Witam.
Poszukuje informacji, najlepiej zdjęć lub szkiców
Pojazdów:
1.Renault (FT) Kegresse-Hinstin M26/27 wz.29 (Renault model 1929)Testowano na nim wieżyczki dwubroniowe przeznaczone do modernizacji
Renault (FT) TSF.
Interesują mnie zdjęcia lub szkice oraz dokładny opis tych wież.
Mam jedno z artykułu J.Magnuskiego w NTW 9/97 wóz wz.29 testowany pod Modlinem, wraz z opisem zamieszczonym w tym artykule.
Plus szczątkowe informacje i opinie z forum dws.org.pl
Oraz dobroni.pl
Czy wieża widoczna na zdjeciu wz.29 pod Modlinem
to ta zmodernizowana z 31r. czy jeszcze ośmiokątna z 29r. której projekt odrzucono?

Czy zachowało się więcej zdjęć z tymi wieżami?
Czy ośmiokątna z 29r. mogła to być ta sama co na samochodach pancernych Ursus wz.29 ?
Wieża dwu broniowa wz. 29
Opracowana w Biurze Konstrukcyjnym Broni Pancernej WIBI. Projekt powstał w 1929r, pierwszy prototyp w 1930r. Wieżyczka była 8-kątna, broń umieszczono w przeciwległych ścianach bocznych.
W 1932r powstał nowy model. Skonstruowano nowe jarzmo dla armaty 37mm i km Browning wz. 30. Jarzmo wykonano z odlewu pancernego grubości 20 mm.
Stwarzało ono możliwość naprowadzania broni w 3 osiach, oraz umożliwiało obserwację celu przez 2 lunety. Jarzmo z oboma broniami montowano w przednim wykuszu wierzy o średnicy wewnętrznej 1000 mm i wysokości 700 mm. Grubość pancerza jak w oryginalnej wierzy Renault a ważyła o 14 kg więcej.
W górnej płycie znajdował się właz zamykany pokrywą "specjalnej konstrukcji" (?). Po jego bokach przewidywano umieszczenie 2 obrotowych peryskopów obserwacyjnych. ...
Daleko było tej wieży optimum, bo była jednoosobowa oraz dlatego, że broń była naprowadzana bezpośrednio, na co wskazuje Magnuskiego wzmianka o tym, że jarzmo dawało możliwość "naprowadzania broni na cel w trzech osiach" (raczej w dwóch). Postęp w stosunku do wieży Renault FT (i samochodów pancernych wz. 29 i wz. 34) może jednak był, na co wskazuje wzmianka w artykule o tym, że wieża miała "mechanizm obrotowy", co może oznaczać typowe rozwiązanie z zębatką w pierścieniu wieży i przekładnią.
2.Renault (FT) Kegresse-Hinstin M26/27 wz.32 (Renault model 1932)Przebudowany na zawieszenie z Vickers Mark E (6-ton)
Znów j.w.
Mam tylko dość dokładny opis z z artykułu J.Magnuskiego w NTW 9/97
i tylko jedno zdjęcie które pojawiło się na odkrywca.pl w 2004r.

Czy to jedyne zachowane zdjęcie tego pojazdu?
Interesuje mnie ujęcie przedniej części pojazdu, rozwiązanie mocowania
koła napinającego?
Po co osłony przekładni bocznych z vickersa w czymś, co już ma własne przekładnie boczne, łańcuchowe w dodatku?
Czy faktycznie przedstawia ono Renault wz.32... spotkałem się z opinią
że to jakiś radziecki mutant z elementami zawieszenia T-26...
Podobno tez coś kombinowali w tym kierunku...?
Artykuł z NTW w którym Magnuski pisał o obu pojazdach:



Powód?
Kolega grafik chce stworzyć wizualizacje tych pojazdów...
W przyszłości może spróbujemy umieścić je jako re-modeling do WoT.
W miarę możliwości nie chcemy tworzyć SF... tylko jak najlepiej oddać
wygląd rzeczywisty.
Pierwsze nieśmiałe próby...:

Mówiąc pokrótce, kadłub typu M 'Hanuś', wieża Berlieta z odciętym całym dachem na wysokości zaokrąglonej krawędzi. Właz w tylnej części stropu, zamiast tylnego włazu skrzynkowy wykusz. Wykusz przedni odrobinę szerszy niż oryginalny otwór na działo, z jarzmem kardanowym rozszerzonym o km.

Z zawieszeniem z Vickers Mark E (6-ton)
Odstąpiliśmy od tej wersji, błędnie założyliśmy że był zbudowany na kadłubie typ M ( Renault(FT) Hanuś ).
Kolejna próba tym razem już z kadłubem od Kegresse-Hinstin M26/27
Nie wiemy dokładnie, jak były mocowane koła napinające, więc roboczo są na osi od bębnów do przekraczania okopów:

...
Magnuski sugeruje w NTW 9/97 że wz.29 mógł zostać zmodernizowany na wz.32 po zakończeniu testów wież...
Jednak sugerując się zdjęciami myślę że Najprawdopodobniej 29'ka oraz 32'ka to były dwa osobne pojazdy...
Jeden ze zmodernizowanymi wieżami, drugi ze modernizowanym zawieszeniem... wieża na domniemanym zdjęciu 32'ki jest chyba standardowa ?