StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Relacje z budowy, porady, zestawy, nowości dotyczące dioram - to właśnie tutaj.

StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » wtorek, 10 lipca 2012, 18:39

Witam serdecznie.
Po wielu godzinach czytania tego wspaniałego forum, postanowiłem założyć własny wątek z pracą, którą zamierzam - jeśli tylko dam radę - zrobić. Jest to mój pierwszy projekt, dawno dawno temu :) bawiłem się w sklejanie modeli z plastiku (zawsze II w.ś.), ale jeśli chodzi o dioramę to będzie dla mnie całkowicie coś nowego - nawet nie wspomnę, że będzie to moje pierwsze malowanie aerografem i używanie tych wszystkich technik o których tak przyjemnie mi się czytało na tym forum (szczególnie o pracach "rollingstones"). Z góry chciałbym wszystkich przeprosić, że projekt może trwać bardzo długo (niestety praca zawodowa nie idzie w parze z czasem wolnym,a i poczytać o tych wszystkich cudach na forum też trzeba)i za moje laickie pytania. Za to proszę o wszelką możliwą pomoc w tym projekcie (bardzo chciałbym aby wyszedł), za którą już z góry serdecznie dziękuję. Nawet nie wiem dlaczego jako pierwszy model wybrałem StuG IV i to z takimi dodatkami. Inspiracją do projektu było to zdjęcie
Obrazek
Na pierwszy ogień idzie StuG IV firmy Dragon (mam nadzieję, że ta wersja jest dobra), zwróciłem uwagę na drobne elementy przy lampie, błotniku, stanowisku kierowcy i że zdjęcie opisuje StuG IV z wiosny 1944 z frontu włoskiego 914 StuG Brigade. Na zdjęciu widać, że StuG jest w dobrej kondycji z wieloma dodatkowymi osłonami, w tym z małą betonową wylewką ,boczne ekrany pancerne oraz zimmerit, który był stosowany do końca września 1944. Na gąsienicach chyba widać, obok młotka, zmodyfikowaną podporę lufy, co może również świadczyć o tej wersji. Przyjmując tego StuGa jako model Dragona Late Production, o szczegóły mam zamiar zadbać wzorując się na naszym StuGu z Poznania. Duży problem mam z rozpoznaniem ciężarówki ze zdjęcia. Obejrzałem wiele zdjęć i już prawie mam faworyta, ale jak ktoś z forumowiczów da znać co to za ciężarówka to będę wdzięczny.
Obrazek
Ostatnio edytowano wtorek, 10 lipca 2012, 19:29 przez Artikron, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Reklama

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » wtorek, 10 lipca 2012, 19:28

W pierwszej wersji miał być StuG z Academy - oczywiście ze względu na cenę i to że będzie to mój pierwszy model, który ma być malowany.
Obrazek

Jednak pewne szczegóły nie pasowały mi do zdjęcia i opisy na forum, że firma Dragon ma super wykonanie. Cena zaporowa w Dragonie, jednak po otwarciu pudełka bardzo miłe rozczarowanie z ilości elementów do budowy i oczywiście jakości wykonania, tak że bardzo polecam. Również drobny dodatek w postaci blaszek fototrawionych i pojedynczych ogniw gąsienic też sprawia wrażenie.
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Grzegorz H. » wtorek, 10 lipca 2012, 19:50

StuG z Twojego zdjęcia to pojazd należący prawdopodobnie do Pz.Abt. 190,
jednostak ta otrzymała swoje StuGi w lutym '44,
więc chyba ten model Dragona nie jest dobrym wyborem?
Avatar użytkownika
Grzegorz H.
 
Posty: 537
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 12:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » wtorek, 10 lipca 2012, 20:55

Witam Grzegorza.
Z wydawnictwa Militaria nr 261 dowiedziałem się, że jest to Sturmgeschutz IV (StuK 40 L/48) Sd Kfz 167 z 914. StuG Brigade, front włoski, wiosna 1944. StuGi te produkowano od grudnia 1943. Mój wniosek ze zdjęcia to raczej nowy StuG dopiero co otrzymany (myślę, że koniec maja) przekazany doświadczonej załodze, która go szykuje do może pierwszej bitwy - gładziutki betonik (tylko czoło osłony kierowcy w minimalnym wydaniu nie jak wcześniej zalewany od góry do dołu z lewej i prawej strony, który zabronił wykonywać :) generalny Inspektor Artylerii) , idealne błotniki, skrzyneczka, brak dużej osłony karabinu maszynowego i oczywiście boczne osłony pancerne Schurzen (zaproponowane pod koniec maja przez Kruppa) i nie może być z czerwca ponieważ posiada haki holownicze typu C ( w czerwcu weszły typu S), które ładnie wiszą na gąsienicach (też jakaś nowinka). Ale oczywiście to są tylko moje wnioski zaczerpnięte z literatury. Również same gąsienice mi tu idealnie do tego modelu pasują (cały czas robię porównania ze StuGiem z Poznania). Szukam też dokładnego opisu 914 StuG Brygady, ale coś ciężko idzie. Dzięki Grzegorzu za odpowiedź i może coś więcej do niej. A propos, mam do Ciebie inne pytanie, widziałem że sklejałeś model Zvezdy - jak jakościowo to wygląda.
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » wtorek, 10 lipca 2012, 21:05

Co do sklejania to jestem niesamowicie zadowolony z jakości wykonania modelu (nie to co pamiętam z xx lat temu). Części są wykonane prawie idealnie i powalają ilością szczegółów. Sam zestaw daje możliwość zrobienia co najmniej 4 wersji tego pojazdu (łącznie chyba ze StuG III). Przyjemność ze sklejania idzie w parze z poznawaniem faktów historycznych tych pojazdów. Co nowy element to informacja o możliwości modyfikacji i wyborze np. 3 różnych kół czy innych elementów.
ObrazekObrazek
Porównuję go ze StuGiem z Poznania i jest prawie wszystko jak do tej pory idealne.
A to pierwsze drobne różnice:
Obrazek
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » wtorek, 10 lipca 2012, 21:35

Muszę tu jeszcze raz powiedzieć, że forum to jest wspaniałą skarbnicą wiedzy. Poniżej pierwszy wykorzystany przeze mnie patent znaleziony na forum. Blaszki robię pierwszy raz i są naprawdę małe a tu proszę wystarczą klocki LEGO aby zrobić ideały :)
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez micmal » wtorek, 10 lipca 2012, 23:05

Witam Kolegę i z ciekawością zasiadam do śledzenia postęów w pracy, zwłaszcza, że to zdjęcie było kiedyś dla mnie pomysłem (niezrealizowanyn) na dioramkę. Bardzo ciekawie zaczynasz prowadzić warsztat i z przyjemnością czyta się to nad czym pracujesz. Powodzenia!
Pozdrawiam Michał M.
Obrazek
Avatar użytkownika
micmal
 
Posty: 701
Dołączył(a): wtorek, 7 grudnia 2010, 12:31

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » środa, 11 lipca 2012, 15:11

Nowe elementy i drobne zmiany do wykonania
Obrazek
- o dwie śruby za dużo, ale drobne wiertełko i już jest ok
Obrazek
- usunięcie tego bolca wskazanego przez strzałkę daje fajny efekt ruchomych wózków - na nierówną drogę jak znalazł
Obrazek
- natomiast przy odbojach brak śrub, kawałek elementu z ramki i śruby gotowe
Obrazek
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Grzegorz H. » piątek, 13 lipca 2012, 16:39

Artikron napisał(a):Witam Grzegorza.
Z wydawnictwa Militaria nr 261 dowiedziałem się, że jest to Sturmgeschutz IV (StuK 40 L/48) Sd Kfz 167 z 914. StuG Brigade, front włoski, wiosna 1944. StuGi te produkowano od grudnia 1943. Mój wniosek ze zdjęcia to raczej nowy StuG dopiero co otrzymany (myślę, że koniec maja) przekazany doświadczonej załodze[...]

No właśnie problem w tym, że ta publikacja posiada trochę błędów,
i jak już pisałem wyżej, ten model Dragona (późna wersja) nie jest odpowiedni, by budować pojazd ze zdjęcia
(różnice widać np. na planach w książce o której piszesz)
Artikron napisał(a): [...](cały czas robię porównania ze StuGiem z Poznania). Szukam też dokładnego opisu 914 StuG Brygady, ale coś ciężko idzie. Dzięki Grzegorzu za odpowiedź i może coś więcej do niej. A propos, mam do Ciebie inne pytanie, widziałem że sklejałeś model Zvezdy - jak jakościowo to wygląda.

co do poznańskiego StuGa, to jest to "późna" wersja, i chyba do wykonania takiego pozjadu bardziej pasuje model który posiadasz
może któryś z kolegów napisze od kiedy zaczęto oszczędzać na śrubach w IV?
a co do modeli Zvezdy - dużego doświadczenia nie mam, ale nie narzekam ;o)
Powodzenia :)
Avatar użytkownika
Grzegorz H.
 
Posty: 537
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 12:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » piątek, 13 lipca 2012, 22:20

Witam Grzegorzu.
Dobra polemika - ale muszę tutaj dodać, że wydawnictwo jest ok. pokazuje dwa plany Stug IV wczesny i Stug IV ale wyprodukowany po czerwcu a dokładnie chyba nawet w grudniu z podwoziem PzKpfw IV Sd Kfz 161/2 Ausf. J z 6-ma kołami podtrzymującymi i siatkowymi ekranami a to już zupełnie inny model, stąd tak znaczące różnice.
A co do poznańskiego StuGa to to jest w/g mnie właśnie taka idealna przejściówka (piękny opis MBP). Problem miałem z przyporządkowaniem wersji jeśli chodzi o rury wydechowe - w opisie wydawnictwa, jest informacja, że dwie pionowe rury miały wersje późniejsze typowe dla czołgów PzKpfw wersji J, czemu przeczy właśnie poznański StuG. A przypominam też, że właśnie ta wersja Dragona daje ogromne pole do popisu jeśli chodzi o wersję pojazdu - mamy ze cztery różne zestawy elementów ale na pewno nie dla wersji bardzo późnej jak by to wynikało z nazwy modelu. Dalej StuG Poznański nie ma zimmeritu, brakuje mu śrub, które są we wczesnych wersjach, dwie pionowe rury wydechowe, koła podtrzymujące inne niż wersje pierwsze, tylne koło prowadzące inne niż wersje późne, przód jak te wczesne, góra z narzędziami jak te późne, karabin, haki, itp. - po prostu cudak :)
Pojazd pierwszej serii ze śrubami, ale jakimiś dziwnymi, innymi niż sąsiednie - wyprodukowany w Nibelungen
Obrazek
Ten już nie ma śrub - zniszczony w styczniu 1945 ale całkowicie nowy model (6 kół podtrzymujących i inne tylne koła prowadzące) czyli trzeba szukać tej informacji dalej.
Obrazek
To wszystko co napisałem to są tylko moje interpretacje zdjęć i opisów z wydawnictwa Militaria 261 i 94. Przyjąłem to co pisałem wcześniej tzn. data zdjęcia, wygląd ogólny StuGa, brak dużej osłony km (może zdjęta podczas ładowania amunicji -przecież też tak mogło być), haki C, gąsienice na części pancerza z prawej strony działa - czyli pewnie brak tej dodatkowej płyty pancernej, typ gąsienic, zimmerit, lufa (3 typy do wyboru w Dragonie), ekrany płytowe z boku, błotniki przednie, no i informacje niewielkie o 914 StuG Brygada - kilka innych zdjęć.
Patrząc na to wszystko chyba nie można odpowiedzieć jednoznacznie jaki to dokładnie model - dlatego robię przejściówkę i staram się max zinterpretować to co widać z danymi z innych źródeł. Na pewno nie jest to późna wersja i pewnie układ wydechowy ten wcześniejszy a może nie, będę szukał informacji dalej - a zmienić na pewniaka z tym zestawem zawsze można :)
Ale większy problem to ciężarówka - tu proszę o pomoc !!! Mam jeden typ ale nie pasuje mi jeden detal.
Obrazek
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Grzegorz H. » sobota, 14 lipca 2012, 09:44

No to wracamy do początku :)
Jeśli chcesz zrobić pojazd ze zdjęcia,
i jeśli zostało zrobione we Włoszech wiosna '44,
to zgodnie np. z tym jedyną jednostka która wtedy posiadała we Włoszech StuG'i IV był Pz.Abt. 190 z 90 Dyw.Gren.Panc.,
a jednostka ta otrzymała swoje pojazdy na początku lutego '44 - czyli pojazdy z początków produkcji - czyli m.in. właz kierowcy "ze ścięciem"(może wiesz od kiedy zaczęto produkować prostokątne?) , a co do osłony km- mogła być złożona
Avatar użytkownika
Grzegorz H.
 
Posty: 537
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 12:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » sobota, 14 lipca 2012, 23:13

Witam ponownie.
Całą sobotę wertowałem co mogłem i analizowałem schematy z wydawnictw. Z opisu zdjęcia ale już z NAC wynika, że zdjęcie zostało zrobione w czerwcu 1944. Z tego samego okresu są dodatkowo zdjęcia StuGów z Włoch i Gecji zrobione w kwietniu i maju 1944 na których dokładnie widać, że właz kierowcy nie jest ścięty (to był mój największy dylemat jeśli chodzi o wybór wersji).
Grecja, Saloniki 04.1944 - tu widać to dokładnie, dodatkowo inne ustawienia peryskopów kierowcy i dodatkowa osłona z płyty
Obrazek
Włochy 05.1944 tu też właz kierowcy prosty i identyczne osłony peryskopów kierowcy jak na problemowym zdjęciu oraz ich ustawienie. Tu dodatkowo widać jakąś dziwną blachę nad jarzmem armaty (to samo na następnym zdjęciu), nadlewki betonowe z lewej i prawej, duża osłona km. I jeszcze jeden bardzo ważny i dobrze widoczny element - kanciasta osłona włazu dowódcy.
Obrazek
Włochy maj 1944 StuG prawdopodobnie z 914, który jak widać już jest wymęczony i tu mógłbym się zgodzić, że jest wczesną wersją i zgodną z planem z wydawnictwa. Ta sama osłona jarzma armaty, inny płyta pancerna z prawej strony, położona duża osłona km (ale dobrze widoczna, że położona, czego całkowicie nie widać na problemowym zdjęci - albo zdjęta, albo wg nie mieli km-u, albo nowy model, który umiejscowiony był z tyłu wieży zaraz przy włazie ładowniczego). No i jeszcze jeden ważny element, co do którego nie mam informacji - końcówka lufy armaty - tu taka jak na zdjęciu, poznański ma inny. Też dokładnie widać kanciastą osłonę wieżyczki dowódcy.
Obrazek
Z wydawnictwa wynika co następuje: 22 marca 1944 protokół z narady w Magdeburgu nakazuje min.:
- poprawienie peryskopów kierowcy - to by się zgadzało ze zdjęciami i tym że po poprawie peryskopów zmieniono też właz kierowcy, dodatkowo zamontowano osłony przeciwdeszczowe,
- zamontowanie na wierzchu nadbudowy km
- montaż dodatkowej podpory armaty.
i inne rzeczy, z tego wynika, że StuGi produkowane od tego czasu mogły mieć ciągle coś zmieniane, dorabiane i poprawiane i mogą się różnić z miesiąca na miesiąc. StuGi IV trafiały do różnych jednostek w ilości: 02.1944 - 50, 03 - 60, 04 - 80, 05 - 90, 06 - 70, 08 - 94 które trafiały zarówno na front zachodni jak i wschodni. I trafiały również do 914 StuG Brigade walczącej na Linii Gotów i w Ankonie.
Wszystkie pokazane wyżej StuGi nie mają bocznych ekranów pancernych, które zaproponował Krupp dopiero pod koniec maja a problemowe zdjęcie jest z czerwca - i tu wszystko pasuje, ekrany, nowe peryskopy, wylewka betonowa, inaczej zamontowana armata, brak tych blach, dużej osłony km itd. Tak, że na pewno nie można go budować na planach z wczesnej wersji ale też oczywiście i na planach z tej późniejszej pokazanych w wydawnictwie. Dodatkowo doczytałem, że faktycznie musiała być jakaś przejściówka, którą dokładnie jest StuG z Poznania, ponieważ Stugi montowano na wannach z czołgów w wersji Ausf. H, wczesne (poznański) Ausf. J z 4 kołami nośnymi a dopiero w grudniu w wersji Ausf. J z 3. I to jest chyba najważniejsze wyjaśnienie co do różnic. Dodatkowo w czerwcu zaczęto stosować dodatkową osłonę pancerna z prawej montowaną 6 śrubami, a na naszym zdjęciu gąsienice są zamontowane z wypukłościami (skoro była płyta nie robiono wylewki z prawej tak jak na zdjęciu wyżej). Model StuGa z Poznania, pewnie był wyprodukowany w październiku lub listopadzie i ma inną końcówkę armaty. Nasuwa się pytanie od kiedy wprowadzono model z wczesną wersją wanny Ausf. J i pionowe rury wydechowe oraz ten inny km bez dużej osłony.
Reasumując, uważam (to tylko moja interpretacja), że StuG ze zdjęcia jest z czerwca, nowy szykowany do bitwy, ma nowe peryskopy a więc i nową pokrywę włazu kierowcy, ekrany boczne i może być wersją przejściową tak jak ten z Poznania, ale wiem że jest to interpretacja trochę naciągana i bez wyjaśnień czy już od czerwca były produkowane przejściówki i czy trafiły do 914 S.B. nie da się jednoznacznie tego stwierdzić. Jednak nie zgodzę się, że z tej wersji Dragona nie można zrobić tego Stuga, ponieważ tak jak już pisałem ma on w częściach ze cztery wersje (nawet części ze StuGa III) i tak:
- można wybrać 2 typy tylnego zaczepu,
- zrobić wydech z prostymi rurami i z tą "beczką"
- wybrać mocowania wózków ze śrubami lub bez ( i tu moja nieuwaga :) zamiast kombinować z wersją ze śrubami, wiercić, ucinać - trzeba było dobrze popatrzeć na drugą taką samą ramkę D na której były mocowania bez śrub :) ech życie)
- peryskopy proste i z osłoną
- osłonę dużą lub małą km !!!
- narzędzia i ich umiejscowienie w wersji starej i nowej
- końcówka armaty występuje w 4 wersjach!!
- haki typu C i S
- pokrywy silnika i dodatki w 3 wersjach
- koła zarówno napędowe jak i prowadzące w 2 i 3 wersjach
- nawet przednie błotniki są w 2 wersjach i wiele wiele innych elementów
Tak, że jeśli chodzi o Dragona to zrobił piękny zestaw dla wymagających. A jeszcze jedno bo o tym pisałem Dragon do swojej wersji dał kanciatą osłonę wieżyczki dowódcy a nie tą odlewaną do wersji późnej co też idealnie pasuje do modelu ze zdjęcia. Teraz pytanie końcowe - co wybrać aby było dobrze :) Do Włoch trafiły StuGi w różnych miesiącach i wersjach co świadczą zdjęcia z poszczególnymi zmianami w wyglądzie niektórych elementów a na pewno w maju i czerwcu. Ścięty właz zdecydowanie nie. Wydech starego typu, duża osłona km, a więc i zmiany na górze wieży pewnie tak- ale czy aby na pewno.
Czuję, że będzie dużo dyskusji i to jest w tym wszystkim najfajniejsze. Nie sądziłem, że aż tak bardzo się w to zaangażuję, teraz szukam dowodów na to wszystko, a model i tak sklejam bardzo wolno i można go w każdej chwili poprawić.
Grzegorzu bardzo dziękuję ci za wniesienie niepewności co do modelu :) - zobaczymy co z tego da się ustalić. Innych też proszę o pomoc bo to dopiero początek tego projektu - ciekawe co będzie z malowaniem (mój pierwszy raz :)) - oj będzie się działo.
POMOCY PRZY ROZPOZNANIU CIĘŻARÓWKI !
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Artikron » niedziela, 15 lipca 2012, 09:52

Zapomniałem Grzegorzu podziękować Ci za super stronkę. Naprawdę niezła, szczególnie filmy - będzie jak znalazł do malowania i dalszych historycznych informacji. Co do dostarczania StuGów to jest to opracowanie Martina Block, pewnie też oparte na niepełnych dokumentach historycznych. Z moich skromnych wiadomości i doświadczenia wiem, że ilość i rodzaj dostarczanego sprzętu wojskowego jest rzeczą zawsze tajną, a nawet wtedy znajomości na górze były pomocne do otrzymania sprzętu czy zaopatrzenia - bardzo ciekawe filmy na Discovery min. Wielkie bitwy pancerne, Wojna w kolorze czy seriale o sprzęcie wojskowym dają wyraźny na to pogląd, również wydawnictwa takie jak np. "Niemieckie pojazdy pancerne" czy naprawdę dobre wydawnictwo "Militaria" zawsze opisuje z pewną sugestią "około", "prawdopodobnie" a nie wspomnę o nieobliczalność "szalonego wodza", który tym całym cyrkiem kierował (na szczęście bo niewiadomo co by teraz było). Zdjęcia letnie StuGów z Włoch pokazują różnorodność ich wyposażenia i wyglądu, które nasiliły się po marcu i moim skromnym zdaniem dają jednak informację, że sprzęt był dostarczany cały czas (a już jeśli był tam Kesselring to już innej wersji sobie nie wyobrażam). Ciekawe dlaczego na stronie nie ma nic o 914 S.B. o której mówi opis zdjęcia. Czyli mam powód aby szukać danych dalej. Linia Gotów była cały czas wzmacniana jako ostatnia bariera, ale postaram się poszukać szczegółów.
Avatar użytkownika
Artikron
 
Posty: 14
Dołączył(a): niedziela, 1 lipca 2012, 09:00

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Grzegorz H. » niedziela, 15 lipca 2012, 09:54

Dyskusji ciąg dalszy :)
Pierwsze zdęcie w Twoim poście to pojazdy SS-Pz.Abt. 4, pochodzące z dostawy z marca '44
Tutaj trochę ładniejsze foto:
Obrazek

Na tym zdjęciu:
Obrazek
moim zdaniem, właz jest ze ścięciem – krawędź włazu przy zawiasach jest bliżej poduszki chroniącej głowę kierowcy niż w górnej części). Co do osłony nad jarzmem to często spotykana modyfikacja chroniąca m.in. przed deszczem(lepiej widoczne na fotkach nizej).

Zdjęcie trzecie pojazd zniszczony/porzucony więc karabinu brak, brak też peryskopów. Płyta była polową modyfikacją więc mogli przyspawać to co akurat było pod ręką, ładnie wybetonowany. Jeśli chodzi o hamulec wylotowy to może wypowiedzą się inni koledzy, niedawno widziałem na forum link do planszy z ładnie rozrysowanymi zmianami, niestety teraz znaleźć nie mogę. :(
Tutaj jeszcze dwie ładne włoskie fotki, maj '44:
Obrazek
Obrazek
i wydaje mi sie, że właz ze ścieciem (-szerzej rozstawione peryskopy)
Co do ciągłych modyfikacji w trakcie produkcji – to norma, tak pośmiertna zemsta nazistów ;o)
Co do modelu Dragona, nie wiedziałem, że zawiera tyle elementów, ale to dobrze, masz w czym wybierać :)
i jeszcze raz cytat ze strony do której link podałem wyżej:
"Based on the research done by Martin Block there were only to units that received StuG IV in Italy. They were:
PzAbt 190 of the 90.Pz-Gren.-Division had the following shipments of the StuG IV:
11 February 1944=15
14 February 1944=27
2./PzJgAbt. 34 of the 34. Inf-Div received the following shipments:
8 September 1944=10"
Avatar użytkownika
Grzegorz H.
 
Posty: 537
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 12:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: StuG IV Sd.Kfz.167 - przed bitwą.

Postprzez Grzegorz H. » niedziela, 15 lipca 2012, 10:09

Chyba pisaliśmy jednocześnie :)
To dorzuce jeszcze coś:
"All StuG IV found in Italy until August 1944 belonged to Pz.Abt. 190 (90. Pz.Gren.Div.) because until then it was the only StuG IV unit in Italy.
Pz.Abt. 190 suffered badly during the fighting in June /July 1944 and during August temporary gave up its remaining StuG IV to s.H.Pz.Jg.Abt. 525.
Pz.Abt. 190 was then rebuilt with StuG III, while its former StuG IV were finally handed over from s.H.Pz.Jg.Abt. 525 to the 26. Pz.Div., which used them to form its Pz.Jg.Abt. 51 (together with some Jagdpz. IV formerly belonging to Pz.Div. HG and 15. Pz.Gren.Div.).
The second StuG IV unit in Italy then became Pz.Jg.Kp. 1034 (34. Inf.Div.) which did not arrive until late September/early October 1944.
Apart from these no other units used StuG IV in Italy 1944/45 "
źródło
Avatar użytkownika
Grzegorz H.
 
Posty: 537
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 12:46
Lokalizacja: Bydgoszcz

Następna strona

Powrót do Dioramy - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości