Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » niedziela, 25 grudnia 2011, 18:32

Cześć, upatrzyłem sobie taką nietypową/prototypową Fokę. Jest to maszyna o nr. fabrycznym 170003, przebudowana z typowego A-8. Na tej maszynie testowano wiele konfiguracji: co najmniej dwa zespoły silnikowe 9-8213 E z Jumo 213 A i 213E, z działkami Mk 103 w nasadzie skrzydła itp.

Przejrzałem tematy związane z Edkową Foką i mam nadzieję że się nie wyłożę merytorycznie, ale oczywiście wszelkie sugestie są mile widziane z mojej strony.
Zacząłem od przeszczepienia wylotu łusek z zewnętrznych działek z dragonowego A-8.
Szukałem jakiejś fotki, na której było by widać dobrze ten element ale jakoś nie znalazłem.
Obrazek
Właściwie trochę głupio zrobiłem, mogłem kupić Edkowego łikenda A-8 za 4 dychy i miałbym trochę mniej roboty, ale... znalazłem jakiś złom pogryziony przez psa.
Skrzydła od Dragona nie shodzą się z Edkiem - są za wąskie w okolicach klap.
Wrzucam fotkę V53, której wcześniej nie znałem a znalazłem w Focke Wulf Fw 190 - Ta 152 Heinza Nowarry. Samolot ten przechodził rozliczne metamorfozy np. są fotki z zamalowanym kodem DU JC - czy możliwe że to działania cenzora?
Zespół silnikowy w pierwotnej formie moim zdaniem pomalowany był czymś w rodzaju RLM02, a wlot do sprężarki, pokrywa Mg 131 i górma pokrywa silnika pozostały w barwie metalu.
Obrazek
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Reklama

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Kuba P. » środa, 28 grudnia 2011, 10:04

No, bardzo wspaniały koncept. Ambitnie, fajnie.
Z tym przeszczepem skrzydła z Edkowej A-8 to nadal jest doskonały pomysł, bo tak czy siak wypada jeszcze podmienić ten panel między wnękami kół. Możesz przeszczepić z Dragona ale jakbyś wstawił cały płat z A-8 to miałbyś z głowy problem z wpasowywaniem wstawek z Dragona w rejonie zewn. działek i ewentualnym pasowaniem tego wihajstra między wnęki. Przeszczepik tylko w rejonie krawędzi natarcia i gotowe.

Ale to co masz teraz też spokojnie da radę wyprowadzić, jak masz Dragona na przeszczepy. Podmień sobie osłonę kabiny, podwozie tylne.

Jaki masz plan na statecznik, poprawiasz czy podmieniasz?
Jakbyś szukał właściwego fotela do kabiny to polecam SBS (Karaya ma w swojej ofercie).
Będziesz coś poprawiał ze śmigłem?

Ekstra jest ten temat, będę zaglądał z zaciekawieniem.
Powodzenia.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » środa, 28 grudnia 2011, 13:57

Zastanawiałem się na przeszczepieniem panelu między wnękami podwozia, ale mam wrażenie że w A8 i D wyglądało to różnie. W A8 w tym miejscu był wylot rur wydechowych, znajdowały się tam deflektory, które miał uniemożliwić przepalenie opon w czasie startu i lądowania. W Dorze takiej obawy nie było i moim zdaniem panel był inny. Najlepiej zrobiła to Hasegawa w Dorze 1/32. Oczywiście mogę się mylić, bo ten element mógł występować w różnych formach. Niemniej coś musiałem zrobić bo propozycja Edwarda wygląda mało prawdopodobnie. Wkleiłem tam kawałek płytki polystrenowej. Fotki wrzucę jak już będzie coś widać. Więcej elementów przeszczepiać raczej nie będę, bo trochę szkoda mi kompletnych zestawów Dragona. Postaram się maksymalnie skorzystać z tego co jest w zestawie. Także statecznik jakoś sobie wyskrobię, do fotela jeszcze nie dotarłem, a owiewkę ma vacu do Tamiy - może będzie pasować. Śmigło zainstalowane jest w ściętym kołpaku, prawdopodobnie śmigło też było przystosowane do strzelania przez wał - czyli możliwe że to Junkers VS9. Na pierwszy rzut oka, da się wypiłować. Fotela jeszcze dokładnie nie oglądałem, ale wygląda że jest za płytki - wchodziłem na stronę Karaya, ale nie znalazłem żadnego "sercza" i rzuca errorami.
Pozdrawiam i dziękuję za trzymanie ręki na pulsie ;o)
Ps. Kiedy planujecie z Maćkiem wypuścić korektę Dory?
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Kuba P. » środa, 28 grudnia 2011, 14:29

Gujos napisał(a):Zastanawiałem się na przeszczepieniem panelu między wnękami podwozia, ale mam wrażenie że w A8 i D wyglądało to różnie. W A8 w tym miejscu był wylot rur wydechowych, znajdowały się tam deflektory, które miał uniemożliwić przepalenie opon w czasie startu i lądowania. W Dorze takiej obawy nie było i moim zdaniem panel był inny.


Logicznie rzecz biorąc masz rację. Ale jak to zwykle bywa, proza życia nieco się logiki nie trzyma :)
Jest gdzieś (Dorabook albo Yellow 10) zdjęcie tego panelu i chyba podpisany jest jako element z Dory. Są też ze 2-3 zdjęcia z epoki które pokazują ten element. Zobaczę w domu i jak się uda to Ci zeskanuję. Zerknę też do Ersatzteil-Liste. Ale to jak wrócę do domu.
Dodatkowo tu możnaby się zastanowić jak daleko sięgnęła przeróbka tego miejsca skoro płatowiec to przebudowany A-8...
Jest pole do popisu dla wyobraźni i analizy zdjęć.

Gujos napisał(a):Śmigło zainstalowane jest w ściętym kołpaku, prawdopodobnie śmigło też było przystosowane do strzelania przez wał - czyli możliwe że to Junkers VS9. Na pierwszy rzut oka, da się wypiłować.


Mi to wygląda raczej na VS 111:

Obrazek
Obrazek

Masz dostęp do Japo o Dorach? Tam jest ten samolot też opracowany.

Gujos napisał(a):Fotela jeszcze dokładnie nie oglądałem, ale wygląda że jest za płytki - wchodziłem na stronę Karaya, ale nie znalazłem żadnego "sercza" i rzuca errorami.


Oj ten fotel Eduarda zupełnie nie oddaje rzeczywistości. Brzydki jest jak pogoda dziś za oknem.
To o czym ja myślę wygląda tak:

Obrazek
http://www.sbsmodel.com/resinsets

Gujos napisał(a): Kiedy planujecie z Maćkiem wypuścić korektę Dory?


Trudno mi powiedzieć na chwilę obecną.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » środa, 28 grudnia 2011, 16:03

Zajrzałem do Yellow 10 i... o zgrozo ten panel jest bardzo podobny do tego w modelu Edka (pomijając pojedynczy wylot łusek).
Wprawdzie to D13 i ten element na pewno różni się od tego z D9. W sumie to dobra wiadomość, bo to oznaczałoby że z zestawu Edka można zrobić w miarę przyzwoitego D12/D13. Kupując Yellow 10 dostałem również kalki EC 19, jest tam miedzy innymi prototyp D12 CS IA, który mam nadzieję pójdzie na drugi ogień.
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Kuba P. » środa, 28 grudnia 2011, 16:52

Gujos napisał(a):Zajrzałem do Yellow 10 i... o zgrozo ten panel jest bardzo podobny do tego w modelu Edka (pomijając pojedynczy wylot łusek).
Wprawdzie to D13 i ten element na pewno różni się od tego z D9. W sumie to dobra wiadomość, bo to oznaczałoby że z zestawu Edka można zrobić w miarę przyzwoitego D12/D13.


Oj nie nie, uwaga bo tu jest dość podstępny problem - ten panel podobny do tego co robi Edek i pokazany w Yellow 10 to oryginalna część właściwa dla D-13.
W D-9 ten panel był właśnie inny, spróbuję Ci wieczorem pokazać.

Problem wziął się stąd, że po wojnie w USA zachowały się dwie Dory. D-13 słynna Yellow 10 i D-9, maszyna produkcji Fieselera, praktycznie zwyczajny seryjny D-9.
Przez lata składowania samolotów doszło do zamiany skrzydeł. Po prostu do D-9 ktoś przymocował płat oryginalnie należący do D-13 i tak samolot trafił na ekspozycję. Spowodowało to błędy w modelach (np. Tamiya w skali 1:72 czy pierwszym wydaniu 1:48) wynikające z kopiowania eksponatów muzealnych. Trimaster natomiast zrobił poprawnie, jak masz jakąś Dorę Trimastera, Dragona, Italeri to zerknij tam na skrzydła. Tamiya wydała nawet skorygowany zestaw D-9 w skali 1:48 właśnie uwzględniając ten poprawny panel między wnękami kół (inne błędy zostały).

W Yellow 10 Crandall to opisuje i pokazuje, musisz dokładnie poszukać i powinno Ci się wszystko rozjaśnić.

Natomiast niezłego D-12/D-13 z Edka zrobisz bez większej gimnastyki, tylko że z wydania D-13 :)
Oczywiście korekty - a jakże - są niezbędne ale masz poprawny wybrzuszony kadłub nad silnikiem, masz właściwe w miarę skrzydła, masz coś na kształt śmigła VS-9 itp.

CS+IA - gratuluję dobrego smaku. Sam mam chęć na ten samolot, szczególnie że wyszło ostatnio jedno nowe zdjęcie no i mam jeszcze sprzed lat stare Eaglowe kalkomanie, chyba właśnie te same o których piszesz.

W każdym razie przestudiuj jeszcze Yellow 10 pod kątem tego panelu i powinno Ci się wszystko ładnie wyjaśnić.

Pozdrowienia!
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Kuba P. » środa, 28 grudnia 2011, 19:43

Zgodnie z obietnicą, garść konkretów.
Najpierw zdjęcie z książki Yellow 10 wraz z podpisem:

Obrazek

Teraz rysunki z katalogu części Fw 190 D.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Katalog przewiduje w pełni zakryte podwozie dla wersji niewyposażonej w pylon ETC 504 oraz podwozie niezakryte w pełni dla wersji wyposażonej w pylon. Rysunek 1 i 2 odpowiadają rzeczywistości, tj pokazany jest element stosowany w seryjnych D-9 wraz z umieszczeniem. Rysunek trzeci przedstawia element zaprojektowany analogicznie jak we wcześniejszych 190 A-1 - A-6 wyposażony w zawiasy dla klapek podwozia. Takiego elementu do dziś nie zidentyfikowałem na żadnej z D-9. Zostaje wyłącznie wariant z rys. 1 i 2.
Katalog części pokazuje ten produkcyjny element dzielony na dwie części, co znajduje swoje odzwierciedlenie na zdjęciu oryginału. Wygląda to jakby dostawki do tego elementu dla w pełni zakrywanego podwozia a w praktyce produkowano coś takiego jak wyżej.
To oczywiście dotyczy seryjnych D-9. Ty robisz prototyp i należy postawić pytanie, czy to co wyżej pokazałem dotyczy także Twojego samolotu.

Moim zdaniem jak najbardziej.
Na zdjęciach DU+JC (przynajmniej dwóch mi znanych) widać te blaszki - deflektory mające chronić opony przed żarem spalin z dolnych rur silnika BMW - czyli rozwiązanie oryginalne jak z A-8.
Na zdjęciu samolotu podczas przebudowy widać te jak wyżej nazwałem dostawki zdemontowane, wszystko zgodnie ze sztuką.
Dlatego dla V53 w tej konfiguracji obstawiam za jak najbardziej poprawne rozwiązanie takie, jak pokazane wyżej na rysunkach z ETL dodatkowo wyposażone w te blaszki typowe dla gwiazdowych maszyn zaś przejście między osłonami silnika a spodem skrzydła wygląda na jakieś doraźnie kombinowane.
Dla maszyn seryjnych zaś blaszek nie było a ten element przechodzący między dołem osłon silnika a spodem kadłuba przed wnękami podwozia był bardziej gładki i aerodynamicznie dopracowany - widać go na tym ostatnim dolnym rysunku tuż przed elementem zaznaczonym cyfrą 10.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » czwartek, 29 grudnia 2011, 11:20

Spróbuję jeszcze trochę zagmatwać i wrzucę fotki V53 z... pełnymi pokrywami podwozia. To kolejna metmarfoza tej maszyny, bez zewnętrznych MG 151, pomalowanymi częściowo pokrywami silnika, i zamalowanym kodem na kadłubie (na skrzydłach pozostał nie ruszony).
Można się pogubić, w kazdym razie dzięki z to co wrzuciłeś.
Pozdrawiam.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Kuba P. » czwartek, 29 grudnia 2011, 11:29

Z pamięci nie chcę rzeźbić, sprawdzę w domu, ale wydaje mi się, że albo to inny prototyp albo DU+JC po przebudowaniu, być może już do roli prototypu Ta 152 B (oznaczenie się zmieniło, nie pamiętam który to był Versuch, sorry).
W każdym razie V53 była przebudowana, dostała inny silnik i dość mocno zmieniła się konfiguracja.
Zakręcone są te prototypy i wolę się posiłkować literaturą, żeby nie wprowadzić w błąd. Sprawdzę w domu.

Zwróć jeszcze uwagę na klapki regulujące przepływ powietrza przez chłodnicę - tu masz klasyczne, takie jak w produkcyjnych D-9/11/13 a V53 z wcześniejszych zdjęć ma nieco inaczej wykonane klapki, pełne, bardziej skomplikowane. Coś podobnego w wykonaniu jak te z Ta 152 E i H.

Ty jak rozumiem chcesz zrobić V53 z kodem DU+JC i czterema MG w skrzydłach jak wyżej pokazałem?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Kuba P. » czwartek, 29 grudnia 2011, 18:59

Ok, sprawdziłem, masz rację - to V53 jeszcze przed przemianowaniem na V68 ale już po usunięciu kodu rej. i bez zewn. działek.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » czwartek, 29 grudnia 2011, 19:50

Oczywiście będę robił tego "pierwotnego" V53. Co do śmigła miałeś rację to VS111 - wydawały mi się jakieś ucięte na końcówkach, szkoda że Quickboost robi takie w 1/32 do Stuki, a nie 1/48.
Pozdrawiam
Ps. czy to normalne że pomimo logowaniu przy wejściu na forum, po napisaniu postu muszę się ponownie logować i tracić to co napisałem :evil:
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » poniedziałek, 2 stycznia 2012, 20:10

Piłowałem śmigło, i jest chyba lepiej?
Edward:
Obrazek
Obrazek
Spiłowane
Obrazek
Obrazek
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez piotr dmitruk » poniedziałek, 2 stycznia 2012, 20:24

Gujos napisał(a):Ps. czy to normalne że pomimo logowaniu przy wejściu na forum, po napisaniu postu muszę się ponownie logować i tracić to co napisałem :evil:

U mnie było to kiedyś normalne w IE, w innych przeglądarkach ustało.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » poniedziałek, 2 stycznia 2012, 20:38

U mnie było to kiedyś normalne w IE, w innych przeglądarkach ustało.

O, to by się nawet zgadzało, normalnie z internetu korzystam przez Firefoxa pod Linuxem, ale pracuję na gołym Windows i zdarza mi się od czasu do czasu odpalić IE.
Pozdrawiam
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Re: Fw 190 v53 - Eduard 1/48 - open

Postprzez Gujos » piątek, 13 stycznia 2012, 19:15

Znalazłem jeszcze jedną fotkę tej maszyny z żaluzjami chłodnicy podobnymi do tych z D-9.
Obrazek
Nie ma ujęcia z drugiej strony, ale pomyślałem że ta nieruchoma mogła pojawić się później i zrobiłem wszystkie wychlone (z puszki po piwie).
Obrazek
Dorbiłem wyrzutnik łusek i wypiłowałem kołpak, uprzednio wklejając plastikowy pręcik, dodający materiał na wypiłowanie wklęsłego stożka.
Obrazek
Obrazek
Poszukuję fotki/rysunku ściany ogniowej KI-84.
Avatar użytkownika
Gujos
 
Posty: 645
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 11:01
Lokalizacja: W-wa

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości