BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » wtorek, 11 października 2011, 21:30

Maćku przyznam się że to duża zasługa kolegi z forum - wreszcie obczaiłem aparat ( tryb manualny), zmieniłem tło i zrobiłem coś w stylu mini studia - co ciekawe używam tylko jednej lampki i dwóch płyt z folią aluminiową aby odbijały światło.

Odnoście frezów - dziękuję za informację, nie przypuszczałem że będą lepsze :)

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Reklama

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez powerpablo » środa, 12 października 2011, 11:29

Twoja relacja warsztatowa jest na wysokim poziomie i prowadzona wzorowo.

Tak 3mać

pozdrawiam
Paweł
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
powerpablo
 
Posty: 809
Dołączył(a): środa, 2 września 2009, 20:41
Lokalizacja: Łomża

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » czwartek, 13 października 2011, 11:16

Dziękuje bardzo :)

Odcinek 5

Szpachlowanie

Elementy zawieszenia wycinam z ramek obcęgami - ucinając w połowie wlewki.
Obrazek

Następnie za pomocą skalpela ucinam resztę wlewki - ale uwaga - nie do samego końca części, ale zostawiając minimalnie wystająca wlewkę na części. Umożliwia to dokładne wypiłowanie na gładko miejsca gdzie była wlewka, bez obawy że uszkodzimy samą część ucinając na mocno wlewkę skalpelem.
Obrazek

Następnie za pomocą pilnika i gąbek 3M szlifuję części - wystające ślady po wypychaczach szlifuję na gładko i usuwam szwy.
Do usuwania szwów z ciężko dostępnych miejsc używam kawałków papieru wodnego o różnej gradacji.
Obrazek
Obrazek

Gdy mam tak obrobione części, nadchodzi czas na szpachlowanie.
Obrazek

Ja używam szpachli Gunze mieszanej z cyjanoakrylem. Zmieszanie obu składników powoduje brak zapadania się szpachli, co bardzo ułatwia życie, bo szpachlujemy raz a nie dziesięć razy.
Uwaga- szpachlę z cyjanoakrylem mieszamy małymi porcjami - na każdy wypychacz czy dwa mieszamy nową porcję. Dodanie cyjanoakrylu do szpachli powoduje że zasycha ona szybciej powierzchniowo.
Obrazek

Tak u mnie wyglądają wyszpachlowane części - nie nakładam za dużo szpachli - tylko tyle by został niewielki nadmiar do zebrania pilnikami i gąbkami - nie ma co sobie życia utrudniać.
Obrazek

Po 24godzinach większość części można już spokojnie szlifować ( poza dyferencjałem - tam było więcej szpachli). Znów w ruch idą pilnik i gąbki 3M.
Obrazek

Na dzień dzisiejszy tyle.

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez powerpablo » czwartek, 13 października 2011, 11:56

No Tomek Twój wątek będzie miał kilkadziesiąt stron jak tak dalej będziesz opisywał, ale mi to się podoba.
Bardzo szczegółowo i konkretnie. A patent z CA i szpachlówką dość ciekawy i wdrążę go w życie :D

pozdrawiam
Paweł
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
powerpablo
 
Posty: 809
Dołączył(a): środa, 2 września 2009, 20:41
Lokalizacja: Łomża

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez draz » czwartek, 13 października 2011, 13:41

Widzę, że używasz szpachlówki Mr. White Putty. Kupiłem ją ostatnio, kierując się tym, że jest to szpachlówka szybkoschnąca. Nie spodziewałem się jednak, że zasycha w chwili nabrania z tubki i przenoszenia na model. Twoja też tak ma, czy ja trafiłem jakiś bubel.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 09:44
Lokalizacja: Katowice

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » czwartek, 13 października 2011, 13:59

draz moja też tak ma - zachowuje się na nakładanej części jak masa dwuskładnikowa, tyle że nie za bardzo chce się lepić... generalnie większość rzeczy szpachluję CA, a tej używam od od czasu do czasu. Poczekam jednak aż wykończę ją całkowicie i przerzucam się na dwuskładnikową Tamiya szybkoschnąca.

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez Kazik » czwartek, 13 października 2011, 14:09

Bardzo dobrą szpachlówką jest światłoutwardzalna Tamiya.
Szybko schnie pod jarzeniówką np., dobrze się nakłada , jest dość twarda po zastygnięciu i fajnie się obrabia. Przy tym wcale nie śmierdzi.
Ostatnio jej często używam.
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez draz » czwartek, 13 października 2011, 14:11

Ja się właśnie przesiadłem z dwuskładnikowej Tamiyi, bo miałem dwa problemy - dobór odpowiedniej ilości utwardzacza, stąd zakupiłem wagę, jednak czuję, że dokładność 0,01gr nie wystarczy, a dwa, to strasznie mocno zasychała na zakrętce, więc po kilkukrotnym użyciu musiałem wycisnąć ją do słoiczka i tam po czasie też sama całkowicie skostniała. Ale polecam, fajna rzecz. Do tego jeszcze strasznie capi, a ja wrażliwy nie jestem, lakierami malowałem bez maski, to jednak to jest w moim odczuciu najmocniejszym modelarskim śmierdzielem.

Może tę z Gunze trzeba potraktować retarderem.

O światłoutwardzalnej Tamiyi też myślałem, ale jeszcze nie spotkałem nigdzie.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 09:44
Lokalizacja: Katowice

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » czwartek, 13 października 2011, 19:16

"Zanudzania" ciąg dalszy...

Odcinek 6
amortyzatory i sprężyny

Amortyzatory i sprężyny to te miejsca, które są bardzo uciążliwe do oczyszczenia z szwów i wypychaczy.
Tak wyglądają te części wycięte z ramek:
Obrazek

Tradycyjnie - pilnik i gąbki ścierne w ruch by usunąć wlewki i ślady po wypychaczach.
Szwy między pierścieniami sprężyny szlifuje za pomocą kawałka złożonego na pół papieru wodnego.
Obrazek

Następnie zabieram się za usuwanie wypychaczy. Większość z nich jest wystająca, więc nie ma problemu z całkowitym ich usunięciem. Są jednak takie, które wystają połowicznie i mimo oszlifowania trzeba je szpachlować. Ja używam do tego celu cyjanoakrylu- szybko schnie, łatwo się nakłada i bardzo dobrze szlifuje.
O tym miejscu mowa:
Obrazek

Następnie zabieram się za urealnianie samej sprężyny. Jej kształt jest taki [ a powinien być taki (. Łatwo to zmienić za pomocą skalpela i papieru ściernego.
Skalpelem delikatnie zaokrąglam krawędzie sprężyny - górną i dolną.
Obrazek

Następnie papierem ściernym wyrównuję powierzchnie.
Obrazek

Tak wygląda porównanie zaokrąglonej sprężyny ( z lewej ) i pudełkowej ( z prawej ).
Obrazek

Niestety, czasami zdarza się że producent odlewając części daje ślad po wypychaczu w bardzo niewygodnym miejscu - na jednej z obręczy sprężyny. Pokaże jak można to w prosty sposób usunąć.
Tak wygląda ów problem:
Obrazek

Następnie za pomocą skalpela odcinamy cienkie plasterki plastiku po obu stronach obręczy sprężyny.
Obrazek

Na koniec z pomocą papieru wodnego wyrównuję naprawiane miejsce.
Obrazek

Tak wygląda to wszystkich w/w zabiegach:
Obrazek

Tym sposobem mamy przygotowane wszystkie części do malowania, a niektóre z nich do szpachlowania. Do szpachlowania kwalifikują się pokaźne jamki skurczowe na amortyzatorach przednich.
Obrazek

Aktualnie amortyzatory przednie są już po szpachlowaniu - czekają na szlifowanie. Usunięte zostały też ostatnie szwy z amortyzatorów, które można jeszcze było dostrzec na zdjęciach.

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez zmorka » czwartek, 13 października 2011, 20:19

Bardzo fajnie prowadzisz cały warsztat, podoba mi się, z pewnością wiele "chwytów" nie tylko ja wykorzystam podczas budowy swoich modeli, czekam na więcej :) .
zmorka
 
Posty: 467
Dołączył(a): poniedziałek, 1 lutego 2010, 21:33

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez DarkWing » czwartek, 13 października 2011, 20:26

Jeśli w takim stylu dotrwasz do końca to powinieneś zgarnąć nagrodę specjalną za relację ;o) .
Do tego Twój warsztat powinien być przeniesiony po konkursie do specjalnego działu jako poradnik dla początkujących i nietylko.
Gratuluję samozaparcia i również gorąco kibicuję.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Sławek (DarkWing)
Avatar użytkownika
DarkWing

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 757
Dołączył(a): niedziela, 2 października 2011, 14:39
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 13 października 2011, 22:03

MesserDesign napisał(a):Następnie za pomocą skalpela ucinam resztę wlewki - ale uwaga - nie do samego końca części, ale zostawiając minimalnie wystająca wlewkę na części. Umożliwia to dokładne wypiłowanie na gładko miejsca gdzie była wlewka, bez obawy że uszkodzimy samą część ucinając na mocno wlewkę skalpelem.
Obrazek

Chyba to niepotrzebne dodawanie sobie roboty, skoro ja w 1:72 nie niszczę części wycinając skalpelem przy brzegu, to w 1:24 jest to trudniejsze. Ze zdjęcia można wywnioskować, że masz zbyt zużyte ostrze i to jest przyczyną uszkodzeń.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » czwartek, 13 października 2011, 23:42

piotr dmitruk ja nie napisałem że mam z tym problem, ale że takie rzeczy się dzieją - to jest tutorial dla początkujących.
Mnóstwo zdjęć już się naoglądałem, jak to modelarze ucinają kawałek części " bo tak szybciej"...
Ułamany czubek ostrza o długości 0,5mm naprawdę nie czyni go mocno zużytym - nie ma na nim ani zadziorów ani wystrzępień - stąd moje pytanie skąd taki wniosek - bo na zdjęciu tego nie ma ( zadziorów, wystrzępień itd) - ?

Weź proszę pod uwagę, że piszę tą relację z założeniem "dla początkujących" i dlatego opisuje zagrożenia i metody by ich uniknąć, ok ;o)

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez DesChi » sobota, 15 października 2011, 10:05

Nie będę oryginalny fajny warsztacik. Z paru "patentów" już skorzystałem przy budowie mojego Ferrari. Czekam na ciąg dalszy. Kawał dobrej roboty.
Avatar użytkownika
DesChi
 
Posty: 14
Dołączył(a): wtorek, 20 września 2011, 23:26

Re: BMW Z3 - Tamiya - 1/24 - STANDARD

Postprzez MesserDesign » wtorek, 18 października 2011, 16:16

Witam,

Odcinek 7
Podwozie, układ wydechowy itd

Ostatnie elementy jakie zostały do przygotowania to: podwozie, układ wydechowy, wnęka koła zapasowego, rozpórki oraz tarcze hamulcowe.
Elementy wycięte z ramek.
Obrazek
Obrazek

Następnie za pomocą skalpela, pilnika i gąbek 3M oczyściłem i oszlifowałem części.
Większość szwów jest tak delikatna, że praktycznie ich nie widać - bardzo to ułatwia pracę.
Tarcze hamulcowe posiadały bardzo płytkie ślady po wypychaczach - postanowiłem zatem je zeszlifować.
Obrazek

Kolejną rzeczą wymagająca nieco większego wkładu pracy był układ wydechowy. O ile szwy były łatwe do usunięcia, o tyle ślady po wypychaczach, już nie bardzo - głębsze niż na tarczach.
Obrazek
Obrazek

Tym razem postanowiłem je zaszpachlować cyjanoakrylem. Pomocna będzie tutaj wykałaczka - do precyzyjnego nakładania cyjanoakrylu.
Obrazek

Nalewam na wypychacze kropelkę w/w kleju "z górką" i odkładam do wyschnięcia.
Obrazek

Po wyschnięciu szlifuje na gładko. Klej cyjanoakrylowy jest twardy po wyschnięciu i doskonale sprawdza się w roli szpachli.
Tym sposobem mam wszystkie części podwozia przygotowane pod podkład.
Obrazek

Kolejne odcinki dotyczyć będą już wnętrza, przy którym również będzie troszkę pracy.

Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 21:40

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości