Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

(1.02.2009-31.01.2010)

Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez RAV » poniedziałek, 16 marca 2009, 23:36

Mój równoległy projekt Spitfire IXc ZX-1 powoli dotarł do fazy malowania i montażu kabiny, a ponieważ zawsze mi żal uruchamiać aerograf do małych robótek (więcej przygotowań i mycia niż samego malowania), postanowiłem podwoić mu zadanie i szybko zmajstrowałem "dwójkę". Będę się starał prowadzić oba wątki równolegle.

Będzie to ten sam egzemplarz, który wybrał sobie greatgonzo:
Obrazek

Wybrałem ten egzemplarz ze względu na brak drobnych napisów i godeł, które pewnie by mi nie wyszły (nie mam gotowego zestawu kalek na żadnego polskiego Spitfire'a Ia/IIa). Serial i odznakę Kościuszkowców dobiorę z zapasów, a na litery zrobię maski i powinno być OK. Dodatkową atrakcją jest czarne lewe skrzydło od spodu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Przy okazji prośba o pomoc: Jakimi kolorami najlepiej pomalować wnęki podwozia, golenie, felgi i osłony od wewnątrz (dla lewego i prawego podwozia osobno)? Zdjęcia oryginału wskazują na srebrne felgi, a golenie i osłony od wewnątrz jasne, matowe (Sky? Gray Green?). Co do wnęk, to w lewym skrzydle może czarna?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3084
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez greatgonzo » wtorek, 17 marca 2009, 02:16

Tu, wpleciona w ogólnomodelarski wątek, znajduje się moja dyskusja z Grzegorzem 2107 na ten własnie temat. Jeżeli Ci się chce...
http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=11963&highlight=dywagacje+++temat
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 3783
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez Darek Trzeciak » wtorek, 17 marca 2009, 14:41

W tym czasie (marzec '41) lotki powinny być już metalowe.
Pozdrawiam Darek
"Doświadczenie powiększa naszą mądrość, nie zmniejsza jednak naszej głupoty." - Josh Billings
Avatar użytkownika
Darek Trzeciak
 
Posty: 2212
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 23:23
Lokalizacja: EPWA

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez RAV » wtorek, 17 marca 2009, 15:51

Dziękuję za uwagi. Próbowałem potwierdzić Wasze informacje, korzystając z dostępnych mi źródeł i mam kolejne wątpliwości...

W książce "Polskie Skrzydła/Polish Wings" nr 6 o Spitfire na str. 24 jest zdjęcie RF-R niemal identyczne z tym z "Model Hobby" nr 26, str. 41.:
Obrazek
Tło zdjęcia jest identyczne - wzajemny układ namiotu i drzewa za nim świadczy o tym, że oba zostały zrobione tuż po sobie i z tego samego miejsca. W "MH" Wojtek Matusiak datuje zdjęcie na 4 kwietnia 1941 r. i stąd wysnuwa wniosek, że lewe skrzydło było czarne. Ze zdjęcia RF-W trudno o tym wyrokować. Tymczasem na zdjęciu RF-R (datowane przez Wojtka na "wiosnę 1941") widać, że skrzydło jest jasne. Dlaczego?

W "MH" na str. 40 jest zdjęcie RF-W od przodu. Widać na nim, że lewe skrzydło było jasne. Niestety, to zdjęcie nie ma daty.

W "PS/PW" na str. 20 u góry jest zbliżenie lotki RF-M P8079, wyprodukowanego 24 lutego - dzień później niż RF-W P8038. Lotka ta jest mokra i ma ślady sugerujące, że jest kryta płótnem. Czy zatem informacja o pokryciu metalowym jest pewna?
Obrazek
Ostatnio edytowano wtorek, 17 marca 2009, 17:32 przez RAV, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3084
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez Jarek Gurgul » wtorek, 17 marca 2009, 16:14

Decyzję o zaniechaniu produkcji lotek krytych płótnem podjęto w listopadzie 1940 roku. Jednak jeszcze do czerwca następnego roku produkowano takie lotki, wyczerpując stopniowo wcześniejsze zapasy podzespołów. W międzyczasie 'przechodzono' na 'metalowe' lotki zarówno na liniach produkcyjnych, jak i w przypadku wcześniej wyprodukowanych Spit'ów, na których sukcesywnie wymieniano lotki kryte płótnem na kryte metalem (w przypadku tych wymian na 'starych' Spitach tempo produkcji przez Supermarine wynosiło tylko około 10 zestawów tygodniowo).

Wynikałoby z tego, że Spity Mk.II wyprodukowane wiosną 1941 mogły jeszcze mieć lotki kryte płótnem. Dodatkowo jest to o tyle bardziej prawdopodobne, że Spity Mk.II produkowały nie macierzyste zakłady Supermarine, a fabryka Castle Bromwich.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 5621
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez Darek Trzeciak » wtorek, 17 marca 2009, 20:08

Widzę, że Jarek był szybszy i poszerzył moją wiedzę :D Z tego co mi wiadomo to lotki kryte płótnem zaniechano montować z końcem 1940 roku sukcesywnie wymieniając je na metalowe m.in. na remontowanych Spitach. Od marca 1941 większość Spitów Mk IIa/b miała metalowe lotki.
Jak się ma teoria do praktyki pokazuje zdjęcię zamieszczone przez Rafała powyżej.
Pozdrawiam Darek
"Doświadczenie powiększa naszą mądrość, nie zmniejsza jednak naszej głupoty." - Josh Billings
Avatar użytkownika
Darek Trzeciak
 
Posty: 2212
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 23:23
Lokalizacja: EPWA

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez Paweł Wymysłowski » poniedziałek, 30 marca 2009, 15:11

RAV napisał(a):Tło zdjęcia jest identyczne - wzajemny układ namiotu i drzewa za nim świadczy o tym, że oba zostały zrobione tuż po sobie i z tego samego miejsca. W "MH" Wojtek Matusiak datuje zdjęcie na 4 kwietnia 1941 r. i stąd wysnuwa wniosek, że lewe skrzydło było czarne. Ze zdjęcia RF-W trudno o tym wyrokować. Tymczasem na zdjęciu RF-R (datowane przez Wojtka na "wiosnę 1941") widać, że skrzydło jest jasne. Dlaczego?

Moim zdaniem możliwe są dwa wyjaśnienia:
1. datowanie w MH jest błędne,
2. zdjęcia nie są wykonane tego samego dnia, a jedynie z tej samej, z jakiegoś powodu lubianej przez fotografów, miejscówki.
Pzy czym skłaniałbym się ku 1. wyjaśnieniu. Może te dwa zdjęcia były zrobione w tym samym czasie, kiedy RF-J sfotografowano już z jednolitym spodem (podczas gdy w czasie wizyty prezydenta miał jedno skrzydło czarne)?
Można by się zastanawiać jeszcze nad trzecim - RF-W 4 IV miał nieregulaminowe malowanie, ale to wydaje mi się najmniej prawdopodobne.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 506
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez RAV » poniedziałek, 30 marca 2009, 18:37

Paweł Wymysłowski napisał(a):Moim zdaniem możliwe są dwa wyjaśnienia:
1. datowanie w MH jest błędne,

Przyjmijmy, że tak jest. W takim razie na żadnym w dostępnych mi zdjęć RF-W nie ma czarnego skrzydła. Szkoda...

Paweł Wymysłowski napisał(a):2. zdjęcia nie są wykonane tego samego dnia, a jedynie z tej samej, z jakiegoś powodu lubianej przez fotografów, miejscówki.

Musiałoby to być jakieś szczególne i bardzo konkretne miejsce (coś jakby statyw umocowany na stałe przez co najmniej dwa tygodnie), bo przesunięcie się o choćby pół metra byłoby widoczne.

Paweł Wymysłowski napisał(a):Może te dwa zdjęcia były zrobione w tym samym czasie, kiedy RF-J sfotografowano już z jednolitym spodem (podczas gdy w czasie wizyty prezydenta miał jedno skrzydło czarne)?

Jesteś pewien, że czarne? Owszem, na zdjęciu wydaje się czarne, ale nie bardziej niż statecznik poziomy. W obu przypadkach, jak i w przypadku RF-W, może to być cień.

Paweł Wymysłowski napisał(a):Można by się zastanawiać jeszcze nad trzecim - RF-W 4 IV miał nieregulaminowe malowanie, ale to wydaje mi się najmniej prawdopodobne.

Przyjmijmy teraz, że zdjęcie RF-W jest jednak prawidłowo datowane na 4 kwietnia. Popatrzcie na drzewa na zdjęciach RF-W, RF-R, RF-J (wszystkie - zarówno te datowane na 4 kwietnia, jak i późniejsze) i RF-E ("Polskie Skrzydła", str. 23). Zwłaszcza te ostatnie są ciekawe, bo jedno z nich jest datowane na 4 kwietnia, a na drugim widać, że lewe skrzydło jest jasne. W tle obu widać tę samą grupę drzew - wydają się niczym nie różnić. Pora roku była taka jak teraz. Ja mam za oknem jeszcze "łyse" drzewa, ale pączki już są. Sądzę, że za dwa tygodnie, co odpowiadałoby przemalowaniu skrzydeł z powrotem na Sky, będą już zielone i "gęstsze".

Ta sama grupa drzew jest też widoczna na zdjęciach RF-A (PS str. 17), RF-J (str. 21) i RF-E (str. 23). Pochodzą one z jednej sekwencji, wykonanej właśnie w tej kolejności (a Spitem widocznym w tle jest RF-E). Wszystkie te samoloty mają cały spód Sky. Na str. 23 u góry (datowanym na 4 kwietnia) RF-E stoi w tym samym miejscu, co na wymienionych poprzednio, drzewa w tle wyglądają tak samo, tylko fotograf przesunął się o kilka metrów.

Moja hipoteza jest taka: Najpierw wykonano zdjęcia datowane na 4 kwietnia (co jest łatwe, bo widać na nich uroczystość), potem tłum się rozproszył i Spity wyruszyły na start, a fotografowie uwiecznili RF-A, -J, i -E, a z innego miejsca (lub tylko kierując obiektyw w inną stronę) RF-W i RF-R. Mechanik od RF-E paraduje w białej koszuli, a ludzie w tle wszystkich zdjęć wydają się spokojnie obserwować paradę, zamiast zajmować się Bardzo Ważnymi i Pilnymi Sprawami, więc raczej nie jest to żaden alarm, tylko prezentacja dla Prezydenta. Stąd płyną dwa wnioski:
1. 4 kwietnia w 303 Dywizjonie było co najmniej kilka Spitfire'ów z całym spodem Sky;
2. Jednym z nich był RF-W.

Oczywiście w moim rozumowaniu jest parę domysłów, ale w całości wydaje się ono sensowne. I, niestety, nie pozwala mi ono pomalować skrzydła mojego Spitka na czarno, co pierwotnie chciałem uczynić. Bo gdyby problem był tylko w dacie zdjęcia, to mógłbym przyjąć, że co prawda zdjęcia mam np. z końca czerwca, ale wcześniej RF-W na pewno miał czarne skrzydło. Niestety, z powyższego wywodu wynika, ze on raczej czarnego skrzydła nigdy nie miał.

Jeśli ktoś ma inne zdanie, to niech powie o nim teraz lub zamilknie na wieki, bo nie chciałbym musieć przemalowywać gotowego (już niedługo) modelu.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3084
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez Paweł Wymysłowski » czwartek, 2 kwietnia 2009, 18:44

Pomalowałeś już skrzydło? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość – zdjęcie z RF-J (to, które w PS jest na str. 21 z ewidentnie jednolitym spodem) jest w „Polskich Siłach Powietrznych w wojnie” J.B. Cynka datowane na 4 IV 8-)
Tylko że mnie nadal to nie daje spokoju. Abstrahując od tego, że na zdjęciach z prezydentem pogoda jest kiepska, a na tym zdjęciu jest słonecznie (kwiecień - mogła się zmienić dosyć szybko) i od tego że mechanik w koszuli nie pasuje mi do pozapinanych na wszystko co możliwe mundurów i podociąganych pasów w otoczeniu głowy państwa ( i nie tylko - był jeszcze obecny ambasador USA, a jako gospodarze występowali dowódca Fighter Command Douglas i 11 Grupy Leigh-Mallory) to zastanawia mnie dlaczego w PS rysunek, który powstał na podstawie tego zdjęcia jest opisany "maj 1941"? A jeśliby zdjęcie było wykonane 4 IV to dlaczego autor, który tak je wcześniej opisał (Matusiak był tłumaczem Cynka) nie zwrócił uwagi na nieregulaminowe malowanie RF-J, podczas gdy zazwyczaj zwraca uwagę na różne smaczki i ciekawostki?
Oczywiście tych pytań nie powinienem zadawać Tobie, ale staram się wyjaśnić źródło moich wątpliwości.

Z Tobą nie mogę się zgodzić w jednej kwestii.
RAV napisał(a):Stąd płyną dwa wnioski:
1. 4 kwietnia w 303 Dywizjonie było co najmniej kilka Spitfire'ów z całym spodem Sky;
2. Jednym z nich był RF-W.

Jeśli nawet przyjęlibyśmy założenie o wykonaniu wszystkich zdjęć 4 IV to z faktu, że RF-J i RF-R nie miały czarnego skrzydła nie wynika, że RF-W też go nie miał, chyba że jest możliwość stwierdzenia, że to zdjęcie „od przodu” też wtedy było wykonane.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 506
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez RAV » piątek, 3 kwietnia 2009, 17:55

Paweł Wymysłowski napisał(a):Pomalowałeś już skrzydło?

Nie. Najbliższy krok - maskowanie kabiny. Potem IG na ramki, Surfacer i dopiero malowanie... Nie spieszę się, bo cały czas liczę na odzew w sprawie moich wniosków i wątpliwości - taki jak Twój.

Paweł Wymysłowski napisał(a):Mam dla Ciebie dobrą wiadomość – zdjęcie z RF-J (to, które w PS jest na str. 21 z ewidentnie jednolitym spodem) jest w „Polskich Siłach Powietrznych w wojnie” J.B. Cynka datowane na 4 IV 8-)

To bardzo mi miło. 8-)

Paweł Wymysłowski napisał(a):na zdjęciach z prezydentem pogoda jest kiepska, a na tym zdjęciu jest słonecznie (kwiecień - mogła się zmienić dosyć szybko)

Mogło być po prostu typowo wiosenne niebo pełne cumulusów. W taką pogodę co kilka-kilkanaście minut możemy mieć cienie ostre lub rozmyte na zmianę.

Paweł Wymysłowski napisał(a):mechanik w koszuli nie pasuje mi do pozapinanych na wszystko co możliwe mundurów i podociąganych pasów w otoczeniu głowy państwa

Pewnie wcześniej też był pozapinany i podociągany, ale po oficjalnej części imprezy doszedł do wniosku, że do roboty tak nie pójdzie...

Paweł Wymysłowski napisał(a):zastanawia mnie dlaczego w PS rysunek, który powstał na podstawie tego zdjęcia jest opisany "maj 1941"? A jeśliby zdjęcie było wykonane 4 IV to dlaczego autor, który tak je wcześniej opisał (Matusiak był tłumaczem Cynka) nie zwrócił uwagi na nieregulaminowe malowanie RF-J, podczas gdy zazwyczaj zwraca uwagę na różne smaczki i ciekawostki?

Wojtek po prostu nie jest nieomylny i pod tym względem nie różni się od innych... Stąd moje wątpliwości odnośnie RF-W, w którego interpretację wg Wojtka (i Roberta) coraz trudniej mi uwierzyć.

Paweł Wymysłowski napisał(a):Jeśli nawet przyjęlibyśmy założenie o wykonaniu wszystkich zdjęć 4 IV to z faktu, że RF-J i RF-R nie miały czarnego skrzydła nie wynika, że RF-W też go nie miał, chyba że jest możliwość stwierdzenia, że to zdjęcie „od przodu” też wtedy było wykonane.

Bliźniacze egzemplarze miały jasny spód - dlaczego akurat RF-W miałby się od nich różnić? Przy pomocy tej strony sporządziłem listę omawianych tu Spitfire'ów:
RF-W / P8038 / IIa / CBAF / 38MU 23-2-41 / 302S 13-3-41
RF-A / P7962 / IIa / CBAF / 9MU 4-2-41 / 303S 12-3-41
RF-J / P8085 / IIa / CBAF / 38MU 26-2-41 / 303S 13-3-41
RF-E / P8041 / IIa / CBAF / 38MU 25-2-41 / 303S 5-3-41
RF-R / P8361 / IIa / CBAF / 6MU 10-4-41 / 303S 18-4-41

Widać z niego, że RF-W jest starym kumplem kolejnych trzech Spitów - zostały wyprodukowane w tej samej fabryce i dostarczone do dywizjonu (uwaga na literówkę w RF-W - powinien być 303S) w odstępie 8 dni. Trzy z czterech egzemplarzy przeszły przez 38 Maintenance Unit również niemal w tym samym czasie. Czy coś uzasadnia inne malowanie akurat RF-W?

Przy okazji odkryłem, że prezentowane wyżej zdjęcia RF-W i RF-R z namiotem jednak nie mogły być wykonane 4 kwietnia, gdyż RF-R dotarł do dywizjonu dopiero dwa tygodnie później (już po ponownym wprowadzeniu jednobarwnego malowania spodu). To dodatkowo podważa tezę, że na tym zdjęciu RF-W ma czarne skrzydło.

Teraz zajmijmy się egzemplarzami z 303 Sqn, które wg PS6 miały czarne skrzydło:
RF-A / R6975 / Ia / EA / FF 18-7-40 / 6MU 19-7-40 / 64S 24-7-40 / 303S 22-1-41
RF-F / N3059? / (wykaz nie potwierdza słuszności tego numeru)
RF-P / N3108 / Ia / EA / FF 21-10-39 / 41S 22-3-40 / FA 14-5-40 / AST 64S 24-10-40 / 303S 22-1-41
RF-C / P7786 / IIa / CBAF / 12MU 16-12-40 / 303S 4-3-41
RF-S / P7819 / IIa / CBAF / 9MU 20-12-40 / 303S 4-3-41
RF-H / P7858 / IIa/ CBAF / 38MU 4-1-41 / 303S 5-3-41

RF-A i RF-P to starocie o bogatej przeszłości - miały sporo okazji, by dostać czarne skrzydło. Ostatnie trzy również są starsze od jednobarwnych - co prawda do dywizjonu trafiły tuż przed nimi, ale do MU ponad miesiąc wcześniej. Być może właśnie w grudniu i styczniu w MU albo w CBAF malowano skrzydła na czarno, a później już nie?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3084
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez Paweł Wymysłowski » poniedziałek, 6 kwietnia 2009, 14:42

Trzy z czterech egzemplarzy przeszły przez 38 Maintenance Unit również niemal w tym samym czasie. Czy coś uzasadnia inne malowanie akurat RF-W?
Faktycznie pobyt w tym samym MU wydaje się być kluczowy. Myślałem o tym wcześniej, ale brakowało mi takiego zestawienia losów konkretnych maszyn.
Być może właśnie w grudniu i styczniu w MU albo w CBAF malowano skrzydła na czarno, a później już nie?

Wg Matusiaka ;o) CBAF do września 1941 (a Supermarine do czerwca) wypuszczał samoloty w malowaniu sprzed listopada 1940, a odpowiednie elementy oznakowania (czarne skrzydło (do kwietnia), pas i kołpak sky) dostawały w MU.
Nadal mnie nurtuje ten RF-J. Warto by spytać autorów PS, czy to pomyłka, czy też mają jakieś podstawy (inne niż dopasowanie do jakiejś swojej teorii na temat malowania) do twierdzenia, że zdjęcie nie było zrobione 4 IV.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 506
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez RAV » wtorek, 7 kwietnia 2009, 23:48

Spitfire pomału zmierza ku malowaniu. Właśnie zniknął pod warstwą Surfacera.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3084
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez RAV » sobota, 18 kwietnia 2009, 01:01

No to koniec rozważań na temat malowania spodu. Przyszła pora na samo malowanie:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Litery kodowe namalowałem przy użyciu szablonu wyciętego z taśmy Tamiya. Pierwszy raz robiłem taki szablon i spodziewałem się wszelkich możliwych problemów, ale wszystko poszło jak z płatka:
Obrazek

Kolejne kroki: kalki i brudzenie.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3084
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez Jaho63 » sobota, 18 kwietnia 2009, 02:10

No i znowu "victory". Ale ja, kiedy idzie o kody, bardziej ufam zespołowi Corel+ploter+Oracal :). Nie no żartuje, jak widzę rodzi się następny "wzroko-umilacz".
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Spitfire IIa RF-W (Tamiya 1/72)

Postprzez RAV » sobota, 18 kwietnia 2009, 08:49

Jaho63 napisał(a):kiedy idzie o kody, bardziej ufam zespołowi Corel+ploter+Oracal

Projekt oczywiście zrobiłem w Corelu. Z wrodzonego lenistwa szukanie firmy, która mi to wytnie, traktowałem jako "plan B". Wycinanie skalpelem ułatwił mi fakt, że litery zawierały małą ilość łuków. Z literami S, C lub O byłoby trudniej.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3084
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Następna strona

Powrót do Merlin Spitfire

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości