O, mój ulubiony samolot
Na temat kolorystyki A6M można by napisać wiele.Sama ilość zaobserwowanych na różnych szczątkach odcieni może przyprawić o ból głowy.Jednakowoż, gdyby spróbować to jakoś usystematyzować, to ja bym to zrobił tak:
Przede wszystkim tak jak wspomniał
uruk-hai samoloty A6M2 budowane były przez dwa zakłady.Macierzyste Mitsubishi Jukogyo K.K. i (nawet w większej ilości) Nakajima Hikoki K.K.Skutkowało to drobnymi różnicami konstrukcyjnymi, ale także nieco różną kolorystyką.
1.Kokpit:
Na pewno można od razu wykluczyć odcień zbliżony do RLM 02.Jeśli chodzi o maszyny budowane przez Mitsubishi, to odcień zawierał się gdzieś w okolicach FS -4082 -4095 i -4098.Użycie Humbrola 150 będzie moim zdaniem w porządku.Można go jeszcze ostatecznie lekko "złamać" żółtym i oliwkowym.
Co do płatowców budowanych przez Nakajima jest trochę gorzej.Paleta barw jakie przewijały się przez całą produkcję A6M jest dość bogata.Szarozielony FS -4373 wydaje się być najwłaściwszym dla wczesnoprodukcyjnych A6M2.(co ciekawe,budowane w tych samych zakładach bombowce B5N miały inny kolor wnętrz,ale to zupełnie inna historia

)
2.Reszta wnętrza kadłuba i wnęki podwozia:
Wnętrze kadłuba poza kokpitem miało kolor określany jako Aotake-iro (co tak naprawdę nie było oficjalną barwą a zielonkawo-niebieskawo-metalicznym zabezpieczeniem antykorozyjnym)
Samoloty budowane przez Nakajima miały wnęki podwozia również w kolorze Aotake.Co do tychże wnęk w samolotach produkcji Mitsubishi, to wiele wskazuje na to że były one koloru takiego jak i cały płatowiec z zewnątrz, czyli...
3.Kamuflaż:
Tu jest największa zabawa

.Generalnie znów trzeba dokonać podziału na samoloty produkowane przez Mitsubishi i Nakajima.Jeszcze parę lat temu kolor powierzchni zewnętrznych określano jako nomen-omen Ame-iro

czyli szary z zabarwieniem karmelowym.Obecnie określa się go jako kolor I2 Tsuchi-iro.W fabryce Mitsubishi (jako fabrycznie nowy) odpowiadał on FS -4201.Farba ta jednak utleniała się i szarzała,potrafiąc w wyniku eksploatacji dojść aż do kredowo bladej szarości właśnie w okolicach FS -6492 jak pisał
uruk-hai.Samoloty produkowane w Nakajima malowane były również takim kolorem jednak jego odcień był ciut inny.Niestety nie jestem w stanie podać odpowiednika FS, wg wzornika Munsell jest to odcień 2.5 Y 5/3.W każdym razie kolor ten jest trochę bardziej brązowawy od swojego odpowiednika z Mitsubishi.
Co najciekawsze, a fakt ten "wypłynął" stosunkowo niedawno, powierzchnie sterowe malowano innym kolorem.Był to kolor szary określany obecnie jako J3 Hai-iro.Tradycyjnie oczywiście odcień różny dla obu zakładów.Dla Mitsubishi: Munsell 10 Y 5/1, FS -6165.Dla Nakajima Munsell 7.5 Y 5/1 dość podobny,trochę jakby jaśniejszy (znów mam problem z FS w tym miejscu...)
Według dr Rene Francillona, przejście na dwubarwny kamuflaż ciemnozielony/szary nastąpiło 3 lipca 1943 zarządzeniem Kwatery Głównej Japońskich Cesarskich Sił Morskich.Od tego momentu kamuflaż został oficjalnie uzupełniony o jednolite ciemnozielone powierzchnie górne.Kolor ten jak się łatwo domyślić,był różny dla różnych zakładów,ale jeśli chodzi o samolot A6M2 to był on już produkowany jedynie w zakładach Nakajima.Odcieni tego koloru,na jakie można natrafić jest co najmniej kilka, ale wydaje mi się że była to zieleń w okolicach FS -4094 lub -4077.Zniknęło również szarozielonkawe zabarwienie spodu,zastąpione kolorem szarym FS -6307 -6357.
4.Golenie podwozia:
Czarne.Ale tak naprawdę dobrze jest podeprzeć się zdjęciem.Samoloty znad Pearl Harbor na ten przykład miały czarne golenie podwozia,ale nie w całości.
5.Co do osłony silnika, to tak jak napisał kiedyś
Gienek.Jedynym oficjalnym kolorem na te elementy był kolor czarny.Kolor ten był półbłyszczący lub błyszczący.Owszem,przybierał on różne odcienie od granatowo czarnego po czarnoszary i matowiał,ale odcienie te były efektem starzenia i płowienia farby.Nie było jakichś zakładowych dyrektyw na temat odcienia koloru.Na zachowanych fragmentach Zer produkcji Mitsubishi można zauważyć czarny kolor i vice versa.Granatowo-czarny na tych produkowanych w Nakajima.
Generalnie gdybyś mógł powiedzieć jakie malowanie najbardziej Cię interesuje,najłatwiej byłoby coś przypasować.Na przykład A6M2 biorące udział w operacji hawajskiej 7.XII.1941 pochodziły w całości z zakładów Mitsubishi a to zawęża już krąg poszukiwań.
Aha.Poniżej link do wzornika kolorów FS.Znaleźć tam można również odpowiedniki tychże w farbach modelarskich (nie wszystkie niestety...)
http://www.ipmsstockholm.org/colorchart ... rts_fs.htm