Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wojtek_fajga » środa, 4 czerwca 2008, 11:16

Kuba Plewka napisał(a):Wyjątkowe doznanie, to nitowanie Fw 190, prawda? :)


Tak, gęsto jest w niektórych miejscach...


mr.jaro napisał(a):...czy ta niebieska tasma jest czyms specjalnym? Ja uzywam tasme "Dymo", ale jest droga i na moj gust troche za sztywna.


Witaj Jarku, miło znowu widzieć Twoja aktywność na forum.


tomek_chacewicz napisał(a):Właśnie Wojtku, napisz coś więcej o właściwościach i stosowaniu tej taśmy 3M.



Panowie! Pisałem i pokazałem zastosowanie tej taśmy na stronie 5 tego wątku.
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wuen » środa, 4 czerwca 2008, 11:17

Toż Wojtek napisał, że:
"Bardzo przydatną i często przeze mnie stosowaną rzeczą jest taśma maskująca używana przez lakierników samochodowych do maskowania nieregularnych kształtów."
Oraz
"Można ją prawie dowolnie kształtować"

Fakt, że jest to kilka postów wcześniej ale...
człowiek bez pasji to producent g...
Avatar użytkownika
wuen
 
Posty: 2400
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 07:44
Lokalizacja: okolice Halinowa ok. 25 km od Wawy

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez tomek_chacewicz » środa, 4 czerwca 2008, 11:24

Chodziło mi o dokładniejsze informacje, np. czy ma mocny klej, czy bezpośrednio od niej lub jej dwóch warstw udałoby się nitowanie obłych powierzchni itp.
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wojtek_fajga » środa, 4 czerwca 2008, 12:04

Aaaa... rozumiem, już piszę.

Taśma twardością/miękkością jest zbliżona do taśm izolacyjnych stosowanych w elektrotechnice. Podkład klejowy jest na tyle mocny, że taśma ładnie przylega do powierzchni i nie przesuwa się, i na tyle słaby, że raczej nie będzie problemów ze zrywaniem poprzednio połozonych powłok. Nadaje się do maskowania linii kolorów, nacinania linii podziału blach i do nitowania, z tym że do nitowania i nacinania linii należy ją traktować jako punkt odniesienia, a nie jako prowadzenie narzędzia. Ogromną zaletą tej taśmy jest to, że można ją w szerokim zakresie kształtować. Podczas naklejania po łuku taśma się z jednej strony rozciąga, nie ma tam specjalnych naprężeń i nie odkształca się po naklejeniu - w tym tkwi cała jej moc.
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez mr.jaro » środa, 4 czerwca 2008, 13:04

wojtek_fajga napisał(a):Witaj Jarku, miło znowu widzieć Twoja aktywność na forum.

Chcialbym, by faktycznie w odniesieniu do moich, chwilowo bardzo rzadkich i krotkich wizyt na forum mozna bylo uzyc okreslenia "aktywnosc". Niestety, tak nie jest, nad czym mocno ubolewam. Nawal pracy od dluzszego czasu nie pozwala mi zajac sie modelarstwem tak, jak bym sobie tego zyczyl. Tutaj tyle interesujacych projektow, a tymczasem moje rozgrzebane modele pokrywa warstwa kurzu.


wojtek_fajga napisał(a):...do nitowania i nacinania linii należy ją traktować jako punkt odniesienia, a nie jako prowadzenie narzędzia.

Czyli, jak mniemam, przykladasz do uprzednio naklejonej tasmy paseczek blachy i "jedziesz" z nacinaniem linii badz nitowaniem. A co sie dzieje na stosunkowo ostro zaokraglonych krawedziach? Od reki, wylacznie przy krawedzi miekkiej tasmy? Wlasnie takie miejsca sprawiaja mi sporo trudnosci, bowiem tasma "Dymo" okazuje sie zbyt sztywna, blaszka tez...
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez tomek_chacewicz » środa, 4 czerwca 2008, 13:22

Wojtek, dzięki za informacje.

mr.jaro napisał(a):na stosunkowo ostro zaokraglonych krawedziach(...)takie miejsca sprawiaja mi sporo trudnosci

Mi też, używałem taśmy izolacyjnej, jest b. elastyczna ale słaby klej psuje całą zabawę.
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez Gienek » środa, 4 czerwca 2008, 13:55

Od siebie dodam (jako kilkuletniego użytkownika tej taśmy), że taśma jest dość gruba - przy maskowaniu do malowania zostawia "wysoki schodek". Mam też przykre doświadczenia z pozostawieniem taśmy na kilka tygodni. Najczęściej kończyło się to zrywaniem farby (teraz radzę sobie potraktowaniem takich miejsc suszarką do włosów gdyż klej znacznie mięknie pod wpływem ciepła.
Taśmę oczywiście głównie używam w celach takich jak to zrobił Wojtek włącznie z trasowaniem przy niej linii podziałowych (i to przy samej taśmie - bez blaszki).
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wojtek_fajga » środa, 4 czerwca 2008, 14:32

Jarek, Tomek - Z grubsza Gienek już napisał, robię bardzo podobnie. Taśmę używam głównie do nitowania i nacinania. Nie używam już blaszki, narzędzie prowadzę ręką przy krawędzi taśmy. Zarówno narzędzie i nitowany element trzymam w rękach, nie opieram na niczym. Narzędzie prowadzę wolno i tak aby nacisk był zawsze prostopadły do powierzchni (w kierunku normalnej do powierzchni)

Obrazek


Obrazek


Eduard zrobił podziały technoligiczne we wnęce podwozia w bardzo nieprzyjemny sposób. Gdyby był konkurs na najbardziej upierdliwy podział technologiczny w okolicach wnęk podwozia w Fw 190, to sądzę, że to rozwiązanie by wygrało. Zaszpachlowanie tego zajęło mi cały wczorajszy czas przeznaczony na modelowanie... :evil:

Obrazek
Ostatnio edytowano czwartek, 5 czerwca 2008, 21:30 przez wojtek_fajga, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez mr.jaro » środa, 4 czerwca 2008, 15:04

wojtek_fajga napisał(a):Jarek, Tomek - Z grubsza Gienek już napisał, robię bardzo podobnie. Taśmę używam głównie do nitowania i nacinania. Nie używam już blaszki, narzędzie prowadzę ręką przy krawędzi taśmy. Zarówno narzędzie i nitowany element trzymam w rękach, nie opieram na niczym. Narzędzie prowadzę wolno i tak aby nacisk był zawsze prostopadły do powierzchni (w kierunku normalnej do powierzchni)

Czyli dokladnie tak, jak ja to robie, tyle tylko, ze ja stosuje inna tasme. Sam nie wiem, czemu przedtem zasugerowalem sie (chyba nieznosny upal robi swoje), iz jako wlasciwego szablonu uzywasz paska blaszki. Powinienem zaopatrzyc sie w te tasme, ktorej Wy uzywacie - wyraznie lepiej uklada sie na zaokragleniach.
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez tomek_chacewicz » środa, 4 czerwca 2008, 18:47

Ja też ją napewno kupię, grubość, mocny klej i dobre przyleganie na obłych elementach. To jest to czego szukałem :)
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wojtek_fajga » środa, 4 czerwca 2008, 19:57

Góra płata ponitowana...


Obrazek



A tutaj jeszcze jeden przykład możliwości taśmy 3M.

Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wojtek_fajga » czwartek, 5 czerwca 2008, 16:58

Sklejony płat z kadłubem czeka na obróbkę miejsc szpachlowania i dokończenie nitowania.


Obrazek


Obrazek



A tu sposób w jaki zrobiłem końcówki rur wydechowych. Kluczowe jest znalezienie rurki o odpowiedniej średnicy zewętrznej.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wojtek_fajga » piątek, 6 czerwca 2008, 21:53

Rury wydechowe zamontowane, niewiele z nich widać...


Obrazek



Zaszpachlowane łączenie kadłuba z płatem i odtworzone linie podziału i nitowanie.

Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez subgrafik » piątek, 6 czerwca 2008, 22:12

nie jestem w stanie napisac niz sensowniejszego,
niz wyrazenie zachwytu(ow) nad warsztatem.
Kapitalne sa Twoje relacje Wojtku, heh a najlepsze jest to,
ze plynie z nich straszny spokoj a zarazem krew mi buzuje z wrazenia. :)
You need nothing to be happy. You need something to be sad.
~ Mooji.
Avatar użytkownika
subgrafik
 
Posty: 1788
Dołączył(a): środa, 12 grudnia 2007, 15:46
Lokalizacja: Wolne Miasto Wroclaw

Re: Fw 190 A-6 | 1/48 | Eduard

Postprzez wojtek_fajga » sobota, 7 czerwca 2008, 10:37

subgrafik napisał(a):Kapitalne sa Twoje relacje


Bardzo jestem zadowolonty z tego, że relacja się podoba. Chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim, którzy udzielają mi wsparcia merytorycznego. Mam nadzieję, że ci którzy będą robić ten model dzięki tej relacji unikną już problemów, z którymi ja się borykałem.

Sklejenie przedniej części kadłuba jest dosyć kłopotliwe. Łączy się w tej okolicy 7 elementów (dół płata, dwie górne części płata, dwie połówki kadłuba, okaptowanie silnika i pokrywa uzbrojenia). Cały czas elementy trzeba dociągać i doginać, gdyż w przeciwnym wypadku tworzą się szpary. Kleję klejem Extra Thin. Nie jest to niestety jak się opisuje klej natychmiastowy. Spoina potrafi być miękka przez wiele godzin.



Obrazek




Czekając na wyschnięcie kadłuba po klejeniu pogrzebałem trochę przy detalach podwozia.

Obrazek
Ostatnio edytowano niedziela, 8 czerwca 2008, 12:21 przez wojtek_fajga, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości