Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez bartek piękoś » sobota, 1 grudnia 2012, 09:20

Znalazłem w jednym ostatnich Newsweeków wzmiankę o rodzącym sie projekcie polskiego ultralekkiego samolotu odrzutowego nowej klasy family-jet. Konstrukcja pod kilkoma względami przełomowa, z bardzo ciekawymi, nowatorskimi rozwiązaniami.
Jestem w pozytywnym szoku. Dużo wskazuje na to, że im się uda to sfinalizowac. Są już po oblocie makiety w skali 1:3.
http://www.youtube.com/watch?v=5PVzb91ozlA
W przyszłym roku w czerwcu na salonie w Le Bourget planują premierę samolotu.
Tutaj więcej informacji o projekcie i twórcach:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LeKOfFIwS_w#t=473s
i oficjalna strona pojektu z informacją o konkursie na szatę graficzną(!):
http://www.flaris.pl/
Ostatnio edytowano sobota, 1 grudnia 2012, 09:29 przez bartek piękoś, łącznie edytowano 1 raz
..."a gdzie będziesz trzymał ten embrion, w pudełku?!"...
Avatar użytkownika
bartek piękoś
 
Posty: 800
Dołączył(a): wtorek, 6 maja 2008, 20:20
Lokalizacja: Radom

Reklama

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez zbigniew_drabarek » sobota, 1 grudnia 2012, 09:28

Nie wiem dlaczego, ale pierwsza myśl na widok tego samolotu to " o kurcze, Volksjäger ! ".
zbigniew_drabarek
 
Posty: 100
Dołączył(a): piątek, 19 marca 2010, 19:19

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 1 grudnia 2012, 09:29

zbigniew_drabarek napisał(a):Nie wiem dlaczego, ale pierwsza myśl na widok tego samolotu to " o kurcze, Volksjäger ! ".

Miks Orki i Volksjagera.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez Jostein » niedziela, 2 grudnia 2012, 11:23

Mnie się skojarzył z Moravą. Chyba przez te przednie szyby.
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1312
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 19:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez bartek piękoś » wtorek, 4 grudnia 2012, 15:54

Takich reakcji spodziewałbym sie, gdybym ulepił ludzika z plasteliny i prosil o skojarzenia: podobny do tego, owego, do niczego ;o)
Nic Was nie rusza, że zaprojektowany w Polsce powstaje i jest bliski finału samolot odrzutowy o naprawdę ciekawej konstrukcji?
Ostatnio edytowano środa, 5 grudnia 2012, 01:52 przez bartek piękoś, łącznie edytowano 1 raz
..."a gdzie będziesz trzymał ten embrion, w pudełku?!"...
Avatar użytkownika
bartek piękoś
 
Posty: 800
Dołączył(a): wtorek, 6 maja 2008, 20:20
Lokalizacja: Radom

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez piotr dmitruk » wtorek, 4 grudnia 2012, 16:32

Rusza, ale ruszy na pewno, kiedy będzie produkcja seryjna. Wiele było takich efemeryd, które nie ruszyły dalej: Flaming, I-23, Iskierka, zdaje się że i z Orką jest podobnie.
Mnie interesuje, czy przypadkiem kadłub nie będzie zasłaniał wlotu powietrza, zwłaszcza na dużych kątach natarcia.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez Rafal » wtorek, 4 grudnia 2012, 17:14

piotr dmitruk napisał(a):Mnie interesuje, czy przypadkiem kadłub nie będzie zasłaniał wlotu powietrza, zwłaszcza na dużych kątach natarcia.


A to jest maszyna akrobacyjna do wyższego pilotażu? Mmmm ?
Google nie zwalnia z samodzielnego myślenia.
Rafal
 
Posty: 1300
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:09

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez piotr dmitruk » wtorek, 4 grudnia 2012, 18:16

Nie trzeba akrobacji, żeby wejść na wysokie kąty. Może się mylę, ale obawiam się, że przy lądowaniu może zabraknąć ciągu dla przerwania podejścia.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez GrzeM » wtorek, 4 grudnia 2012, 20:03

To i ja ponarzekam - dlaczego okna są takie małe??? Zwłaszcza z tyłu? Akurat w samolocie "rodzinnym" wyglądanie przez okno to 90% przyjemności. Czy może chodzi o kwestie wytrzymałości kadłuba przy wyśrubowanej masie własnej? Podejrzanie mi to wygląda.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez bartek piękoś » środa, 5 grudnia 2012, 02:04

Orka jest już od kilku miesięcy w produkcji, ma też swój cennik i jest w sprzedaży.
Edit:
Rozpędziłem się :oops: Produkcja Orki rozpocznie się na początku przyszłego roku. Podobno wszystko juz gotowe, od zeszłego roku mają strategicznego inwestora.

