PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » poniedziałek, 27 maja 2013, 16:04

Witam wszystkich. Chciałbym rozpocząć relację z budowy modelu Peugeota 405 Turbo16 GR. Będzie to kolejna moja relacja
z budowy, ponieważ równolegle pracuję nad kilkoma modelami. Mam nadzieję, że ten model wzbudzi duże zainteresowanie, ponieważ jest to samochód wyjątkowy. A zdobycie samego modelu jest w tej chwili dość dużym wyzwaniem.
A teraz kilka słów na temat rzeczywistej rajdówki. Samochodem, którego model chcę zbudować ARI Vatanen wygrał swój 3 Dakar. Należy przypomnieć, że ARI Vatanen 4-krotnie zwyciężał w pustynnym maratonie:
- 1987 Peugeot 205 Turbo 16 Grand Raid,
- 1989 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,
- 1990 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,
- 1991 Citroen ZX Rallye Raid.
Co do zagadnień technicznych to silnik i przeniesienie napędu są bliźniaczą konstrukcją, tej stosowanej w Peugeocie 205 Turbo16 GR. 405-ka miała jedną przewagę nad swoim mniejszym bratem, mianowicie rozkład mas na poszczególne osie, który w tym modelu wynosił 50/50%
Co ciekawe oba modele występowały równolegle w rajdzie w 1990 roku.
A teraz kilka zdjęć wspomnianego auta:

Obrazek

Jak widać wersja z roku 1990 występowała w kultowych barwach Camela.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do zbudowania modelu niezbędne są dwie farby Tamiya typu TS:
TS-23 Light Blue,
TS-34 Camel Yellow.

No i po kilku latach, powracam do zarzuconego projektu 405-ki :)
Powróciłem do tego modelu, ponieważ chciałem troszkę odpocząć od tematyki WRC i serii EL MATADOR.

Co do samego projektu, to prawdę mówiąc jest to renowacji mojej pierwszej 405-ki z roku 1989, która niestety nie wyszła tak jak bym sobie tego życzył. W związku z tym postanowiłem wykonać ją na nowo, ale tym razem w wersji z roku 1990 czyli w barwach Camel.
Na początek model został rozebrany i poszczególne elementy zostały poddane obróbce DOT-em 5.1. Następnie elementy kasty zostały oszlifowane i pomalowane podkładem i 2 pierwszymi warstwami TS-34 Camel Yellow:

Obrazek

Obrazek

Trochę popracowałem na wnętrzem modelu, nawierciłem podstąpnice kierowcy i pilota oraz wstawiłem aluminiowe blachy na gołą podłogę.
Elementy komory silnika zostały poddane retuszom lakierniczym:

Obrazek

Obrazek

Oczywiście do zbudowanie modelu niezbędne są odpowiednie kalki. Ja zdecydowałem się na zakup nowego, świeżego zestawu kalek firmy Shunko Models, która wypuściła odpowiednik kalek firmy Tamiya.
Produkt ten jakością przewyższa Tamiyowski odpowiednik, a przede wszystkim kolor biały jest po prostu... biały

Obrazek

Obrazek

Aktualnie pracuję nad kokpitem rajdówki, będę wstawiał okablowanie, liczne gaśnice, fotele z pasami oraz kilka mniejszych drobiazgów. Kokpit będzie budowany w oparciu o poniższe zdjęcie:

Obrazek
Ostatnio edytowano sobota, 1 czerwca 2013, 16:04 przez STI22B, łącznie edytowano 1 raz
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Reklama

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez pawelc » poniedziałek, 27 maja 2013, 20:43

Uwielbiam "rajdówki" z tamtych lat. Podglądam z ciekawością ;o)
Avatar użytkownika
pawelc
 
Posty: 506
Dołączył(a): środa, 2 lutego 2011, 23:12

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » wtorek, 28 maja 2013, 16:00

Aktualizacja prac nad kokpitem Dakarówki.
Pojawiło się kilka gaśnic i przewodów:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano niedziela, 2 czerwca 2013, 07:18 przez STI22B, łącznie edytowano 2 razy
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez skwarciu21 » wtorek, 28 maja 2013, 18:06

O bardzo fajny temat, z chęcią bd tu zaglądał, zwłaszcza, że posiadam sam taki sam model, który czeka na renowację ;) Możesz powiedzieć gdzie zakupiłeś kalki?
Avatar użytkownika
skwarciu21
 
Posty: 205
Dołączył(a): poniedziałek, 17 sierpnia 2009, 20:40
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » wtorek, 28 maja 2013, 18:15

skwarciu21 napisał(a):O bardzo fajny temat, z chęcią bd tu zaglądał, zwłaszcza, że posiadam sam taki sam model, który czeka na renowację ;) Możesz powiedzieć gdzie zakupiłeś kalki?


Kalki zakupiłem na stronie:

www.spotmodel.com

mają w ofercie kalki na obie wersje z roku 1989 i 1990:

http://shop.spotmodel.com/product_info. ... l73e6mvg52

http://shop.spotmodel.com/product_info. ... l73e6mvg52

niestety ich ceny nie należą do najniższych...
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » czwartek, 30 maja 2013, 17:55

Wnętrze prawie ukończone, do zrobienie został deska rozdzielcza, która muszę pomalować i okleić stosownymi kalkami, na które jeszcze oczekuje.
Zostały zamontowane fotele i pasy, 2 okładziny podłogi, kilka przewodów oraz klatka. Na zdjęciach jest jeszcze deska rozdzielcza przed renowacją.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kolejny etap prac renowacyjnych, to wspomniana już deska rozdzielcza, lakierowanie elementów nadwozia Dakarówki kolorem Camel Yellow i prace nad filtrem powietrza i to co lubimy najbardziej kalkomania.
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez spiton » czwartek, 30 maja 2013, 18:10

Piękny samochód. Miałem takiego buragosa ,-))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » sobota, 1 czerwca 2013, 16:04

Mała aktualizacja. Wnętrze Dakarówki uzupełnione o szkieletowe boczki drzwiowe :) Z swojej strony wykonałem "saperkę" wraz z uprzężą mocującą i przytwierdziłem całość do drzwi pilota.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano czwartek, 6 czerwca 2013, 14:50 przez STI22B, łącznie edytowano 1 raz
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez 2004tomek » środa, 5 czerwca 2013, 08:36

Widzę, że kolega nie odpoczywa :mrgreen: . Niedawno zachwycałem się Fordem a już kończysz prawie kolejny model.
Temat Rajdu Dakar nie jest mi obcy i muszę przyznać, że nawet mam w planie budowę Mini Hołka.
Ale wracając do modelu. Na co można zwrócić uwagę to jak zawsze czysto, ładnie i na temat.
Bardzo mi się podoba twoja praca.

Mam tylko jedno pytanie ? Gdzie zaopatrujesz się w te materiałowe pasy bezpieczeństwa ?
Ja często korzystałem z pasów firmy Aber ale to nie to samo.

Pozdrawiam
Tomek
2004tomek
 
Posty: 171
Dołączył(a): wtorek, 7 sierpnia 2012, 13:07

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez Coppercat » środa, 5 czerwca 2013, 12:31

2004tomek napisał(a):........
Mam tylko jedno pytanie ? Gdzie zaopatrujesz się w te materiałowe pasy bezpieczeństwa ?
Ja często korzystałem z pasów firmy Aber ale to nie to samo.
........


Przyłączam się do pytania 8-)
Bardzo mnie interesuje źródło materiału na pasy.
Pozdrawiam,
Jacek
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Coppercat
 
Posty: 1310
Dołączył(a): piątek, 5 kwietnia 2013, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » czwartek, 6 czerwca 2013, 14:53

Coppercat napisał(a):
2004tomek napisał(a):........
Mam tylko jedno pytanie ? Gdzie zaopatrujesz się w te materiałowe pasy bezpieczeństwa ?
Ja często korzystałem z pasów firmy Aber ale to nie to samo.
........


Przyłączam się do pytania 8-)
Bardzo mnie interesuje źródło materiału na pasy.


Pasy są po prostu wycinane z wkładki do segregatora o takiej fakturze :) Są dostępne różne kolory
Można je dostać w sklepach z materiałami biurowymi.
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » sobota, 15 czerwca 2013, 14:59

Witam, w końcu po dłuższym oczekiwaniu, dotarły do mnie kalki. Kalki jak już pisałem wcześniej to produkt firmy SHUNKO MODELS. Pierwszy raz używałem kalek tej firmy i prawdę mówiąc to ich jakość jest po prostu rewelacyjna, zwracam zwłaszcza uwagę Kolegów na ramkę numeru startowego, która jest chromowana.
Po 2 dniach prac i po nałożeniu lakieru bezbarwnego (przednia część kasty czeka jeszcze 1, finalna warstwa TOPCOAT), poszczególne elementy nadwozia prezentują się następująco:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez 2004tomek » niedziela, 16 czerwca 2013, 20:57

No kalki wyglądają rewelacyjnie jak i całość modelu. Czekam z niecierpliwością na finalne zdjęcia całości.

Pozdrawiam
Tomek
2004tomek
 
Posty: 171
Dołączył(a): wtorek, 7 sierpnia 2012, 13:07

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez STI22B » poniedziałek, 17 czerwca 2013, 16:04

Mała aktualizacja prac nad projektem. Dziś ukończyłem klapę przedziału silnikowego 405-ki. Jak widać klapa stanowi prawię połowę całego nadwozia "Dakarówki" Dodatkowo wykonałem pasy uprzęży trzymającej metalowe płyty, które podkłada się pod koła gdy samochód zakopie się w piachu oraz niebieską tekstylną podkładkę pod nie (wszystko wg dokumentacji fotograficznej)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990

Postprzez pawelc » środa, 19 czerwca 2013, 20:44

Piękna robota, aż miło popatrzeć. Wybiegając w przyszłość- planujesz jakieś "kurzenie" (archiwalne fotki pobudzają wyobraźnię), czy wolisz pozostać przy sterylnej wersji?
Avatar użytkownika
pawelc
 
Posty: 506
Dołączył(a): środa, 2 lutego 2011, 23:12

Następna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości