To bawimy się dalej
Długo zastanawiałem się nad tym , czy dać rys historyczny , ponieważ nastąpiła jakaś fala , wysyp rysów historycznych. Odczuwam , że pisane są ironicznie
Zdecydowałem się jednak, niemniej jednak zawiedziony jestem , że wiki nie rozpisała się na ten temat .
RYS HISTORYCZNY
Renault FT (Renault FT Modèle 1917, potocznie znany jako FT-17) – francuski czołg lekki z okresu I wojny światowej, używany przez wiele państw, w tym Polskę, także podczas II wojny światowej.
Czołg Renault FT został skonstruowany w 1917 roku. Był to pierwszy czołg o klasycznej konstrukcji – typowej dla prawie wszystkich konstruowanych później do czasów obecnych czołgów. Konstrukcja ta charakteryzowała się przedziałem bojowym (załogi) z przodu, uzbrojeniem w obrotowej wieży i przedziałem napędowym z tyłu. Czołg ten przeznaczony był do wsparcia piechoty, dlatego rozwijał niewielką prędkość. Jego niewielkie rozmiary, będące zaletą, powodowały pewne problemy w pokonywaniu okopów i transzei, co starano się zniwelować za pomocą "ogona" – specjalnej konstrukcji montowanej z tyłu kadłuba.
Wyprodukowano ogółem ponad 3800 czołgów tego typu. Czołgi FT-17 były szeroko używane w bitwach końca I wojny światowej, począwszy od ich debiutu 31 maja 1918. Spośród 2.697 czołgów (wyprodukowanych w czasie wojny) 356 zostało zniszczonych przez artylerię, 13 przez miny, 70 z innych przyczyn. Był najskuteczniejszym czołgiem tej wojny.
Po I wojnie były one szeroko eksportowane – używane były w większości państw posiadających wojska pancerne, często jako ich pierwsze czołgi. Większość z wyprodukowanych czołgów znajdowała się wciąż w służbie jeszcze w chwili wybuchu II wojny światowej, głównie w armii francuskiej, chociaż wówczas były one już przestarzałe.
Renault FT były także pierwszymi czołgami na wyposażeniu Wojska Polskiego. W 1919 w Armii Polskiej gen. Hallera we Francji utworzono 1 Pułk Czołgów, wyposażony w 120 czołgów FT-17. W czerwcu 1919 pułk czołgów razem z armią gen. Hallera, wrócił do Polski, z całym wyposażeniem. Używane były następnie w wojnie polsko-bolszewickiej. W momencie wybuchu II wojny światowej armia polska posiadała jeszcze 102 czołgi tego typu. Zostały one użyte w składzie trzech kompanii czołgów lekkich (wolnobieżnych) oraz jako drezyny pancerne w składzie pociągów pancernych.
Podczas wojny zimowej między ZSRR a Finlandią, fińskie wojska dysponowały ok. 30 czołgami Renault FT-17.
DANE TECHNICZNE :
Państwo Francja
Producent Renault
Typ pojazdu czołg lekki
Trakcja gąsienicowa
Załoga 2 (dowódca-strzelec, kierowca)
Prototypy grudzień 1916
Produkcja 1917 – 1919
Egzemplarze ok. 4000
Silnik 1 silnik gaźnikowy o mocy 35 KM przy 1500 obr./min.
Transmisja mechaniczna
Pancerz z walcowanych płyt pancernych, nitowany o grubości 6 – 22 mm
Długość 5,00 m (z ogonem)
4,10 m (kadłuba)
Szerokość 1,74 m
Wysokość 2,37 m
Prześwit 0,43 m
Masa 6890 (wersja z działkiem)
6 500 kg (wersja z karabinem maszynowym)
Prędkość 7,7 km/h (po drodze)
6 km/h (w terenie)
Zasięg 35 km
Brody (głęb.) 0,7 m
Rowy (szer.) 1,35 m
Ściany (wys.) 0,6 m
Kąt podjazdu 20°
Uzbrojenie
1 armata Puteaux SA 18 L/21 kal. 37 mm (zapas amunicji – 237 szt.) lub 1 karabin maszynowy Hotchkiss wz. 14 kal. 8 mm (zapas amunicji – 4800 szt.)
Użytkownicy
Francja, Belgia, Brazylia, Czechosłowacja, Estonia, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Iran, Japonia, Jugosławia, Litwa, Polska, Rumunia, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Turcja, ZSRR
ZDJĘCIA Z EPOKI I POMOCNE PRZY BUDOWIE :


źródło internet
Pudełko i jego zawartość :


Czołk jest malutki , ale bardzo zdetalowany . Wydłubałem przekładnie , silnik i chłodnice . Nie są razem zlepione , złoże je po malowaniu .




