A co do opływu powietrza przy wysokich kątach - Piotrze, z całą sympatią, ale naprawdę sądzisz, że inżynier z takim doświadczeniem jak twórca Flarisa, nie zwróciłby uwagi na taką oczywistość, na którą zwracasz uwagę Ty jako laik ;o) ?
Kurka, więcej optymizmu! :D
Ostatnio edytowano środa, 5 grudnia 2012, 12:57 przez bartek piękoś, łącznie edytowano 1 raz
..."a gdzie będziesz trzymał ten embrion, w pudełku?!"...
Avatar użytkownika
bartek piękoś
 
Posty: 800
Dołączył(a): wtorek, 6 maja 2008, 20:20
Lokalizacja: Radom

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez piotr dmitruk » środa, 5 grudnia 2012, 02:17

Daj Boziu!
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez tytus » środa, 5 grudnia 2012, 17:57

Pięknie wygląda.
piotr dmitruk napisał(a):Mnie interesuje, czy przypadkiem kadłub nie będzie zasłaniał wlotu powietrza, zwłaszcza na dużych kątach natarcia.

Piotrze o to bym się nie martwił.
Po pierwsze to:
bartek piękoś napisał(a):inżynier z takim doświadczeniem jak twórca Flarisa, nie zwróciłby uwagi na taką oczywistość, na którą zwracasz uwagę...

Po drugie silnik po to ma sprężarkę, żeby mu tego powietrza dostarczyła. Popatrz na konstrukcje gdzie wlot jest z przodu, a silnik trochę dalej z tyłu i do silnika prowadzi kanał, który często jest zakrzywiony np. Tu-154 (silnik środkowy) czy choćby TS-11.
Avatar użytkownika
tytus
 
Posty: 320
Dołączył(a): wtorek, 8 stycznia 2008, 23:37

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez Slash » środa, 5 grudnia 2012, 20:04

Znaleźć nie mogę ale gdzieś były takie obrazki skąd dookoła zasysa powietrze F-16 i MiG-29. Praktycznie 180* dookoła.
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez piotr dmitruk » środa, 5 grudnia 2012, 22:17

Tak, na ziemi przy niewielkich prędkościach, przy większych większą rolę odgrywa napór powietrza przed wlotem. Podobnie zakrzywiony kanał prowadzi już uporządkowany strumień powietrza. Mi bardziej chodzi o zawirowania, w końcu nie bez powodu stosuje się odcinanie turbulentnej warstwy przyściennej. Ponadto czytałem (już nie pamiętam kontekstu) o kłopotach z zacienianiem wlotów powietrza przy dużych kątach natarcia.
Co nie oznacza, że moje obawy muszą być uzasadnione. Faktycznie jestem laikiem, który tylko powąchał temat.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Polski odrzutowiec Flaris Lar-1

Postprzez tytus » środa, 5 grudnia 2012, 23:17

piotr dmitruk napisał(a):przy większych większą rolę odgrywa napór powietrza przed wlotem

Tak, ale większych, większych prędkościach, których ten samolocik zapewne nie osiągnie.
Podejrzewam, że duże kąty natarcia (patrząc na przeznaczenie tego samolotu) będzie on osiągał jedynie w dwóch fazach lotu: start i lądowanie, gdzie prędkości będą na tyle małe, że nie będzie miało to znaczenia.
Zresztą nie ma co tu dywagować. Projektanci zapewne wszystko dokładnie przeliczyli i przedmuchali.
Avatar użytkownika
tytus
 
Posty: 320
Dołączył(a): wtorek, 8 stycznia 2008, 23:37

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości