greatgonzo napisał(a):Wszystkie farby 'wnętrzarskie' oparte były na ZC.
Nie no, wiadomo, że zinc chromate to nie kolor sam w sobie, ale związek chemiczny zabezpieczający metale (na przykład stopy aluminium) przed korozją. Dlatego też dla jasności przytoczyłem dla mniej obeznanych z tematem polską nazwę. Był półprzezroczysty o lekkim żółto-zielonym zabarwieniu, wynikającym z zastosowania takich, a nie innych składników bazowych (ZnCrO
4). Chodzi o interpretację sformułowania, że od kilku lat w praktyce w USAAF stosowano
wyłącznie podkłady oparte na zinc chromate, zamiast podkładów opartych na bazie olejowej, co ogranicza kolorystykę do 'barw' bazujących na ZC i wyklucza całkowicie wcześniejsze 'standardy'. Jednocześnie dlatego, że 'kolor' Zinc Chromate Green to już okres późniejszy, niż czas produkcji Hawków dla Francuzów (1939 rok), można założyć, że wnętrza tych maszyn mogły być zabezpieczane jedynie 'bazowym' zinc chromate lub Zinc Chromate Yellow (abstrahując od róznorodności odcieni tego koloru).
greatgonzo napisał(a):Tylko jak wyglądał kolor braci Berry?
Tu przykład Cockpit Green Curtissa - kolor z pewnością ciemniejszy, niż ten w kokpicie francuskiego H75A-1:

gzt napisał(a):...wysnul hipoteze ze wszystkie P-36 przedwonjenne (z NMF) mialy rowniez NMF w kabinie...
Co do NMF w kabinach P-36 - nie wykluczałbym i tego. Jednak nie byłby to brak 'farby' w ogóle, tylko zinc chromate zaprawiony proszkiem aluminiowym (na pewno nie pozostawiono by konstrukcji samolotu niezabezpieczonej). Ale to tu, to tylko 'gdybanie'

. Poza tym akurat na zdjęciach kokpitu francuskiego Hawka z instrukcji (a tych samolotów dotyczy Twoje pytanie) z pewnością jest to inny 'kolor', niż 'srebrny'.
greatgonzo napisał(a):...ciemniejszy kolor w celu uniknięcia 'porażenia' oczu pilota.
Raporty ze skargami pilotów na 'bliki' pochodzą z późniejszego okresu, niż nas interesujący (czas dostaw Hawków dla Francji). Znaczyłoby to, że w samolotach z okresu 'przedraportowego' stosowano jasne barwy, w tym jasne zinc chromate (lub 'aluminium') i na to właśnie skarżyli się piloci.
W przypadku francuskich Hawków stawiałbym na coś mniej więcej takiego, jako najbardziej prawdopodobną opcję:

greatgonzo napisał(a):Nie wiem na pewno kiedy Curtiss zaczął współpracę z Berry Brothers.
Też nie znalazłem niczego na ten temat, chociaż można przyjąć, że dość wcześnie.
Berry Brothers Progressive Aircraft Finish Co było w biznesie lotniczym co najmniej od 1929 roku.
Waco 10 z 1929:

Tu znajdziesz na przykład ich 'lotniczą' paletę 'Berryloid' z 1932 roku:
http://www.adastron.com/lockheed/altair/h1berry.htma tu więcej informacji na temat firmy:
http://www.oldbeacon.com/plans/berryloid/berryloid.htmWspółpracowali z Waco, Lockheedem, Curtissem i pewnie z innymi wytwórniami. Ciekawostką jest, że firma sponsorowała w latach 30-tych lotnicze konkursy modelarskie

.
Jarek