Tomcat napisał(a):Na rysunkach, które podlinkował Wojtek są numery seryjne płatowców. Sprawdziłem w książce po tych numerach i jak byk widać na zdjęciach kratki dwuelementowe.
Darek, jeśli sprawdzałeś w "Tomcat Alley", to w przypadku otworów wentylacyjnych działka, to może nie być właściwe źródło. W tej książce każdemu samolotowi przypisane jest jedno zdjęcie. Zdjęcia są wykonane w różnych okresach, a pokrywy działka były wymieniane na samolotach w trakcie eksploatacji. Więc jeden samolot mógł mieć różne pokrywy. Akurat u Wojtka powinny być pokrywy z dwiema siatkami. Później, po Pustynnej Burzy, to się zmieniło.
Chodziło o skuteczność ich działania, a właściwie o ich... szkodliwość. Zarówno pierwszy jak i drugi z systemów wentylacji, które widać na zdjęciach podlinkowanych przez Wojtka sprawiały, że gazy prochowe dostawały się do wlotu powietrza i silnik dostawał pompażu.
W modelu Wojtka powinna się znaleźć pokrywa z podwójnym wywietrznikiem, ten który miał siedem elementów nie był już wtedy od dobrych kilku lat używany. Później, w latach dziewięćdziesiątych pokrywa na wszystkich samolotach ponownie została udoskonalona przez zainstalowanie trzech wlotów :

I jednego wywietrznika, który miał możliwość wychylania się:

Dodatkowo pod samym wylotem luf działka są umiejscowione takie otwory:









