Widze, ze koledzy chwycili za ladne modele i dobrze zdetalowane- ja w przeciwienstwie pochyle sie nad najgorszym modelem z plastiku jaki do tej pory trzymalem w dloniach. Model jest wykonany z watpliwej jakosci gumowatego plastiku, kazdy element trzeba ciosac, bo nie widac gdzie sie konczy ramka, a gdzie zaczyna element, a nadlewek jest wiecej niz elementow.
Co z tego wyjdzie- nie wiem. Nie licze na jakies laury w konkursie, ale chcialebym sie zmierzyc z samym soba, czy jestem w stanie podolac temu wyzwaniu i dotrwac do konca w budowie.
Do dnia dzisiejszego nie zachowal sie zaden kompletny egzemplarz tego helikoptera, oraz to, ze istnieje tylko garstka zdjec o watpliwej jakosci powoduja, ze zadanie jest troszeczke trudniejsze.
Zdjecie orginalu:


Rys historyczny:
Flettner Fl 282 Kolibri (niem. Koliber) – śmigłowiec konstrukcji niemieckiej z okresu II wojny światowej, produkowany przez firmę Antona Flettnera. Jest to pierwszy śmigłowiec na świecie produkowany seryjnie.
Dzięki zastosowaniu dwóch zazębiających się wirników pomysłu Antona Flettnera, Fl 282 nie musiał być wyposażony w śmigło ogonowe.
Kolibri był pierwszym śmigłowcem użytym w działaniach bojowych. W czasie II wojny światowej został przetestowany na Bałtyku oraz na śródziemnomorskim teatrze działań wojennych. Planowano także użycie nieuzbrojonych Fl 282U jako śmigłowców rozpoznawczych operujących z okrętów podwodnych dalekiego zasięgu.
Tylko trzy egzemplarze przetrwały wojnę i znalazły się w USA wraz z ich konstruktorem. Pozostałe zbudowane egzemplarze zostały zniszczone, aby nie wpadły w ręce aliantów. Do dziś dotrwały tylko nieliczne elementy.
W 1942 roku śmigłowce Fl 282 rozpoczęły służbę operacyjną w Kriegsmarine. Pierwszą maszyną był prototyp Fl 282 V5, który testowano na Bałtyku z pokładu krążownika "Köln". Do 1943 przekazano do jednostek ok. 20 maszyn. Służyły one głównie do ochrony konwojów na Morzu Śródziemnym, Egejskim i na Bałtyku.
W służbie wojsk lądowych śmigłowce okazały się bardzo przydatne do współpracy z artylerią. W 1944 powstały samodzielne klucze obserwacyjne i współpracy z artylerią. Działały one głównie na froncie wschodnim. W tym charakterze kilka maszyn służyło nawet w czasie obrony Berlina w kwietniu 1945. Stacjonowały one na lotnisku Berlin-Rangsdorf.
Jednostką śmigłowcową była między innymi 40 eskadra transportu powietrznego (Luft-Transportstaffel 40), stacjonująca na lotnisku Ainring. Składała się z trzech Fl 282 i trzech Fa 223. To właśnie prawdopodobnie Fl 282 należący do tej jednostki wywiózł na początku maja 1945 z oblężonego Wrocławia gauleitera Hankego
Jeden z egzemplarzy wpadł w ręce Rosjan w Berlin-Rangsdorf, dwa zdobyli Amerykanie po kapitulacji jednostki TS/40.
Zdjecie z data na komputerze uwierzytelniajace czas rozpoczecia projektu:

Maly inbox:


Zblizenia na "detale"




Czas rozpoczac struganie.





















