"Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Italeri 1:72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Moderator: malinowski

"Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Italeri 1:72

Postprzez dewertus » wtorek, 7 lipca 2009, 11:39

Witam,
Jestem nowym forumowiczem w gronie PWM, dlatego na wstępie chciałbym przedstawić się i swoje podejście do modelarstwa :) Mam na imię Hubert (nick "DeWertus"). Modelarstwem zajmuje się od wielu, wielu lat, jednak świadom swoich ograniczeń manualno-warsztatowych modele wykonuję w standardzie "prosto z pudła". Chylę czoła przed koleżankami i kolegami, którzy dzięki opanowaniu wielu technik (podstarzenie, brudzenie, itp.…) oraz wręcz zegarmistrzowskiej precyzji tworzą modele wyglądające jak żywe. Dla mnie modelarstwo to przede wszystkim odskocznia od prozy dnia codziennego i wariactw otaczającego nas świata oraz źródło frajdy w zgłębianiu wiedzy z historii lotnictwa. Moimi ulubionymi "obszarami" są:
- Malta 1940-43 (i wszystko co z działaniami dotyczącymi Malty związane)
- Front Północny 1939-44 (czyli zmagania fińsko-sowieckie)
- Korea 1950-53

Na otwarcie model Dorniera Do 217 E-4 w skali 1/72 z zestawu Italeri.

Inspiracja do wykonania modelu była lektura monografii Do 217 wydanej przez KAGERO, a właściwie dość tajemniczy i lakoniczny podpis pod jedna z sylwetek samolotu na planszach barwnych. Otóż ów zapis głosi ze przedstawiony samolot o kodzie U5+BD to maszyna z VI./KG2 operująca nad morzem śródziemnym z baz położonych na południu Francji w okresie czerwiec - grudzień 1942. Niby nic nadzwyczajnego a jednak….

Ponieważ obszar morza śródziemnego (a w szczególności działania związane z Malta) stanowi jeden z moich ulubionych tematów, postanowiłem czym prędzej wykonać model samolotu dość egzotycznego w tym rejonie działań (mowa o wersji "E"). Z większą uwaga przystąpiłem do poszukiwań jakiś dodatkowych informacji, zdjęć, etc… I się zaczęło: pierwsze, co mi nie pasowało to właśnie lakoniczny podpis pod plansza i…. jedynym zdjęciem w monografii, które przedstawiało Dorniera operującego nad morzem śródziemnym. Było to o tyle dziwne, ze wszystkie inne opisy zdjęć były bardzo dokładne. Poszukiwania w necie odsłaniały kolejne zagadki:
1. Jakim cudem samolot z bocznym oznaczeniem "BD" mógł latać w VI Gruppe, skoro oznaczenie "D" należało do klucza sztabowego III Gruppe?
2. Dlaczego kolor litery kodowej "B" jest niebieski skoro wg norm i opisów powinien być zielony?
3. Jak to możliwe, ze samolot latał w VI Gruppe skoro w skład KG 2 wchodziły Stab, I, II, III, IV i V Gruppe?
4. Skąd informacja o czerwcu skoro pierwsze jednostki KG 2 trafiły do południowej Francji (baza Toulouse-Francazal) w listopadzie 1942 i była to III Gruppe (7./KG2, 8./KG2 i 9./KG2) - w świetle danych, jakie udało mi się odszukać były to jedyne jednostki KG2 operujące w tym rejonie. W późniejszym okresie na Do 217 E nad morzem śródziemnym z południowej Francji operowała jeszcze II/KG100…
5. Na zdjęciach pasy szybkiej identyfikacji na skrzydłach są w kolorze białym (a nie jak podaje KAGERO) w niebieskim…

Suma summarum zbudowałem model Dorniera bogatszy w wiedzę z zastosowania jednostek bombowych posiadających ten typ na uzbrojeniu. I tak model mój prezentuje samolot Do 217 E-4 w służbie III Gruppe, a dokładniej 8./KG2 stacjonującej w południowej Francji w bazie Toulouse-Francazal w okresie listopad - grudzień 1942.

Największy "kwach”, jaki nie się przytrafił podczas klejenia to odparowanie resztek kleju cjano-akrylowgo na wieżyczce…
Model malowany akrylami AGAMY metoda pędzelkową.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

----------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M.Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M.Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M.Śródziemne)
Hawker Hurricane Mk IIB – 95 % (Malta / M.Śródziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M.Śródziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M.Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M.Śródziemne)
Ostatnio edytowano wtorek, 7 lipca 2009, 23:19 przez dewertus, łącznie edytowano 5 razy
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3877
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Z serii "Malta 194043" - Dornier Do-217E III/KG2 - 1:72 Ital

Postprzez Jaho63 » wtorek, 7 lipca 2009, 12:17

Podejście do modelarstwa podobne do mojego, kiedy poczytasz o działaniach inaczej się taki model robi? :) Mnie wprawdzie te maszyny interesują bardziej jako "zwierzyna łowna" ;o) (w okresie o jakim piszesz G.Pepper z 29squ zestrzelił 3).
Model ładny, ale faktycznie ta wieżyczka do wymiany, mógłbyś wypchnąć ją sobie z folii - prosty kształt, łatwo będzie.
P.S. Maryland’a robisz jakiegoś konkretnego? :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Malta 194043" - Dornier Do-217E III/KG2 - 1:72 Ital

Postprzez dewertus » wtorek, 7 lipca 2009, 22:55

Jaho63 napisał(a):P.S. Maryland’a robisz jakiegoś konkretnego? :)


Martin 167 Maryland s/n AR707 z 431 Flightu pilotowany przez P/O Adriana Warburtona (który to wykonując loty rozpoznawcze polował na samoloty włoskie i to z sukcesem).

Co do wieżyczki w Dornierze to "akcja" przytrafila mi sie gdy już miałem skejony, zaszpachlowany i oszlifowany kadłub i własnie wklejałem fotel strzelca... więc nie bawiłem się już w działania naprawcze ;)

pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3877
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do-217E III/KG2

Postprzez spiton » środa, 8 lipca 2009, 01:21

Mógł strzelcowi eksplodować kefir.
Lubie takie podejście(mam na myśli tą historyjkę). Ja też nie zaczynam sklejania do puki sobie solidnie nie poczytam ,-))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do-217E III/KG2

Postprzez Jaho63 » środa, 8 lipca 2009, 19:15

Z tym Warburtonem to jest kłopot, bo jeśli to był jeden z francuskich M-167 to poza różnicami konstrukcyjnymi (z tego, co kojarzę to wieżyczka inna), ale też i kamuflaż niekoniecznie był brytyjski! Ale Twój temat byłby świetny na projekcik grupowy :)
Sam wcześniej czy później parę bym zrobił, (Spit Vc Beurlinga już zaczęty, to samo MC.200, a w dalszych terminach ów Maryland, Sea Gladiator, Re.2001. Załóż w inkubatorze (ale z potężnym terminem :)) może będzie zainteresowanie. (Pierwszy już jest!)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do-217E III/KG2

Postprzez dewertus » czwartek, 9 lipca 2009, 08:18

Z tego co pamiętam to seria AR702-AR727 została przejęta przez brytyjczyków już w zakładach Martina i wykończona w/g wzoru angielskego (skalowanie przyrządów, typy k-mów, wyrzutniki bombowe). Z tej serii trzy maszyny zostały wcielone do FAA (AR705, AR707 i AR???) i one otrzymały inne malowanie: spód SKY, góra to jakaś odniana szarego (typowa dla FAA). Ale po w sumie któtkiej, acz intensywnej eksploatacji one także trafiły do jednostek działających w basenie M. Śródziemnego.

W malowaniu francuskim latały tylko te Martiny, które trafiły do brytyjczyków już bezpośrednio z jednostek francuskich (ucieczki). Na jednej z takich maszyn też latał Warburton, ale z Gibraltaru a nie z Malty.

Co do wieżyczek to jasności nie mam 100 procentowej - w każdym bądź razie nie widziałem na zdjęciach, aby aeria AR miała wysokie wieżyczki typu angielskiego...

Jaho63 napisał(a):(Spit Vc Beurlinga już zaczęty, to samo MC.200, a w dalszych terminach ów Maryland, Sea Gladiator, Re.2001. Załóż w inkubatorze (ale z potężnym terminem :)) może będzie zainteresowanie. (Pierwszy już jest!)


Spita Beurlinga już mam w wersji MK Vb (oznaczenie kodowe białe "S", kamuflarz "Malta Blue").

Dodatkowo w serii "Malta 1940-43" mam już:
• Bf 109 E-7 - Oblt. Joachim Muncheberg 7/JG26, Sycylia, luty - czerwiec 1941
• Bf 109 F-4 - Hptm. Heinz Bar I/JG77, Sycylia, czerwiec 1942
• Bristol Blenheim Mk. IV - 105 dywizjon RAF, Malta, czerwiec - wrzesien 1941

Na ukończeniu (wktótce będzie prezentowany na forum):
• Hawker Hurricane Mk IIb - 185 dywizjon RAF, Malta 1941
• Fiat G-50 - 352 Squadriglia, Sycylia / Libia 1941

pzdr
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3877
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do-217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez Rumcajs » czwartek, 9 lipca 2009, 09:13

Dornier całkiem fajny, tylko z tego co pamiętam spód osłony silnika powinien być malowany na żółto (RLM 04).

Co zaś się tyczy Warburtona i jego Marylandów, to jego ulubioną maszyną był AR733, której fotki znajdziecie w linku niżej (dyskusja na Modelforum):
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=34680&p=642928&hilit=Warburton#p642928
Pozdrawiam
Marcin Surzyn
Avatar użytkownika
Rumcajs
 
Posty: 162
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 18:22
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do-217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez dewertus » czwartek, 9 lipca 2009, 09:27

Kwestia wieżyczki nadal nie jest wyjaśniona :) na zdjęciu widac AR707 z wieżyczką Martina (tylko za diabła nie widać kamuflażu), a na planszy AR707 jest z wieżyczką brytyjską...

Co do Dorniera, osłany silników były i białe i żółte (dotyczy to także Bf 110, Ju 88 i He 111) :), na fotografii, którą się posiłkowałem, jest biała.

Dzięki za link, widac muszę powtórnie przekopać się przez literaturę :)

pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3877
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do-217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez Jaho63 » czwartek, 9 lipca 2009, 11:59

Zmusiłeś mnie od odgrzebania "Maryland project" i z moich ówczesnych dociekań (m.in. wspomniana przez Ciebie Monografia) wynika, że AR707 powinien mieć właśnie wysoką wieżyczkę (Azur robi tak jak NOVO, niską). A z zaprzyjaźnionego forum zdjęcia są znane, ale po pierwsze na zdjęciu jest AR733 a na planszy AR702. Poza tym "oblibeny czy ne oblibeny" to na AR707 Warby latał najczęściej (do czasu jego zestrzelenia 11.11.1940).
Moim zdaniem powinien wyglądać (tu jeszcze miałem wątpliwości, co do umieszczenia kokardy na kadłubie) tak:
Obrazek
P.S. W "materjałach" spotkałem się z pełnym oznaczeniem (U5) na Dornierach z III/KG 2 z tego okresu... :)
P.S.2 A Twój Beurling to BR323? wersja B? :) ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez dewertus » czwartek, 9 lipca 2009, 23:53

No dobrze :lol:
Zatem „przeleciałem” moje archiwa dotyczące Marylanda i oto pewne wnioski:

Ad.1 RAF wszedł w posiadanie następujących Martinów 167
• AH205-AH279 – Maryland Mk.I
• AH280-AH429 – Maryland Mk.II (w tym AH301-311, 313-331, 371, 373-380, 386-395, 406-426, 428 i 429 zostały przeniesione do SAAF)
• AR702-AR751 – Maryland Mk.I (w tym UWAGA: AR702-736 przystosowane do standardów USAAC; AR720, 736 i 740 przeniesione do FAA)
• AX689, 690, 692, 693, 696 – uciekły z Francji
• BJ421-BJ428 – ex francuskie dostarczone na bliski wschód w styczniu 1941
• BS760-BS777 – ex francuskie (w tym BS777 w lipcu 1941 trafił do lotnictwa Wolnych Francuzów)

Ad.2 Adrian Warburton latał na następujących Marylandach:
• AR705 - zgłoszone zestrzelenie Canta Z.506B
• AR707 – zgłoszone uszkodzenie: Fiat CR.42 i Macchi MC.200; rozpoznanie bazy morskiej w Terencie (wynik rozpoznania był podstawą do wykonanie tej samej nocy słynnego nalotu na przez Swordfish’e z HMS Illustrious)
• AR713 – zgłoszone zestrzelenie Savoia Marchetti SM.79
• AR733
• No 114 (ex francuski Martin 167F z GR I/22) na którym wykonał kilka lotów z Gibraltaru, a następnie przyprowadził samolot na Maltę.
• AR741 – zgłoszone zestrzelenie Macchi MC.200
• BJ423
• BJ427 – zgłoszone zniszczenie Canta Z.506B
• BS763 – zgłoszone uszkodzenie SM.79 i zniszczenie Canta Z.506B

Reasumując: na zdjęciach mam następujące egzemplarze Martina 167 z serii AR: 711, 725, 733 i 738. Wszystkie one mają standardową wieżyczkę Martina. Co więcej wyspiarze nie montowali seryjnie żadnych innych typów wieżyczek, za to zdarzało się w warunkach polowych „modyfikować” wieżyczki (najczęściej zepsute lub uszkodzone), poprzez podmianę z wieżyczkami od samolotów Bristol Blenheim.

Co ciekawe, w mojej publikacji także znalazłem identyczna planszę barwna, z tym że podpis głosi iż jest to jeden z maltańskich Marylandów z taką właśnie pożyczoną wieżyczką. Różnica polega na s/n… FW-431 (co po prostu może oznaczać Flight 431…)

A na koniec chyba najmocniejszy dowód przemawiający za standardową wieżyczką marina w AR707

Obrazek

Obrazek

Pzdr.
Hubert

P.S Mój Berling to niestety BR195… po długim czasie połapałem się że miałem błędne opisane zdjęcie :-/ - BR195 to VB, zaś BR323 to VC.

P.S.S Chyba sprawię sobie jeszcze jednego Martina 167 i zrobie go w malowniu No 114 - mam planszę na której pokazany jest tem egzemplarz (francuskie malowanie, mocna "obdarte" z farby i na tym RAF'oskie kokardy i fin :mrgreen:
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3877
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez Jaho63 » piątek, 10 lipca 2009, 00:41

Hubert do Twojej listy nie dołączyłeś uszkodzonego samolotu włoskiego 12.10.1940 (jeszcze jako nawigator), właśnie na AR707. No to już oczywiście indywidualny wybór, ale ja chciałbym kiedyś "spreparować" właśnie tego Marylanda. Odłożyłem go wprawdzie na "lepsze czasy”, ale trochę mnie przekonałeś do tej niskiej wieżyczki (co bardzo ułatwiłoby mi życie :) ). Szkoda tylko, że na tym zdjęciu nie ma tego AR707, no, ale to zawsze coś.
Malowanka wrzucona to tylko rys. poglądowy, który sobie zrobiłem (co napisałem, że myślę, że tak POWINIEN wyglądać)
P.S. O samym Warburton’ie czytałeś coś? :) Był baaaaaardzo nietypowym Anglikiem, nie tylko, że miał zestrzelenia, ale wykonywał naprawdę szaleńcze misje nad portami Włoskimi, wracał wielokrotnie na "strzępach" samolotu. :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez dewertus » piątek, 10 lipca 2009, 08:41

A i owszem :lol: coś tam poczytałem. Nietypowości dodawał także fakt, że Warburton był na bakier z dyscypliną i wojskowym drygiem :)

O szaleństwach dobrze świadczy sama misja nad Terent. W trakcie lotu okazało się ze awarii uległ aparat fotograficzny. Warbuton nie tylko nie "odpuścił" sobie lotu, ale zaczął krążyć nad bazą (przeloty wykonywał na różnych wysokościach), a w tym czasie nawigator wykonywał szczegółowy odręczny szkic bazy i rozlokowanych tam jednostek. Po powrocie mechanicy załamali ręce - Martin przypominał sito :mrgreen: , dodatkowo odplątali kilkadziesiąt metrów drutów, które Warbuton zerwał z masztów włoskich jednostek przelatując pomiędzy nimi.

Co się zaś tyczy wspomnianego wcześniej przez kolegę RUMCAJSA AR733, to znalazłem ciekawą informację: rzeczywiście Warbuton najchętniej latał na tym samolocie, a to dlatego, że mechanicy go ciut "podrasowali" - zmienili skok śmigła, wyregulowali silniki i .... wypolerowali cały samolot. Dzięki tym zabiegom prędkość wzrosła o 20km/h, co przekładało się na to, ze żaden myśliwiec Osi nie mógł go przechwycić - Warbuton zawsze miał czas na ucieczkę :mrgreen:
Ostatnio edytowano piątek, 10 lipca 2009, 12:07 przez dewertus, łącznie edytowano 1 raz
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3877
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez Jaho63 » piątek, 10 lipca 2009, 10:06

Ech... Ale tego AR733 też nie mamy. A ja "odkopałem" jeszcze jedno zdjęcie z malowanek z jakiejś książki (to naprawdę "stara" rzecz, jeszcze sprzed epoko ksero, a komputery miały wówczas wielkość budynku), niestety nie zapisałem wtedy, z jakiej:

Ciach !!! Zdjęcia wklejone niezgodnie z regulaminem.
xenomorph


To też mi "zamieszało" sytuację z Warby'm, ale wiarygodność tego "materiału" nie jest moim zdaniem powalająca.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez dewertus » piątek, 10 lipca 2009, 10:26

Jaho63 napisał(a):Ech... Ale tego AR733 też nie mamy.



Oj Janusz - toć napisałem wcześniej ze mam zdjęcie AR733 8-)

pzdr.
Hubert
Ostatnio edytowano piątek, 10 lipca 2009, 12:23 przez dewertus, łącznie edytowano 1 raz
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3877
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Malta 1940-43" - Dornier Do 217E III/KG2, Ital.1:72

Postprzez donalyah00 » piątek, 10 lipca 2009, 11:32

dewertus napisał(a):A na koniec chyba najmocniejszy dowód przemawiający za standardową wieżyczką marina w AR707
...
Obrazek


Patrząc na ten wycinek, wydaje mi się, że ostatnią cyfrą jest 2 a nie 7. Kąt nachylenia "ukośnika" w ostatniej cyfrze jest większy niż w pierwszej a zgodnie z zasadmi perspektywy powinien być mniejszy. Niestety fotka jest zbyt niewyraźna na jednoznaczną identyfikację.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 851
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości