przez RAV » piątek, 19 grudnia 2008, 01:38
To wszystko chyba zależy od typu samolotu. No i od tego, czy masz na myśli zrobienie tego przez pilota pstryczkiem w kabinie, czy przez mechanika gmerającego w skrzydle. Ten ostatni raczej może robić wszystko. Bez tych informacji mogę Ci podać tylko parę luźno powiązanych faktów:
F-14 był testowany w locie z jednym skrzydłem złożonym, a drugim rozłożonym. To chyba najdziwniejsza konfiguracja w samolocie pokładowym, więc sądzę, że wszystkie mniej dziwne też są możliwe.
Na pokładzie, a tym bardziej w hangarze, jest mało miejsca, więc byłoby bardzo niepraktyczne, gdyby manipulacje np. klapami wymagały rozkładania skrzydeł (czyli w skrajnym przypadku zrobienia dużego przemeblowania w składzie).
Spoiler może pełnić funkcję hamulca aerodynamicznego (przy wychyleniu symetrycznym) lub lotki wychylonej w górę (przy wychyleniu asymetrycznym). O ile dobrze pamiętam, w Tornado (które nie ma lotek) spoiler na jednym skrzydle współdziała z klapą na drugim, z tym, że tylko przy rozłożonych skrzydłach. Przy złożonych rolę lotek przejmują asymetryczne wychylenia sterów wysokości. Ale to w locie. Na ziemi pewnie można robić wszystko (z wyjątkiem wychylania wewnętrznej sekcji klap przy złożonych skrzydłach).
Pozdrawiam
RAV
