Bezpieczna kabina lakiernicza

Inkubator, tutaj rodzą się tematy godne przesunięcia do FAQ - prawd objawionych. Dyskutujemy na temat technik, narzędzi i chemii modelarskiej.

Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez pit_r_p » czwartek, 27 grudnia 2012, 15:17

Witam wszystkich, jako ze jestem nowy na forum i do tematu modelarstwa wróciłem po kilkunastu latach chciałem podzielić się z Wami moimi doświadczeniami z 'powrotu'.

Zawsze chciałem sklejać cywilne pojazdy ale jak wiadomo wymaga to pracy na tzw. wysoki połyski i niezbędny jest aerograf na który nie było mnie stać jako nastolatka, więc ten rodzaj modelarstwa zawsze pozostawał w sferze marzeń. I tak kilka miesięcy temu (był to chyba koniec września) wszedłem do sklepu modelarskiego i stało się, wyszedłem z aerografem, kompresorem i pierwszym samochodem do sklejania Ferrari 250 GTO Revell'a.

Urządziłem sobie skromny kącik modelarski i wziąłem się do roboty. Praca wrzała i kolorowy kurz zaczął osadzać się na meblach a i smród rozpuszczalnika dawał się we znaki. Zacząłem więc szukać i dotarłem do różnych tematów traktujących o lakierniach modelarskich tych gotowych jak i tych samodzielnie złożonych. Poczytałem trochę i z prostego kartonowego pudełka z łazienkowym wentylatorem temat przekształcił się w specjalne pomieszczenie wyposażone w przeciwwybuchowe wentylatory i bezpieczną instalację elektryczną.

Postanowiłem więc dać tematowi trochę dojrzeć w mojej głowie. Największym problemem był wentylator - w miarę bezpieczny przy używaniu farb rozpuszczalnikowych i jednocześnie nie za drogi. Po kilku dniach wpadł mi w oko wentylator kominkowy do rozprowadzania ciepłego powietrza z kominka. Spełniał wszystkie postawione przeze mnie warunki: bezpieczny - komora wirnika oddzielona od komory w której pracuje silnik, wykonany całkowicie z blachy ocynkowanej, niedrogi - cena 400 PLN w porównaniu do wentylatorów przeciwwybuchowych 2-3 tys PLN. Jedyną jego wadą są gabaryty- to pudełko o wymiarach 28cm x 28cm x 34cm. Obudowę lakierni wykonałem ze sklejki 10mm a górną 'szybę' z plexi. Jedyną rzeczą jaka jest warta wspomnienia to że w tylnej części zamontowałem filtr wykonany ze sklejki 6mm poprzewiercany otwornicą o pokryty gazą i osadzony w aluminiowym ceowniku. Jego zadaniem jest wyrównanie ciśnienia na całej powierzchni oraz zabezpieczenia wirnika wentylatora przed nadmiernym pokrywaniem się farbą.

Pozostała jedynie sprawa odprowadzenia 'spalin'. Jako że biurko stoi przy oknie naturalnym było wystawienie rury za uchylone okno. Niestety dni zaczęły się robić coraz zimniejsze i nadmierne wychłodzenie pokoju nie wpływało pozytywnie na moje zdrowie. Postanowiłem wymienić szybę zespoloną w wąskim lufciku na poliwęglan komorowy z wywierconym otworem na rurę wylotową. Ku mojemu zdziwieniu operacja ta jest całkowicie odwracalna i rozsądna kosztowo (włącznie z wymianą niecałe 200 PLN). Dodatkowo zainwestowałem w zawór zwrotny kilkanaście złotych tak aby zimne powietrze nie było nawiewane do mieszkania podczas nie używania lakierni. Od tej pory malowanie aerografem stało się przyjemnością i przestało być uciążliwe dla mnie i pozostałych domowników.

Mam nadzieję, że zamieszczone przeze mnie informacje przydadzą się komuś. W razie pytań proszę pisać. Chętnie odpowiem na wszelkie pytania. Poniżej zamieszczam zdjęcia mojej malarni.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
pit_r_p
 
Posty: 3
Dołączył(a): czwartek, 27 grudnia 2012, 12:37
Lokalizacja: Łódź

Reklama

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 27 grudnia 2012, 15:31

Bezkompromisowe rozwiązanie, bardzo zazdroszczę.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez Macio4ever » czwartek, 27 grudnia 2012, 20:31

Dobry pomysł i realizacja - też mam bezkompromisowe rozwiązanie. :mrgreen: Mała sugestia - taki filtr Ci szybko zdechnie, bo się błyskawicznie zatka, zaklei. Ja korzystam z maty o grubości 50mm do podłóg lakierniczych, kupując rolkę masz spokój na kilka lat.
Wrzuć w googla paint stop 50mm albo paintstop g3
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez pit_r_p » piątek, 28 grudnia 2012, 16:06

Dziękuje za miłe słowa. Dzięki również za radę dotyczącą filtra -jak montujesz ten filtr u siebie?
pit_r_p
 
Posty: 3
Dołączył(a): czwartek, 27 grudnia 2012, 12:37
Lokalizacja: Łódź

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez Macio4ever » sobota, 29 grudnia 2012, 16:26

pit_r_p napisał(a):Dziękuje za miłe słowa. Dzięki również za radę dotyczącą filtra -jak montujesz ten filtr u siebie?



Zrobiłem ramkę z MDF-u, w której czołowa część jest na zaawiasach. Jak wymieniam filtr, to podnoszę front, wkłądam nowy, opuszczam front i do przodu. Klapka ma po stronie pzreciwnej spinkę, która pełni rolę zamka. Ramka ma grubość 4cm więc taknina jest lekko zgniatana.
Od strony wentylatora zrobiłem kratorwnicę z prętów metalowych aby mi filtra nie zassał wentylator, od frontu siatka o dużym oczku aby tkanina nie wyłaziła z ramki. Gdzieś mam chyba rysunek, jak znajdę to Ci wyślę.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez pawel700 » sobota, 29 grudnia 2012, 20:24

szukając tej włókniny filtrującej natknąłem się na takie bardzo fajne coś:
http://allegro.pl/stanowisko-do-natrysk ... 36220.html
Cena do zaakceptowania, zwłaszcza jeśli porówna się do tego typu sprzętów ale typowo modelarskich.
Wymiary też ok, np do ustawienia na stole. I co najlepsze :chyba nie trzeba montować żadnych rur wyprowadzających, tylko podłączyć do prądu i gotowe do użycia.
pawel700
 
Posty: 363
Dołączył(a): wtorek, 29 listopada 2011, 19:52
Lokalizacja: Kielce

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez Macio4ever » sobota, 29 grudnia 2012, 21:10

Nie doczytałeś opisu niestety :) Trzeba wyprowadzić wydmuch z wentylatora na zewnątrz. Urządzenia, które filtrują do pomieszczenia do pracy z aero to koszty 8000-10000 zł
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3728
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez pawel700 » sobota, 29 grudnia 2012, 22:26

Rzeczywiście, racja. Sam nie wiem jak to czytałem, że tak wyczytałem...
Czyli robienie dziur w ścianach czy oknach konieczne. Właśnie z tym jest często największy problem :(
pawel700
 
Posty: 363
Dołączył(a): wtorek, 29 listopada 2011, 19:52
Lokalizacja: Kielce

Re: Bezpieczna kabina lakiernicza

Postprzez pit_r_p » niedziela, 30 grudnia 2012, 23:59

Dzieki macio4ever za info z niecierpliwoscia czekam na rysunek.
pit_r_p
 
Posty: 3
Dołączył(a): czwartek, 27 grudnia 2012, 12:37
Lokalizacja: Łódź


Powrót do Modelarstwo redukcyjne - dyskusje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości