Kuba P. napisał(a):Te nosy wygląda na to były po zmontowaniu malowane z zewnątrz farbą zabezpieczającą o kolorze szarym, kremowym czy czymś w stylu jasnego 02 (są kolorowe fotki, chociażby 711) i na to potem nakładano szpachlę i wygładzano. Jedne zakłady dawały szpachli więcej, inne mniej.
Szpachla na nosie 711 była ciemnoszara, coś jak RLM 75. Jest kolorowy film przedstawiający ten samolot, stąd wiem.
Ten ciemniejszy kolor to więc szpachla, jaśniejszy ten szary czy kremowy podkład. Klatki z tego filmu reprodukowano w "Stormbird Colors" EF5.
Nie dawało mi to spokoju, siadłem od rana, przerzuciłem kilkadziesiąt zdjęć Me 262 gdzie widać takie pociapane nosy i skłonny jestem nieco zrozszerzyć zeznania, zafiksowałem się przy jednym spojrzeniu a tu wygląda, że jest inaczej.
Przypomniałem sobie, że kilka ujęć tego filmu reprodukowano w Eagle Cals#29 i zrobiłem skan. Niżej 111711 w kolorze:




Tych klatek jest ciut więcej w EF5 ale nie wnoszą nic ciekawego w tym temacie.
W każdym razie widać, gdzie samolot ma gołe aluminium, gdzie użyta jest szara szpachla. Widać też RLM 02 na nosie kadłuba i widać kolor np. osłon silników.
Dlatego ja rozumiem to tak:
[1] Cały nos jest montowany osobno, jego zewnętrzne poszycie jest malowane farbą RLM 02 o kolorze jaki znamy, ten zielony, szarozielony, musztardowy etc.
[2] Szwy nitów, łączenia szpachlowane są szarą szpachlą, widać ciemniejsze RLM 02 spod jasnej szpachli miejscami (zdjęcie 2 od góry albo
KLIK)
[3] Tu się kończy proces albo całość nosa malowana jest jeszcze jedną warstwą jasnej, kremowej farby (to widać na zdjęciu jasnych, jednolicie pomalowanych nosów ze śladami gazów prochowych po strzelaniu z działek).
Tą kremową, jasną farbę widać na osłonach silników i innych podzespołach.
Nos 500071 wydaje mi się wykończono do etapu 2, zmontowano z kadłubem i pomalowano całość farbami kamuflażu. Dlatego ma w miarę porządnie zrobioną górę, boki z RLM 76 i tylko takie ciapki RLM 76 na spodzie. Widać ciemne tło czyli RLM 02 i jasną szpachlę (
KLIK ).
Nos 500200 wykończono do etapu 3, stąd jasny, kremowy kolor farby na poszyciu pokazany w JaPo 2010 a następnie nałożono kamuflaż (plansza JaPo 2010 str 80 i 81). Dlatego we wnęce przedniego podwozia 500200 widać ciemny RLM 02 - kremową farbą pomalowano tylko blachy z zewnątrz zaś RLM 02 malowano dokładnie także wnętrze wnęki - ochrona antykorozyjna.
Nos 111711 wykończono do etapu 2 i nie nałożono kamuflażu.
Mam nadzieję, że teraz brzmi to jasno i jest pomocne.