć zniszczonych Bf 110 G-4 w zakładach Luther, przy czym widać również wydech Eberspächer ale dla odmiany samoloty nie mają anten radaru (docelowo miał to być FuG 218 Neptun)...(fot. Monogram Close-Up 18, Bf 110 G).
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości